Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Inköp av 116710BLNR, skilsmässa, testamente, kunskapsspridning...

Diskussion i 'Diskussion' startad av JOADAT, 29 juli 2015.

1. JOADAT
    Trådstartare

JOADAT Friends of KS

Det här är inte en (förtäckt) paketöppningstråd, det är en berättelse om vad som kan hända under ett inköp och ett försök att sprida vissa kunskaper som visat sig livsviktiga. Hoppas att tråden och jag passerar nålsögat...

Det börjar 2013 med att jag letar fram pappas gamla klocka och börjar lurka på KS. För ett år sen reggade jag mig och la upp klockan i en tråd under vintage: http://klocksnack.se/threads/certina-ds-2-chronolympic.27722/

Nästan samtidigt så tittade jag på Breaking Bad och det blev inköp på Uret.se och tolv månaders avbetalning så den är betald nu: http://klocksnack.se/threads/den-stora-paketöppningstråden.23957/page-55#post-598034

Och nu börjar det brännas. Det trillade in lite cash under det senaste år och eftersom jag fyller 40 i höst så tänkte jag unna mig min första Rolex. I mitten på maj så sätter jag för första gången min fot hos AD och meddelar att jag vill köpa en BLNR. Väntetiden var 6 månader och handpenningen var fjorton tusen, talar om detta pga: http://klocksnack.se/threads/handpenning-för-klocka-hos-ad.37039/

Tre veckor senare talar frun (ovetande om klockköpet) om att hon vill skiljas. Ridå ner! Var ska man bo? Har man råd att bo? Tusen tankar... Och klockjäveln på ingång dessutom!

Över tid så löser saker sig, så här 1½ månad senare så är frun utlöst ur huset och klockan sitter på armen. Nyckeln till allt är att pengarna som trillade in var dels arv, dels gåva och att någon hade gjort sin hemläxa. Trots att det verkar självklart att barn ärver sina föräldrar osv. så har någon bemödat sig att skriva ett testamente som säger just detta men med ett tillägg, "arvet i sin helhet, det som träder i dess ställe samt avkastning skall utgöra enskild egendom". Det är detta som räddar arslet på mig och gör jag kan bo kvar och dessutom ha en klocka på armen. Och det är detta jag vill missionera, skriv era testamenten så att barnens arv blir enskild egendom för man vet aldrig vad som händer och försök att få era föräldrar att göra detta också. Samma sak med gåvor, skriv ett gåvobrev att det är enskild egendom. Det finns ju många jurister på forumet så ni får gärna fylla på, men för mig var det viktigt att försöka sprida dessa kunskaper.

Avslutar med dessa bilder:

IMG_079.jpg

IMG_0799.JPG

Senast ändrad: 29 juli 2015
    Richie, bjrn, TiE och 56 andra gillar detta.
  2. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Tråkigt att att höra att frugan ville gå skilda vägar (såvida du inte kände samma sak alltså!) men det verkar som att saker ordnade upp sig i slutet!

Självklart ska samtliga arv och liknande gåvor skrivas som enskild egendom.
    Riktigt bra val av klocka också!

JOADAT gillar detta.
  3. JOADAT
    Trådstartare

JOADAT Friends of KS

Tack! Ja, det har väl ordnat sig bra. Med facit i hand så känns det som att jag haft tur som en tokig.

Guskleto, Echo Delta och Jonaz gillar detta.
  4. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Lite annorlunda paketöppning.
    Snygg klocka. Min med jubille hälsar
    image.jpg

Mauritz, sjstrm, Richispice och 7 andra gillar detta.
  5. KenKun

KenKun Biskop

Skönt att det ordnade sig.
    Kvinnor kommer och går, klockorna består ;)

Enskild egendom alltså... Får googla llte mer om det.

JOADAT gillar detta.
  6. BOTL

BOTL Friends of KS

Från:
    Gefle
    Mycket bra tråd, detta tog banken upp med oss när vi skulle köpa boende.

JOADAT gillar detta.
  7. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Håller med dig i allt det du säger/skriver, det kan bli kostsamt, det tog ett gäng år för mig att komma tillbaka. Denna gång är jag inte gift, kommer nog inte att göra det heller kanske, Los Tantos vill det, men vi får se. Jag/vi har dock skrivit ett testamente, har även skrivit papper på att alla klockor, lite andra saker tillhör mig vid eventuella sådana här händelser, nu hoppas jag innerligen att det inte händer, för denna kärring är nog den bästa och coolaste jag haft tror jag...

Jag beklagar detta som hänt och skönt att höra att det löste sig så bra det bara kunde med allt, lycka till på vägen nu Joadat med klockor/klockköp, huset etc!

