• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inköp av klocka

Jonaz

Rolex
Hej och välkommen!
Jag skulle vilja lägga till tipset att köpa klocka på länk om möjligt. Då kan du variera utseendet med att köpa till olika band i skinn och natoband. Väldigt praktiskt att ha länk i skolan med idrott etc och skinnband när man skall vara lite uppklädd ( kalas, julfirande etc )
Länk brukar vara dyrt att köpa till i efterhand.
 

Vicnic

Omega
Klockor jag rekommenderar runt din prisklass är en Longines HydroConquest, en Rolex 6694 och 6427.
image.jpg
image.jpg
image.jpg


HC:n kan du testa i butik.
Rolex-klockorna ser ju verkligen bra ut.Vet du på vilken hemsida man kan kolla närmare på dem? Kan tänka mig att de kostar en hel del?

Hej och välkommen!
Jag skulle vilja lägga till tipset att köpa klocka på länk om möjligt. Då kan du variera utseendet med att köpa till olika band i skinn och natoband. Väldigt praktiskt att ha länk i skolan med idrott etc och skinnband när man skall vara lite uppklädd ( kalas, julfirande etc )
Länk brukar vara dyrt att köpa till i efterhand.

Tack för tipset! :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Rolex-klockorna ser ju verkligen bra ut.Vet du på vilken hemsida man kan kolla närmare på dem? Kan tänka mig att de kostar en hel del?

Det är vintage som inte produceras längre, men googla bilder och info så får du reda på det mesta. Men är det något speciellt du funderar över? Båda klockorna går att hitta för +/- 10k.

De mäter 34 mm och är manuella. Du vrider alltså upp klockan när den stannat eller förslagsvis när du vaknar för dagen.
 

Vicnic

Omega
Det är vintage som inte produceras längre, men googla bilder och info så får du reda på det mesta. Men är det något speciellt du funderar över? Båda klockorna går att hitta för +/- 10k.

De mäter 34 mm och är manuella. Du vrider alltså upp klockan när den stannat eller förslagsvis när du vaknar för dagen.

Väldigt fina klockor. Frågan jag ställer mig är hur stor skillnad det egentligen är på en t ex certina klocka som jag också tycker ser väldigt bra ut förutom märke och pris. För mig som inte är så gammal är det ju ganska stor skillnad på en klocka som ligger runt 5 k och en på det dubbla. Så helst vill jag ju ha en så billig men ändå snygg klocka som möjligt.
 

Vicnic

Omega
Finns det något ställe förrästen som man kan köpa begangnade klockor förutom blocket, tradera och här på klocksnacks köp/sälj forum? Inte eBay eftersom man då inte har något ställe i Sverige att vända sig till om något som täcks av garantin inträffar. Tack för svaren! :)
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Chrono24 fast det är ju inte heller i Sverige å andra sidan. Se bara till att kolla upp säljaren i fråga så är det nog inga problem, googla och se om du hittar referenser och så vidare!

Från iPhone, därav förlåten för mina eventuella stavfel och konstiga text.
 

Vicnic

Omega
Chrono24 fast det är ju inte heller i Sverige å andra sidan. Se bara till att kolla upp säljaren i fråga så är det nog inga problem, googla och se om du hittar referenser och så vidare!

Från iPhone, därav förlåten för mina eventuella stavfel och konstiga text.

chrono24 verkar ju vara den bästa sidan när man ska köpa begangnade klockor. Ska ta en titt vad de olika klockorna som jag är intresserad av kostar.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Finns det något ställe förrästen som man kan köpa begangnade klockor förutom blocket, tradera och här på klocksnacks köp/sälj forum? Inte eBay eftersom man då inte har något ställe i Sverige att vända sig till om något som täcks av garantin inträffar. Tack för svaren! :)

gripenbro.se är forumsponsor och brukar ha en del begagnat i lite olika prisklasser.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Instämmer i Longineskören. En av mina första klockor var en Longines Conquest. Har varit och är väldigt nöjd med den.
 

