• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inköp av en "riktig" klocka

danne_w

Breitling
Hej

Ny här på forumet, verkar som att större delen av sveriges klockkunnande samlats här så det är nog rätt ställe för mina frågor :)

Jag har märkt den senaste tiden att många karlar i min ålder verkar ha skaffat sig fina klockor, senast i helgen var jag på en tillställning där alla verkade ha fina klockor och då tänkte jag att nä nu j***ar är det dags för dig också Daniel.

Så vad gör man? hem och kolla klockor på google såklart :) Det blev bara dyrare och dyrare och.... ja ni vet nog.

Har fastnat för några modeller av seamaster aqua terra, dock har jag ännu inte kommit till den punkten att jag är sugen på att hosta upp 35k+ kr (som för övrigt inte verkar vara en särskilt orimlig summa när man väl fastnat i klocksamlarträsket ;) )så jag har scannat av begagnatmarknaden. På chrono24.se verkar de modellerna jag intresserar mig för gå mellan 18-24k ungefär se exempel i länkarna

http://www.chrono24.se/omega/omega-aqua-terra-grigio-25033000-2009-40-mm-737--id2745324.htm
http://www.chrono24.se/omega/--seamaster-aqua-terra-150m--id2711830.htm

är det dessa begagnatpriser man kan förvänta sig för den typen av klockor?
finns det några fallgropar med några speciella tillverkningsår/modeller?
hur länge kan man räkna med att en sådan fungerar efter en bra service?

Ja det var väl hela historien tror jag, är det någon som känner att dom absolut har en som dom vill bli av med så finns ju alltid pm-funktionen.

/Daniel
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Omega AT är en bra klocka. Jag skulle dock sikta på en lite nyare årsmodell så man får det nya verket (caliber 8500). Vilket år det kom låter jag google svara på. Hittas beggade här på forumet titt som tätt för ca 25' i bra skick med tillbehör.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hej, och välkommen!

Som färsking är det lätt att låsa sig för en modell i början, för att därefter öppna upp sig för nya märken. Inget illa om ATn, den är väldigt fin! Jag var själv låst på Rolex från början, men uppskattar många andra märken nu.

Mitt tips till dig är att spara ner några bilder på klockor du gillar och vänta någon vecka för att se om du fortfarande gillar den du tänkte dig från början, eller om någon annan i albumet lockar mer.

Här kommer några förslag på klockor i liknande prisklass:

Omega
- Speedmaster
- Planet Ocean

Cartier
- Tank Solo
- Tank Americaine

Rolex
- Datejust
- Explorer 1

Jaeger LeCoultre
- Reverso

Tudor
- Heritage Chrono Blue
- Pelagos

Om du börjar hänga här kommer du ändå att köpa flera klockor, så det är bara att köra!

Lycka till i jakten!
 
Aqua Terran är ju en grymt fin klocka och jag instämmer med föregående talare om att Speedmastern är ett riktigt bra alternativ. En sak du dock bör tänka på med Speedmastern är att den inte är så förtjust i vatten. Jag föreslår att du beväpnar dig med lite tålamod (något som jag själv iofs saknar) och kollar in de klockor som säljs här på forumet. Här kan du säkert förr eller senare hitta den klocka du önskar till ett bra pris samtidigt som du får ett fint bemötande och en service som är svårslagen.
 

Everglade

Omega
2-Faktor
Att börja klocknörderiet med en Omega är en bra början. Som många skriver så ändras intresset för andra klockor och varumärken med tiden och sannolikheten är stor att du vill byta eller köpa en klocka till.

Det är inte fel att försöka hitta en på hemmaplan! Läs på ordentligt om klockan, bilda dig en uppfattning om vad du helst vill ha för storlek, tavla etc. och ha lite is i magen och hitta rätt objekt.
Det dyker upp titt som tätt prisvärda fina lätt beg AT här på forumet.
Jag köpte en vecka gammal 42mm med cal 8500 här för några månader sedan. Mycket klocka för pengarna!

Sätt ut en köpesannons på Köp och sälj!
 

danne_w

Breitling
Ojoj fantastisk uppslutning för en sån enkel fråga på det här forumet, annars brukar ju standardsvaret vara "använd google" för nybörjarfrågor.


Omega AT är en bra klocka. Jag skulle dock sikta på en lite nyare årsmodell så man får det nya verket (caliber 8500). Vilket år det kom låter jag google svara på. Hittas beggade här på forumet titt som tätt för ca 25' i bra skick med tillbehör.

okej vad får jag ut av det nya verket rent tekniskt? längre gångreserv, bättre precision, bättre hållbarhet, mindre service?
Hur är det med tjockleken på klockorna skiljer den beroende på vilket av verken man har?

Välkommen! Klart du ska ha en riktigt klocka :) Efter en service borde den gå bra minst 5 år, beroende på urverk mm.

