• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inköps tips till första "Riktiga" klockan - Omega Speedmaster

Nedro

Panerai
2-Faktor
Hej alla på forumet!
Själv så har man under några månaders tid smygläst på Klocksnack.se

Anledningen till att jag hittade hit från början är att jag som mekanik ingenjör alltid haft en viss beundran för mekaniska urverk.
Dock så har tidigare år som student och strax därefter gjort sitt bästa för att hålla mig ifrån dylika beundransvärda inköp.

Numera så börjar dock många pusselbitar falla på plats och inom de närmsta månaderna skall en riktig klocka införskaffas som ersättare alt finare komplement till mina tidigare quarts ur.

Tidigare så har jag varit väldigt säker på att en Tag Heuer Monaco - Blå skulle vara min första klocka.
En enormt läckerklocka och som motorintresserad även har en tilltalande historik. Även väldigt modern och kaxig i sitt uppträdande.

Dock har jag efter längre funderingar fått mig en annan kärlek med ännu mer historisk anknytning. (Vilket jag dock får erkänna var något jag insåg efter att jag fastnat för designen) nämligen Omega Speedmaster.

Somliga må tycka den är tråkig och vanlig i "klockvärlden", men jag uppskattar hur enormt välbalanserad och tidlös den är. Ytterligare en aspekt som gör att jag tycker om den är att den går att dreja up & ned väldigt mycket, vilket då gör att det känns som en himla trevlig klocka som första. Då man inte blir begränsat till Kostymdagar alternativt in kan välja den vid finare tillställningar. Allt från Nato, metall eller läderband ser den helt hemma ut på.

Har nu läst på så mycket jag kan finna utan att köpa boken "Moonwatch only", vilken säkerligen köps in snart med, men då börjat samla ihop det till 4 versioner av modellen.
Först och främst så har jag planerat den manuella "riktiga" versionen både på grund av historiken, samt att det ger en mer slimmad klocka som jag tycker sitter bättre på handen vid test.

1:a alternativet är ju att köpa en vanlig moonwatch, dvs 311.30.42.30.01.005 alt tidigare nummer: 3570.50.00 (begagnad isåfall)
2:a alternativet är att försöka hitta en klocka från mitt födelse år. (1988),
3:e alternativet är då det är väldigt nära en årsklocka att istället köpa 3560.50.00, Apollo 11 L.E i 9999exemplar. släpptes 1989. Inte den mest ovanliga kanske men gillar inskriptionen på baksidan, framför den som varit standard i typ 50 år?
4:e alternativet är Apollo 11 40h utgåvan(2009), ännu snyggare baksida möjligtvis och läcker röd tippad visare, dock kan jag inte bestämma mig vad jag gillar ändringen av sekund emblemet då den känns ev lite obalanserad i sitt intryck.

Undrar nu lite om hur ni övriga tycker och tänker?
Min tanke är ev att en Limiterad kanske kan hålla värdet bättre, samt sticka ut lite ifrån standard utgåvan som varit oförändrad så himla länge.
(DÅ det är ett plus från min sida förstår jag att det är konstigt att jag vill ha något som sticker ut)
Hur är det mer service och oro om man köper en klocka som är från 88-89, kanske bör ske direkt och vad kostar det isåfall?

Spontana tankar och tips vore uppskattat, ingen panik och köpa klockan just nu men som tidig julklapp till slit själv vore trevligt.
Om en motsvarande klocka i fint skick och pris fångar mitt öga.

//Nedro
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Rätta mig gärna om jag har fel, Klocksnackare, men visst brukar de så kallade limiterade ha sämre andrahandsvärde? Mer svårsålda dessutom.

Bjuder på en bild på min :)


image.jpg
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Det kan jag hålla med om.
Försöker fixa lite bilder då så vi alla kan se hur fina dem är.
Den vanliga räknar jag med att ni känner till och syns även i tidigare inlägg. Tack för den läckerbiten!

