• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inkans Mido

Hej, jag behöver hjälp.

Jag har en Mido Ocean Star Powerwind som jag hittade i en låda efter att min pappa gick bort i cancer 2015.

Klockan är i stort behov av en service varför jag lämnade in den hos Axel på Farfars klocka i november förra året.

Axel är ett riktigt original som älskar att hjälpa personer i min situation. Tyvärr kunde han inte fixa klockan då urverket var alltför slitet, men när jag hämtade den igår så sa han att om jag kan ordna ett urverk så sätter han gärna i det åt mig.

Jag har varit i kontakt med Mido men de kan inte hjälpa mig.

Problemet är att varken jag eller Axel vet vad det är för urverk i denna så jag slänger ut frågan här. Han sa att det var ovanligt.

Är det nån som känner till Mido och dess urverk?

image.jpeg

Klockan i sin originalbox.

image.jpeg

Ingen märkvärdig klocka men den har ett stort affektionsvärde för mig.

image.jpg

Serienummer?

Åh, just det, det här är pappa, Ingemar, eller Inkan som han kallades. Han blev bara 66 år och det sista han sa till mig var "Ja ja ja, gå nu, jag är trött och jag vill vila".

image.jpeg

1948-07-28 - 2015-03-15

Jag vill så gärna få igång den här klockan. Hoppas nån kan hjälpa mig.

Mvh
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Beklagar din fars bortgång, alldeles för ung.
När det gäller klockan så leta efter en donatorklocka och sno verket eller delar. Jag såg någon liknande din fars i stål för bara någon vecka sedan, mina bara inte vart (tror det var Kaplans Klockor/ Lilla klockor).

Lycka till!
Och förresten, vad är det för segelbåt?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor

solex

Omega
Hej!
Din Mido ocean star är vacker sällsynt exemplar men jag inte förstår att Axel sa att urverk var alltför slitet...Viss kan det vara något urverks delar men inte hela själva urverket.
Mido Ocean Star Commender har Eta urverk och din klockan har jag lite osäker på vad den har för urverk kalibernummer.
Jag har mängder NOS (New Old Stock) delar från Mido bland annan Mido Multifort och Mido automatisk med kaliber nummer 1127 OC även Eta NOS delar. Det skulle lösa om jag får titta på den för jag jobba som urmakare...
 

Bilagor

  • upload_2016-2-7_12-10-37.png
    upload_2016-2-7_12-10-37.png
    55.6 KB · Visningar: 37

solex

Omega
Hej!
Din Mido Ocean Star är vacker men jag inte förstår att Axel sa att urverket var alltför slitet...Viss kunde något urverks delar men inte hela urverket..
Mido Ocean Star Commander har Eta urverk men jag är inte säker med din Mido Ocean Star urverks kalibernummer.
Hursomhelst har jag många NOS (New Old Stock) Mido urverks delar bland annan Mido Multfort Automatisk och Mido automatisk med kalibernummer 1127 även NOS Eta delar. Jag jobbar som urmakare och det skulle lösa sig om jag får en titt på den om du inte vet vad din Mido har för kalibernummer på urverket.
 
Hej!
Din Mido ocean star är vacker sällsynt exemplar men jag inte förstår att Axel sa att urverk var alltför slitet...Viss kan det vara något urverks delar men inte hela själva urverket.
Mido Ocean Star Commender har Eta urverk och din klockan har jag lite osäker på vad den har för urverk kalibernummer.
Jag har mängder NOS (New Old Stock) delar från Mido bland annan Mido Multifort och Mido automatisk med kaliber nummer 1127 OC även Eta NOS delar. Det skulle lösa om jag får titta på den för jag jobba som urmakare...

Vart håller du hus då?
 

solex

Omega
Hej!
Jag jobbar som urmakare på hel tid och mitt speciella område med vintage armbandsur d.v.s mekanisk manuell och mekanisk automatisk armbandsur.
Ha du behov att serva eller laga klocka, slår en signal till mig för ett mycket rimligt pris. Min E-mail adress är: [email protected]
 
  • Like
Reactions: PJW
Topp