• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Inkörning" av ny klocka

Sten

Cartier
Köpte mig en sprillans ny Sinn, den kom direkt från tillverkning. Min fundering är om det är normalt att en ny klocka i början har lite varierande gånghastighet. I medeltal ligger den på +10s per dygn, vilket jag som sekundjägare anser är för mycket. Det som förbryllar mig mest är att den tycks gå rätt "normalt" då den ligger över natten ca +-3-6s (har testat olika positioner över natten utan desto större avvikelser) medan då jag bär den på dagen ligger den på upp till +16s. Så min fundering är att om detta har att göra med att den är ny och oljorna / delarna inte är inkörda ännu? Någon som har en vettig förklaring?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag har noterat att min Sumo när jag ändrar position på den i timegraphern avviker från den stabila takt den har efter en stund. Alltså; timegraphern säger att klockan går plus 10 sek med tavlan uppåt per dygn. I praktiken är det dock plus 5 sek över dygnet. Jag tror att det beror på att när jag rör på armen under dagen så hinner den inte alltid stabilisera sig vilket leder till att den "bara" går 5 sek för fort över dygnet.
Ska jag gissa skulle jag tro att det är samma för dig fast åt andra hållet.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Vill minnas att det i instruktionen till min Sinn 104'a står att klockan behöver ca 8 veckors "inkörning" innan den presterar optimalt. Nu var den ett par månader gammal när jag köpte den och den har sen dess legat konstant på samma avvikelse inom utlovad maxavvikelse, oavsett om den sitter på arm eller i windern. Avvakta ett tag, men blir det inte bättre, reklamera.
 

Sten

Cartier
Vill minnas att det i instruktionen till min Sinn 104'a står att klockan behöver ca 8 veckors "inkörning" innan den presterar optimalt. Nu var den ett par månader gammal när jag köpte den och den har sen dess legat konstant på samma avvikelse inom utlovad maxavvikelse, oavsett om den sitter på arm eller i windern. Avvakta ett tag, men blir det inte bättre, reklamera.

Nu hittade även jag det där om 8 veckor, bara att avvakta med andra ord. Men var har du hittat utlovad maxavvikelse?
 

Apansson

Torpare
Tala med din urhandlare där den är köpt och berätta om problemet, se hur urhandlaren vill göra. Var en god kund och berätta att du kan ge det 8 veckor för att se om det blir bättre, det blir så mycket trevligare för alla parter vid en eventuell reklamation då.
 

jabla

Sarlacc
Min erfarenhet är att nyservade klockor behöver lite tid att sätta sig och en erfaren urmakare vet hur mycket så den justeras efter det. Vänta någon månad och få den justerad därefter om det behövs.
 

Sten

Cartier
Min erfarenhet är att nyservade klockor behöver lite tid att sätta sig och en erfaren urmakare vet hur mycket så den justeras efter det. Vänta någon månad och få den justerad därefter om det behövs.

Tror nog du har en poäng där. OM den efter ett par månader skulle vara på samma nivå är ju frågan om man skall sända den till Tyskland eller gå in i den lokala urhandlaren och be att de ruckar den (förutsätt att det är det som behövs). Prismässigt är väl det senare alternativet billigare jämfört med att betala frakt till Deutschland.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Nu hittade även jag det där om 8 veckor, bara att avvakta med andra ord. Men var har du hittat utlovad maxavvikelse?

Googlade på urverket som sitter i min 104'a (SW220-1 = Sellita). Sinn själva anger inte avvikelsen vad jag kan se i alla fall. Dra ett mail till Sinn och fråga om du inte hittar information på nätet om din modell. Dom är snabba på att svara och trevliga att ha att göra med.

Tror nog du har en poäng där. OM den efter ett par månader skulle vara på samma nivå är ju frågan om man skall sända den till Tyskland eller gå in i den lokala urhandlaren och be att de ruckar den (förutsätt att det är det som behövs). Prismässigt är väl det senare alternativet billigare jämfört med att betala frakt till Deutschland.

Erikson Urhandel i Sundbyberg är AD för Sinn i Sverige och mycket trevliga och seriösa. Kontakta Richard om problemet kvarstår så kommer han att lösa det.
 

Sten

Cartier
vad är väl en tråd utan en bild? eller bara jag som vill se en?


För övrigt en riktigt wunderschön klocka! Här är bilden, skall försöka mig på en recension nån gång senare där fler bilder utlovas.


IMG_3835.JPG
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
För övrigt en riktigt wunderschön klocka! Här är bilden, skall försöka mig på en recension nån gång senare där fler bilder utlovas.


IMG_3835.JPG

ser trevlig ut. Ser fram emot en recension. Jag suktar efter en 856S, dvs en likadan men utan extra timvisare. funderade du på att köpa länken till den?
 

Sten

Cartier
ser trevlig ut. Ser fram emot en recension. Jag suktar efter en 856S, dvs en likadan men utan extra timvisare. funderade du på att köpa länken till den?

Ok, bara att köpa! Jag gillar inte riktigt utseendet på länken så det var inte aktuellt, men av vad jag har förstått lär länkarna hålla hög kvalité. Silikonbandet är riktigt skönt, samlar på sig en del damm, men det får man leva med.:)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Ok, bara att köpa! Jag gillar inte riktigt utseendet på länken så det var inte aktuellt, men av vad jag har förstått lär länkarna hålla hög kvalité. Silikonbandet är riktigt skönt, samlar på sig en del damm, men det får man leva med.:)

köptes den via sinn.de eller erikssons eller annat ställe? Man skulle ju vilja se en innan man bränner iväg 15'000...
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Känner igen att klockor kan behöva köras in, det är kanske bara en känsla jag fått att de går bättre efter några månader (tidshållning)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Sten

Cartier
köptes den via sinn.de eller erikssons eller annat ställe? Man skulle ju vilja se en innan man bränner iväg 15'000...
Köpte via sinn.de pga avsaknad av AD i min närhet. Jag var nog själv lite fundersam då jag inte sett klockan innan. Enligt min mening är klockan bättre i verkligheten än på bild, så jag är nöjd. Om man skulle vara missnöjd så tror jag Sinn är relativt lättsålda och har ett relativt bra andrahandsvärde.
 

Sten

Cartier
Bumpar denna tråd då jag nu varit i kontakt med Sinn om mina funderingar kring avvikelse på deras klockor. Klistrar in svaret som jag fick:

Thank you for your email.
Please be informed that we adjust our watches to 0 to +15sec/d, so your watch is within the tolerance range.
We can offer you a fine-regulation (then it will be adjusted to 0 to +6sec/d). This work won't be covered by warranty, so the price for it would 70.00€ and 50.00€ for the shipment (all given prices are not fixed prices).

På något sätt tycker jag det är lite svagt av dem att inte göra en finjustering direkt från början, eller ens fråga om man vill ha en sådan för en extra avgift. 15s per dygn tycker jag är FÖR mycket. Min Sinn har nu legat stadigt på 10s/dygn om jag har den på under natten. Lägger jag den åt sidan får jag ner det några sekunder.

Hur som helst så funderar jag att ta den till min lokala urhandlare för en ruckning (ja, jag vet att jag är en sekundjägare:banghead:). Att betala 120€ och skicka den till Tyskland känns lite overkill...
 
Topp