• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inköp av klocka

Vicnic

Omega
Hej hej alla klockentusiaster! Jag är själv inte särskilt insatt i marknaden och dess utbud och tänkte därför fråga om köpråd bland de som kan. Jag är 14 är och har tänkt att införskaffa mig min första klocka. Har kollat på några märken som verkar vara bra (tissot och certina) men är som sagt inte särskilt insatt i vad som egentligen är något att ha. Klockan tänker jag ha till vardags då jag brukar ha en piqetröja och en lite tjockare tröja över. Jag vill att klockan ska vara värd det den kostar, men fortfarande inte för dyr. Max 7-10 000 men gärna mindre.

Tack på förhand!
Victor
 

Mr Chance

Kalmar
Longines Hydroconquest ryms i din budget.
l3.695.4.53.6.jpg
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Longines är ett märke som gör riktigt prisvärda klockor. Även oris. Kan även rymmas en beggad omega smp i den budgeten. Gillar även frederique constant. Seiko finns det en hel del alternativ från också
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag blir riktigt glad när jag läser sånt här, kul att du hittade hit och varmt välkommen!:)

Sedan håller jag verkligen med det som Micke Ni, Longines Hydroconquest. Den finns både som automatisk och quartz i 39 mm eller 41 mm. Jag själv har 39 mm, svart och automatisk. Riktigt nöjd! Kör.
 

Joseph

Cartier
Skulle nog också rekommendera en Hydro. Bra förstaklocka och prisvärd.

Borde det inte vara 18-årsgräns på klockor förövrigt, men tanke på hur beroendeframkallande det är...
 

Mr Chance

Kalmar
Okej, tack så mycket! Om man går ner lite till i pris, 3-5 000, vad är skillnaden på en klocka i den prisklassen och Longines Hydroconquest klockan?
Jag kanske ger mig in på lite hal is, men egentligen tror jag den stora skillnaden på klockor i 3-5k och 7-10k är prestige. Om du tänker lägga 3-5k skulle jag gått på begagnat, då kan du få bra grejor.
Men ett tips är att testa så många klockor som möjligt, gå i butiker och på auktionshus och prova olika typer av klockor i olika prisklasser.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Kanske en lättare modell från sinn? Ligger i din prisklass och är jäkligt snygg på läder som på länk. T.ex 556 A/I. Det var klockan som fick mig att hamna i träsket. :)
Annars tänk beggat, som Micke ni säger, en hydro. Eller en certina ds diver.
 

Vicnic

Omega
Standardrådet typ, certina ds diver. Går att hitta för 4,8k. Väldigt mycket klocka för pengarna och tycker den upplevs som mindre plottrig jämfört med Hydroconquest.
RTEmagicC_11_0322_Certina_Dive1_01.jpg_2.jpg

Har läst att automatiska armbandsur riskerar att stanna om man inte använder klockan på några dagar. Finns det en risk eller är det bara bullshit? För övrigt en i min smak snygg klocka till ett bra pris. Finns det möjligtvis någon klocka som ligger runt 3 000kr så man har klockor i tre olika prisklasser att jämföra? Tack då mycket, uppskattas!
 

Vicnic

Omega
Förstår inte riktigt det här med dykarklockor, (som sagt väldigt ny inom området). Meningen med dessa klockor är alltså att använda dem när man är ute och dyker..? Antar att det isåfall kostar en del extra när klockan ska klara av det också?
 

Mr Chance

Kalmar
Har läst att automatiska armbandsur riskerar att stanna om man inte använder klockan på några dagar. Finns det en risk eller är det bara bullshit? För övrigt en i min smak snygg klocka till ett bra pris. Finns det möjligtvis någon klocka som ligger runt 3 000kr så man har klockor i tre olika prisklasser att jämföra? Tack då mycket, uppskattas!
En automatisk klocka stannar efter en tid, typ 40-50 timmar, om du inte använder den och det beror på att den rotor som sitter i verket inte rör sig och då tillförs ingen rörelseenergi till fjädern.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Förstår inte riktigt det här med dykarklockor, (som sagt väldigt ny inom området). Meningen med dessa klockor är alltså att använda dem när man är ute och dyker..? Antar att det isåfall kostar en del extra när klockan ska klara av det också?


Många gillar dykarklockor för att du får en stryktålig och vattentät konstruktion. Dessutom är designen lite sportigare och äventyrlig (a la James Bond). Så även om man inte dyker med dem så är de populära.
 

Vicnic

Omega
Okej, tack så jätte mycket för alla svar jag fått på så kort tid!

Finns det någon som kan tipsa om någon klocka för runt 3000kr som man kan jämföra med klockorna i 5000kr och 7000kr klassen?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Okej, tack så jätte mycket för alla svar jag fått på så kort tid!