Går kanske att hitta billigare, om du kan tänka dig en lite äldre typ denna https://klocksnack.se/threads/fsot-omega-seamaster-aqua-terra-co-axial.1502/

så en klocka som är 5 år gammal utan service eller en som inte har varit inne på service de senaste 5 åren får man räkna med att den kommer behöva en sådan inom en snar framtid? vad kan man räkna med att en sådan kostar?

Jag tänker mig att en begagnad Speedmaster skulle kunna vara ett bra val, du hittar dessa i fint skick för under 20K

Jag har kikat lite på dessa också men jag tycker bättre om enkelheten i aqua terran, 3 visare, en datumsiffra och inget annat :)

Hej, och välkommen!

Som färsking är det lätt att låsa sig för en modell i början, för att därefter öppna upp sig för nya märken. Inget illa om ATn, den är väldigt fin! Jag var själv låst på Rolex från början, men uppskattar många andra märken nu.

Mitt tips till dig är att spara ner några bilder på klockor du gillar och vänta någon vecka för att se om du fortfarande gillar den du tänkte dig från början, eller om någon annan i albumet lockar mer.

Här kommer några förslag på klockor i liknande prisklass:

Omega
- Speedmaster
- Planet Ocean

Cartier
- Tank Solo
- Tank Americaine

Rolex
- Datejust
- Explorer 1

Jaeger LeCoultre
- Reverso

Tudor
- Heritage Chrono Blue
- Pelagos

Om du börjar hänga här kommer du ändå att köpa flera klockor, så det är bara att köra!

Lycka till i jakten!

Får kolla upp dessa också, är det klockor som ligger i ungefär samma prisklass?

Speedmaster!
SPEEDMASTER!

Justja, man ska ju inte leva sin dröm genom andra... :D

Aqua Terran är ju en grymt fin klocka och jag instämmer med föregående talare om att Speedmastern är ett riktigt bra alternativ. En sak du dock bör tänka på med Speedmastern är att den inte är så förtjust i vatten. Jag föreslår att du beväpnar dig med lite tålamod (något som jag själv iofs saknar) och kollar in de klockor som säljs här på forumet. Här kan du säkert förr eller senare hitta den klocka du önskar till ett bra pris samtidigt som du får ett fint bemötande och en service som är svårslagen.

Många verkar rekommendera speedmastern, vad är det som gör att folk tycker bättre om den? är det något tekniskt eller mest utseendet/känslan det beror på?

QFT - Citerar för sanning!

Annars kan jag rekommendera Speedmaster eller Seamaster som är tidlöst och mycket klocka för pengarna.

Citerar för sanning? Snarare isbildning!
QSL!
QTR - QTZ -QUE Q?

= Rolex

Tro mig jag har kikat på rolex också, men jag skulle få utstå allt för mycket tråkningar i min bekantskapskrets om att jag har alldeles för mycket pengar att bränna om jag köper en rolex oavsett pris. Sånt sticker i ögonen hos vissa, ni om några borde ju ha märkt det :) . Om jag köper en omega så kan jag gå där för mig själv och vara nöjd över en fin klocka och de som inte är insatta kommer bara se en klocka på armen, perfekt! :p


Att börja klocknörderiet med en Omega är en bra början. Som många skriver så ändras intresset för andra klockor och varumärken med tiden och sannolikheten är stor att du vill byta eller köpa en klocka till.

Det är inte fel att försöka hitta en på hemmaplan! Läs på ordentligt om klockan, bilda dig en uppfattning om vad du helst vill ha för storlek, tavla etc. och ha lite is i magen och hitta rätt objekt.
Det dyker upp titt som tätt prisvärda fina lätt beg AT här på forumet.
Jag köpte en vecka gammal 42mm med cal 8500 här för några månader sedan. Mycket klocka för pengarna!

Sätt ut en köpesannons på Köp och sälj!

Jo jag har ju hunnit läsa en del här och det verkar knappt stanna vid 10klockor för de flesta ;) så risken finns väl att det blir fler :)

Jag funderade på köpesannons men då måste jag väl skriva en hel hög med inlägg innan för att få lägga upp en?

/Daniel
 

Owaysis

Cartier
Många verkar rekommendera speedmastern, vad är det som gör att folk tycker bättre om den? är det något tekniskt eller mest utseendet/känslan det beror på?

Det som gör att många rekommenderar Speedyn är att det är en väldigt allround klocka, den gör sig lika bra på ett läderband som på ett nato som på länk. Utöver det så passar den lika bra till en outfit bestående av shorts och t-shirt som den gör till kläderna man har på kontoret. Därför passar den väldigt bra till en person som ska köpa sin första riktiga klocka.