JOADAT, Echo Delta, Oli och 2 andra gillar detta.
  8. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Är man rädd om sina kulor upprättar man ett äktenskapsförord före man gifter sig.

Strindberg, joca, AdamST och 1 annan gillar detta.
  9. Syven

Syven Friends of KS

Bra tråd!
    Mycket tänkvärt. Man måste skydda sig för man vet aldrig vad som händer.

Vill också säga grattis till klockan, mycket bra val.

JOADAT gillar detta.
  10. FC St. Pauli

FC St. Pauli Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Grattis till en fin klocka, har en likadan själv och för varje gång jag funderar på att byta den så ångrar jag mig när jag inser att den är förbaskat allround.:)

Separationer och bodelning etc Kan bli riktigt krångligt, speciellt om man tänker efter efteråt...skönt att det verkar lösa sig.

/gustav

JOADAT gillar detta.
  11. kalufsen

kalufsen Präst

Skönt att det löste sig trots den tråkiga situationen som uppstod, grattis och njut av klockan, förbannat cool!

JOADAT gillar detta.
  12. Kson

Kson Friends of KS

Bra att de löste sig ekonomiskt och grattis till en fin klocka :)

JOADAT gillar detta.
  13. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Fin klocka. Hoppas livet ordnar till sig.

Och till sist; enskild egendom/äktenskapsförord is da sheit!

JOADAT gillar detta.
  14. Oli

Oli Präst

Beror väl på vilka kulor man är rädd om? Kan ju bli farligt för vissa kulor att ens prata om ett äktenskapsförord.

Danken, ozzyozzy, alfgren och 1 annan gillar detta.
  15. JOADAT
    Trådstartare

JOADAT Friends of KS

Tack för all positiv återkoppling, jag har varit på botten och vänt så nu ska det gå bra. :)

Som det skrivs så finns det annat man kan göra också, äktenskapsförord, mm, men det är ju något som "man och fru" ska ta ställning till. Jag försökte belysa hur vi räddar våra barn från oförutsedda händelser.

Guskleto och Oli gillar detta.
  16. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tuff resa! Bra att du verkar vrkar ha fått fotfäste i tillvaron igen. Kloka råd, som familjefar skall jag genast ta itu med detta. Tack!

Fin klocka!

JOADAT gillar detta.
  17. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Ännu ett exempel på varför man borde bränna upp geografi/syslöjd/träslöjd/etc och införa juridik i grundskolan. Skönt att det löste sig med allt, och grattis till klockan! :)

Roffe, JOADAT, Richie och 7 andra gillar detta.
  18. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Är man så rädd för frugan att man inte vågar ta den diskussionen så kan man ju räkna ut med röven hur det kommer att bli efter giftermålet.

Kson, MariaE, JayJay och 1 annan gillar detta.
  19. Oli

Oli Präst

Haha, syftade mer på att många tjejer har en tendens att bli "offended" av det samtalsämnet.

20. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Det är genom det samtalet du får reda på vilken typ av tjej du har att göra med.

Anti-Chris, Strindberg, Svanis115 och 1 annan gillar detta.
  21. joca

joca Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Skönt att det löste sig, grattis till en fin klocka!

JOADAT gillar detta.
  22. Valdemar25

Valdemar25 Stadsbo

Från:
    Skåne
    Snygg klocka och bra att du delar med dig!

JOADAT gillar detta.
  23. Tre333

Tre333 Bonde

Cool klocka och bra info!

JOADAT gillar detta.
  24. Oli

Oli Präst

Jag vet, därav det kan bli farligt för vissa kulor om man hittat fel typ.. Min fru svarade dock rätt på frågorna så för min del är det lugnt.

25. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Ring mig. Har nog en del jobb åt dig. :D

Guskleto gillar detta.
  26. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Tack för rådet. Riktigt fin klocka, den är du värd.

JOADAT gillar detta.
  27. Breitling1

Breitling1 Stadsbo

Grattis till en fin klocka!

JOADAT gillar detta.
  28. Calfen

Calfen Borgare

Från:
    Högalid
    Riktigt fin Tag och riktigt fin Rolle!

JOADAT gillar detta.
  29. MariaE

MariaE Friends of KS

Från:
    Skåne, Stockholm
    Ogift med sambon. Har tre barn som inte har arvsrätt efter mig/oss. Såklart har jag/vi ett testamente som täcker allt, inkl hunden.
    Grattis till kloka föräldrar och snygg klocka! 1438261478546-1117612648.jpg

JOADAT gillar detta.
  30. dribbel

dribbel Torpare

hahaha

Mårtenssons ur Brookfield