• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inhouse

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad är frågan? Hur vi definierar inhouse? För mig är det rätt enkelt. Ett urverk där rättigheterna ägs av tillverkaren och som tillverkas av klocktillverkaren är inhouse. Det måste alltså inte vara utvecklat inhouse. Finns flera exempel på detta.

När det gäller just SEIKO är ju de sjukt inhouse även på annat som rör klockan. De äger stålverk, tillverkar sitt eget stål, sina egna kvartskristaller mm. De utvecklar såklart även alla urverk själva.
 
Såhär i efterhand förstår jag att jag var otydlig. Det artikeln tar upp är att märkenas marknadsföringsavdelningar kan ha olika syn på var gränsen för inhouse går och jag ville helt enkelt höra vad ni anser vad definitionen av inhouse är. Tyckte det var positivt att de framhöll Seiko eftersom man lätt kan dra tankarna åt exempelvis Patek eller FP Journe när man hör inhouse. Men precis som du säger yonsson så är Seiko i högsta grad en inhouse-tillverkare.
 
Topp