Sen ska man ju inte sticka under stol med att den är sjukt snygg! Det här med att det är den enda klockan som varit på månen ökar ju coolhetsfaktorn något enormt också :)
 

danne_w

Breitling
Det som gör att många rekommenderar Speedyn är att det är en väldigt allround klocka, den gör sig lika bra på ett läderband som på ett nato som på länk. Utöver det så passar den lika bra till en outfit bestående av shorts och t-shirt som den gör till kläderna man har på kontoret. Därför passar den väldigt bra till en person som ska köpa sin första riktiga klocka.

Sen ska man ju inte sticka under stol med att den är sjukt snygg! Det här med att det är den enda klockan som varit på månen ökar ju coolhetsfaktorn något enormt också :)

Jo dedär med månen lockar ju en del :) Men jag har inte blivit helt övertygad, jag tycker nog ändå bättre om utseendet på aqua terran den är som diskretare. Sober kanske är rätt ord?
 

Owaysis

Cartier
Jo dedär med månen lockar ju en del :) Men jag har inte blivit helt övertygad, jag tycker nog ändå bättre om utseendet på aqua terran den är som diskretare. Sober kanske är rätt ord?

Nej men tycker du om AT'n mer så ska du ju självklart köra på den istället :) Speedyn var mer ett förslag bara.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det som gör att många rekommenderar Speedyn är att det är en väldigt allround klocka, den gör sig lika bra på ett läderband som på ett nato som på länk. Utöver det så passar den lika bra till en outfit bestående av shorts och t-shirt som den gör till kläderna man har på kontoret. Därför passar den väldigt bra till en person som ska köpa sin första riktiga klocka.

Sen ska man ju inte sticka under stol med att den är sjukt snygg! Det här med att det är den enda klockan som varit på månen ökar ju coolhetsfaktorn något enormt också :)


Exakt!
Samt så är den väldigt elegant i min mening. Mycket stilig klocka!
 

Icaras

Rolex
Jo men man får nog ta en funderare när så många tycker samma tror jag :)
Tycker att du ska välja den klocka som får dig att le mest när du kikar ned på handleden. Många som är helt sålda på Rolex gillar även Speedyn, en av anledningarna må vara att det är den enda modellen Omega har som fortfarande är väldigt lik originalet (ännu mer lik den som var på månen).
Till skillnad från Rolex har Omega haft (har) massor av limited editions, helt nya modeller som sedan försvinner mm. Finns inte en lika stark röd tråd för Omegas sortiment som det finns hos Rolex.

Dock finns det klart modeller som är grymt snygga som tex Aqua Terra (gärna skyfall), några PO:s osv :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
danne_w

Ungefär samma prisklass! Du kan till exempel köra på två klockor. En Speedmaster som är väldigt allround + en Cartier Tank Solo. En smaskig duo!

Speedy för ca 15k
Tank Solo för 10k

image.jpg
image.jpg
 
Speedmastern är grymt snygg, jäkligt allround, klär i det mesta och känslan är top notch!!!

Å nej, jag känner igen det här, det är precis så här min inre röst brukar låta strax innan den febriga jakten på nästa Speedy drar igång, för vilken gång i ordningen vet jag knappt längre... kan ingen hindra mig? Andheg, var är du???



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Sond

Patek
Jag tycker Aqua Terra är en riktigt bra och fin klocka. En klocka man mycket väl kan ha länge, inte bara som instegsklocka. Att sedan Speedmasten har en läcker historia och är fantastisk i alla lägen utom till bad är en annan sak. Likaså med Rolex, underbara klockor som finns i många modeller.

Men det finns en del som talar för AT. Den är snygg, allround, klassisk och diskret även om den sticker ut lite lagom. Mitt råd är att kolla på de som kallas Skyfall. De har en helt magisk blå tavla som jag aldrig tror man tröttnar på. Här är en tråd: https://klocksnack.se/threads/omega-aqua-terra-skyfall.20547/page-2 Och köp den som är 38,5 mm. Den större är för stor. Tappar proportionerna tycker jag. Man kan hitta dem till bra priser begagnade. Och inte helt tokdyra nya om du kollar på uret.se tex.
 

Apansson

Torpare
Välkommen!
I höst kommer AT med ett ännu mer uppdaterat verk med antimagnetiska egenskaper. Om du ska köpa nytt skulle jag vänta till i höst, alternativt använda det som argument för att kanske kunna få ett lite bättre pris hos AD.
Fantastisk klocka hur som helst, speciellt med den blå tavlan, i 38.5mm!
 
Kläm ur dig budget för en 14270. Tycker den påminner om AT, fast med den väsentliga skillnaden att det är en Rolex. Inget fel på Omega, har själv en (se min avatar) och den var min första "riktiga". Verkar som många inkl. mig själv börjar sin bana som amatör genom att snegla på Omega, för att sedan, som någon annan konstaterade, sukta efter en Rolex.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Som tidigare nämnts, "Skyfall" dvs 231.10.39.21.03.001.

Grymt snygg klocka. Bilder? Klart du ska få!

image.jpg
image.jpg
image.jpg


Edit: bild nr 2, vad är det för ref?
 
Topp