Mitt 3:e alternativ vore då denna Apollo 30th utgåva:
MIC_4543.jpg

MIC_4550.jpg

Den har motsvarande den vanliga enormt stilrena och snygga framsidan men med lite roligare än normalt inskription på baksidan.
4:e alternativet är: '
MIC_5064.jpg

Grymt med de röda detaljerna men vet inte vad jag tycker om örnen fram. Har dock egenskapen att blicken fastnar på klockan.....
Baksidan är dock väldigt läcker!
MIC_5071.jpg
 

Icaras

Rolex
Rätta mig gärna om jag har fel, Klocksnackare, men visst brukar de så kallade limiterade ha sämre andrahandsvärde? Mer svårsålda dessutom.

Bjuder på en bild på min :)


image.jpg
Beror på. Finns ett par limited speedys som står sig bra och nu är samlarex. T.ex Snoopy, Alaska Project, Gemini IV och några till :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag hade inte satsat på en limiterad speedy. Med tanke på att omega fullkomligt strösslar marknaden med Limited editions så blir det lite Musse pigg över det hela. Dessutom kan de vara något svårsålda överlag.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Men visst har du rätt i att en omega speedmaster är en betydligt roligare handledare än Monacon.
 

Perpetual

Cartier
2-Faktor
Köpte min första speedy nu i veckan och kan verkligen rekommendera den. Jag föll för Apollo-Soyuz (1975 tillverkade) med meteroittavlan. Det som fällde avgörandet var att den var Limited edition vilket alltid är lite extra kul även om originalet verkligen är en legendarisk klocka. Kan varmt rekommendera den på Nato (länken känns rätt rackig om man jämför med ex rolex) Kör hårt!
20151031_091949-1.jpg
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Bra val!
Gå på en årsklocka och toppa upp med lite olika NATO- och läderband
Lycka till
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Meteor klockan är ju grym men lite väl dyr som första kanske. '
Men om man skall skaffa en "normal" så känns ju som en matchande ens födelse år vore mest skoj, alt en helt ny.
Men då kommer ju följdfrågorna med en så gammal klocka vad skall man tänka på.

Eller köpa en som er ut att vara i bra skick och sedan få den servad rimligt kvickt?
Vad brukar det kosta ? blir ju trots allt ett påslag på klickpriset.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Meteor klockan är ju grym men lite väl dyr som första kanske. '
Men om man skall skaffa en "normal" så känns ju som en matchande ens födelse år vore mest skoj, alt en helt ny.
Men då kommer ju följdfrågorna med en så gammal klocka vad skall man tänka på.

Eller köpa en som er ut att vara i bra skick och sedan få den servad rimligt kvickt?
Vad brukar det kosta ? blir ju trots allt ett påslag på klickpriset.
Hur ser den ut, hur känns den...
Hur är gångavvikelsen, hur är gångreserven..
Servicehistorik... Är den inte servad på 7-8 år bör du ta med det i beräkningen. En service hos AD ligger förmodligen på 6-7k, hos en "vanlig" Urmakare nån tusenlapp billigare.
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Hur ser den ut, hur känns den...
Hur är gångavvikelsen, hur är gångreserven..
Servicehistorik...
Gång avvikelse och dylikt kan man mäta det med typ en app? eller måste man logga över tid?
Dessa punkter verkar ju enormt jobbigt om man skall försöka finna en årsklocka, då det verkar rätt troligt att det behöver ske online.

I övrigt om skall betala typ 5kkr för en service kan man ju likaväl titta på en 3 år gammal. som tappat i pris men inte har ett väldigt service behov ännu?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Gång avvikelse och dylikt kan man mäta det med typ en app? eller måste man logga över tid?
Dessa punkter verkar ju enormt jobbigt om man skall försöka finna en årsklocka, då det verkar rätt troligt att det behöver ske online.

I övrigt om skall betala typ 5kkr för en service kan man ju likaväl titta på en 3 år gammal. som tappat i pris men inte har ett väldigt service behov ännu?
Nja, det finns appar som mäter visa grejer, men när det gäller gångavvikelse och gångreserv så frågar du helt enkelt säljaren och litar på svaret. Rekommenderar att du köper av en säljare du kan lita på, gärna här på KS. Kolla bara good guds/bad guys. Vill du vara riktigt safe rekommenderar jag att du handlar av Gripenbro.se. Fina begagnade ur och han är 100% good guy. Dessutom lägger han ut vilken amplitud klockan har. Det är i princip ett mått på hur klockans urverk mår. Bör ligga nånstans runt 250. Går det ner mot 200 stundar strax en service.
 
Topp