Finns det någon som kan tipsa om någon klocka för runt 3000kr som man kan jämföra med klockorna i 5000kr och 7000kr klassen?
Kan rekommendera Certina (och Tissot). Denna ligger runt 3000 begagnad.
1DSC_0874.jpg

Finns i lite olika utföranden: http://www.klockia.se/klockor-1/certina/ds-2/ds-1-day-date.html
certina-gr-kw382012.jpg

Kolla in min recension av klockan här: http://www.klocksnack.se/threads/certina-ds-1-day-date.32731/

Finns en hel del fina Certinor i din prisklass.
 

Vicnic

Omega
Kan rekommendera Certina (och Tissot). Denna ligger runt 3000 begagnad.
1DSC_0874.jpg

Finns i lite olika utföranden: http://www.klockia.se/klockor-1/certina/ds-2/ds-1-day-date.html
certina-gr-kw382012.jpg

Kolla in min recension av klockan här: http://www.klocksnack.se/threads/certina-ds-1-day-date.32731/

Finns en hel del fina Certinor i din prisklass.

Den var ju riktigt snygg! Och till ett bra pris också. Finns det någon annan certina-klocka som du föredrar? Denna klockan är helt klart den jag hittills gillar bäst och jag lär ligga runt den prisklassen, eventuellt lite billigare. När jag läste recensionen verkar den helt perfekt.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Den var ju riktigt snygg! Och till ett bra pris också. Finns det någon annan certina-klocka som du föredrar? Denna klockan är helt klart den jag hittills gillar bäst och jag lär ligga runt den prisklassen, eventuellt lite billigare. När jag läste recensionen verkar den helt perfekt.
Jag är otroligt nöjd med denna klocka hittills. Jag tycker de har en hel del liknade klockor som är riktigt fina, men nu ville jag ha en med dagvisning klockan 12.
 

Vicnic

Omega
Jag är otroligt nöjd med denna klocka hittills. Jag tycker de har en hel del liknade klockor som är riktigt fina, men nu ville jag ha en med dagvisning klockan 12.

Då får det bli att kika runt lite imorgon på olika liknande modeller. Lär inte köpa en ny klocka förrän om ett tag ändå så jag kommer ha lång tid att hitta den som jag tror kommer passa mig bäst. Jag lär behöva be om råd senare när jag hittat några likvärdiga modeller, men det tar vi då. Tack för hjälpen alla!
/Victor
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Då får det bli att kika runt lite imorgon på olika liknande modeller. Lär inte köpa en ny klocka förrän om ett tag ändå så jag kommer ha lång tid att hitta den som jag tror kommer passa mig bäst. Jag lär behöva be om råd senare när jag hittat några likvärdiga modeller, men det tar vi då. Tack för hjälpen alla!
/Victor
Häng lite på köp och sälj här på forumet så kommer du att få se många intressanta klockor...
Happy hunting!
 

CLT

Rolex
Kul att du vill köpa dig en fin klocka redan när du är 14 år. Håll utkik i K&S efter Longines, Certina och kanske Sinn. Det är tre fina märken som ryms i din budget.

Välkommen till Klocksnack!
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag gjorde exakt samma "resa" som du när jag var runt 13-14 för några år sedan. Tittade främst på Tissot och Certina, hade inte så stor koll på några andra märken. Landade till slut på en batteridriven Certina DS Action - en klocka som jag än idag älskar. Jag tror därför inte att du skulle bli besviken på en automatisk Action Diver, den är säkert helt fantastisk för pengarna!

Lycka till och välkommen! :)
 

Vicnic

Omega
Vad skulle ni rekommendera, en batteridriven eller en automatisk klocka? Om en automatisk klocka skulle stanna, hur gör man för att få igång den då?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Vad skulle ni rekommendera, en batteridriven eller en automatisk klocka? Om en automatisk klocka skulle stanna, hur gör man för att få igång den då?
Typiskt sätt skruvar man ut kronan och drar upp det på det sättet. Eller tar man på den, och väntar ett par minuter så är den igång. Man brukar givetvis behöva ställa tid och ev datum på den.
Alternativet är att man köper en winder/uppdragare som man förvarar klockan i.
 

Icaras

Rolex
Vad skulle ni rekommendera, en batteridriven eller en automatisk klocka? Om en automatisk klocka skulle stanna, hur gör man för att få igång den då?
Det är ingen fara att en automatisk klocka stannar. Den stannar pga att den uppdragna fjädern får slut på energi. Således spelar det inte så stor roll om du tar på klockan en timme eller en hel månad efter att den har stannat :). Fjädern kommer att vridas upp så fort du tagit på dig klockan igen.

Jag skulle föreslå att du kollar på Köp & Sälj efter en någon månad gammal Certina DS Actiondiver, Longines Hydroconquest, valfi Sinn eller Seiko.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Klockor jag rekommenderar runt din prisklass är en Longines HydroConquest, en Rolex 6694 och 6427.
image.jpg
image.jpg
image.jpg


HC:n kan du testa i butik.
 
Topp