Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Inkans Mido

Diskussion i 'Vintage' startad av Richispice, 3 februari 2016.

1. Richispice
    Trådstartare

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hej, jag behöver hjälp.

Jag har en Mido Ocean Star Powerwind som jag hittade i en låda efter att min pappa gick bort i cancer 2015.

Klockan är i stort behov av en service varför jag lämnade in den hos Axel på Farfars klocka i november förra året.

Axel är ett riktigt original som älskar att hjälpa personer i min situation. Tyvärr kunde han inte fixa klockan då urverket var alltför slitet, men när jag hämtade den igår så sa han att om jag kan ordna ett urverk så sätter han gärna i det åt mig.

Jag har varit i kontakt med Mido men de kan inte hjälpa mig.

Problemet är att varken jag eller Axel vet vad det är för urverk i denna så jag slänger ut frågan här. Han sa att det var ovanligt.

Är det nån som känner till Mido och dess urverk?

image.jpeg
    Klockan i sin originalbox.

image.jpeg
    Ingen märkvärdig klocka men den har ett stort affektionsvärde för mig.

image.jpg
    Serienummer?

Åh, just det, det här är pappa, Ingemar, eller Inkan som han kallades. Han blev bara 66 år och det sista han sa till mig var "Ja ja ja, gå nu, jag är trött och jag vill vila".

image.jpeg
    1948-07-28 - 2015-03-15

Jag vill så gärna få igång den här klockan. Hoppas nån kan hjälpa mig.

Mvh

Fixoflex, JMolin, Daytona96 och 7 andra gillar detta.
  2. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Beklagar din fars bortgång, alldeles för ung.
    När det gäller klockan så leta efter en donatorklocka och sno verket eller delar. Jag såg någon liknande din fars i stål för bara någon vecka sedan, mina bara inte vart (tror det var Kaplans Klockor/ Lilla klockor).

Lycka till!
    Och förresten, vad är det för segelbåt?

3. Richispice
    Trådstartare

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack för tipset @Rozzy

Segelbåten är en Endurance 35 från 1975. Skrovet gjutet i betong. Varvsbyggd i Göteborg efter ritningar av Peter Ibold. Fick den såld efter mycket om och men i slutet av november.

JMolin, Dykarsjuk, theargonaut och 1 annan gillar detta.
  4. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Speciell båt!
    Jag hittade klockan jag tänkte på;
    http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2999/vara/1191711
    image.png

Börja leta och bevaka på ex Tradera så skall du nog snart få igång din fars klocka.
    Håller tummarna!

JMolin, Dykarsjuk, Forsberg och 3 andra gillar detta.
  5. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
  6. Richispice
    Trådstartare

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Gummo och Rozzy gillar detta.
  7. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Beklagar. Hoppas verkligen du kan hitta ett verk. En bild på verket kanske vore bra?

8. Richispice
    Trådstartare

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
  9. Richispice
    Trådstartare

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Mmm, jag glömde fråga Axel om han kunde öppna den så jag kunde ta ett foto. Hoppas det är ett liknande det som finns i länken jag postade nyss.

LongCon gillar detta.
  10. solex

solex Bonde

Hej!
    Din Mido ocean star är vacker sällsynt exemplar men jag inte förstår att Axel sa att urverk var alltför slitet...Viss kan det vara något urverks delar men inte hela själva urverket.
    Mido Ocean Star Commender har Eta urverk och din klockan har jag lite osäker på vad den har för urverk kalibernummer.
    Jag har mängder NOS (New Old Stock) delar från Mido bland annan Mido Multifort och Mido automatisk med kaliber nummer 1127 OC även Eta NOS delar. Det skulle lösa om jag får titta på den för jag jobba som urmakare...

Bifogade filer:

Richispice och theargonaut gillar detta.
  11. solex

solex Bonde

Hej!
    Din Mido Ocean Star är vacker men jag inte förstår att Axel sa att urverket var alltför slitet...Viss kunde något urverks delar men inte hela urverket..
    Mido Ocean Star Commander har Eta urverk men jag är inte säker med din Mido Ocean Star urverks kalibernummer.
    Hursomhelst har jag många NOS (New Old Stock) Mido urverks delar bland annan Mido Multfort Automatisk och Mido automatisk med kalibernummer 1127 även NOS Eta delar. Jag jobbar som urmakare och det skulle lösa sig om jag får en titt på den om du inte vet vad din Mido har för kalibernummer på urverket.

12. Richispice
    Trådstartare

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Vart håller du hus då?

13. solex

solex Bonde

Hej!
    Jag jobbar som urmakare på hel tid och mitt speciella område med vintage armbandsur d.v.s mekanisk manuell och mekanisk automatisk armbandsur.
    Ha du behov att serva eller laga klocka, slår en signal till mig för ett mycket rimligt pris. Min E-mail adress är: kimhungson@gmail.com

JMolin gillar detta.