Vicnic

Omega
Okej, nu har jag kommit fram till några olika klockor som intresserar mig. Vilken skulle ni köpa av dessa om ni tar ställning till priset i förhållande till vad man får för pengarna. Klockorna är:
Certina DS 1 Automatic Day-Date (ca pris 5,5 k)
Longines Hydro Conquest (ca pris 7,5 k)
Certina DS Action Diver (ca pris 4,8 k)
Certina DS Action (ca pris 2,5 k)
Longines Conquest (ca pris 5-7 k)

Tar gärna emot tips på andra klockor i någon av prisklasserna på ovanstående klockor. Förklara gärna också varför jag bör välja just den av de fem klockorna.

Tack så mycket alla trevliga människor som har hjälpt och hjälper mig med detta!!
 

ScubaKing

Audemars
Okej, nu har jag kommit fram till några olika klockor som intresserar mig. Vilken skulle ni köpa av dessa om ni tar ställning till priset i förhållande till vad man får för pengarna. Klockorna är:
Certina DS 1 Automatic Day-Date (ca pris 5,5 k)
Longines Hydro Conquest (ca pris 7,5 k)
Certina DS Action Diver (ca pris 4,8 k)
Certina DS Action (ca pris 2,5 k)
Longines Conquest (ca pris 5-7 k)

Tar gärna emot tips på andra klockor i någon av prisklasserna på ovanstående klockor. Förklara gärna också varför jag bör välja just den av de fem klockorna.

Tack så mycket alla trevliga människor som har hjälpt och hjälper mig med detta!!


1. Longines Hydro Conquest
2. Certina DS Action Diver

Man ska inte snåla när man köper klockor. Egentligen skulle jag säga du ska spara tills du har i alla fall 15.000 kr och börja kolla då.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
1. Longines Hydro Conquest
2. Certina DS Action Diver

Man ska inte snåla när man köper klockor. Egentligen skulle jag säga du ska spara tills du har i alla fall 15.000 kr och börja kolla då.


Sådär tycker inte jag att man kan resonera. Varför inte spara 5k till? 10k? 40k?

De klockor som Vicnic nämner är alla bra i förhållande till sitt pris. Jag hade valt den som tilltalar mig själv mest.
 

ScubaKing

Audemars
Certina DS Action Diver, om du inte tycker den blir stor med sina ca 42-43 mm. Annars är ju Longines HQ ca 41 mm och finns även i 39 mm.

Denna Hamilton för ca 3800 kr inkl. frakt, är kanske annars ett bra alternativ, och mäter 40 mm, vilket kanske är en bättre storlek.

http://www.amazon.com/Hamilton-Khaki-King-Scuba-watch/dp/B00193CVWW


Då rekommenderar jag Longines Hydro Conquest. Där får du mest för pengarna och en ordentlig klocka av bra märke. Ett perfekt sätt att börja sin samling på :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Certina DS Action Diver, om du inte tycker den blir stor med sina ca 42-43 mm. Annars är ju Longines HQ ca 41 mm och finns även i 39 mm.

Denna Hamilton för ca 3800 kr inkl. frakt, är kanske annars ett bra alternativ, och mäter 40 mm, vilket kanske är en bättre storlek.

http://www.amazon.com/Hamilton-Khaki-King-Scuba-watch/dp/B00193CVWW

Eller varför inte en Victorinox inkl. kniv (!) för ca 4000 kr.
http://www.jomashop.com/victorinox-watch-241591-1.html
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Ska du "bara" ha en klocka rekommenderar jag att du skippar dykaruren.
I övrigt är mitt tips att ta den du tycker är snyggast.
 

tim ur länk

Rolex
2-Faktor
Vicnic, testa action divern innan köp. Den är grym men slukar rätt mycket arm. Om du kan bära upp den är den att rekomendera.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Longiness, Certina & tissot, kan aldrig såldes som instegsklocka, ej att förglömma seiko. Dom två första väger tyngst enlig min personliga smak.
 

Vicnic

Omega
Men eftersom jag rimligtvis har en betydligt smalare handled än en fullvuxen man kanske länken eller bandet blir för stor för min handled? Går det att justera storleken på länken eller?
 

Båtkocken

Panerai
2-Faktor
Tycker Certinas DD är riktigt snygg. Eftersom det aldrig slutar med bara en klocka så kan du även slå till på en Seiko SKX att variera med.
 
Topp