• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inkommen tonfisk (Seiko SBBN023)

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
LITE historik om modellerna
1975 släppte Seiko sin 6159-7010, vilken hade ett 3600bph automatiskt (Grand Seiko) urverk. Syftet med klockan var att skapa en heliumsäker professionell dykarklocka som klarar djup på under 300 meter.
Klockan var tillverkad i titan, klarade 600 meter och var heliumsäker trots att den inte hade en heliumventil. Detta åstadkoms genom ett monoque case (klockhusets enda ingångar är glaset och kronan). För att släppa ut, eller rättare sagt inte släppa in helium skapades en speciell L-packning vid glaset.

Seiko 6159-7010
553544d1320887433-sold-rare-seiko-6159-7010-excellent-condition-divers-grail-watch-sold-seiko2.jpg


1978 släpptes en uppdaterad kvartsversion vid namn 7549-7009. Kvarts är ju både tåligare mot stötar och ansågs hålla tiden bättre.
7549ligepovenfra.jpg

dobz.jpg


1985/1986 släpptes nästa version:
SBDS018 - Fortfarande kvarts och monoque case, men nu klarar den 1000m.
s_1000m.jpg


Därefter har det kommit många versioner, vilka gradvis blivit uppgraderade. Det finns 300/600 och 1000 meters versioner. De enda som inte har monoque case är 300m-versionerna och det finns 600 och 1000m-versioner med automatiska urverk. Det har även precis släppts en Spring drive version.

Historisk översiktsbild som täcker in de tidiga versionerna
Shrouded.jpg


Limiterade versioner
Det finns lite olika limiterade versioner och när Seiko släpper limiterade versioner, så är de limiterade på riktigt. Det finns som sagt en spring drive tuna (i 250 ex), en med vit shroud (skyddet som skyddar boetten), en med blå shroud, samt den jag precis hämtat ut från posten. (Det finns säkert ännu fler versioner).

.........Här börjar paketöppningen.........
SBBN023 Golgo 13 limited edition i 500 numrerade exemplar
Golgo 13 är tydligen en lönnmördare från en Japansk mangaserie. Han använder bland annat ett skarpskyttegevär, därav förpackningen.

Urverket är ett kvartsurverk, som inte räknas som HEQ/HAQ, men tydligen ska vara riktigt robust och hålla tiden mycket bättre än specifikationerna. Någon sekund i veckan tycks vara normalt och det går enligt uppgift även att regulera. Denna versionen är i stål och har inte monoque case, vilket är två egenskaper jag uppskattar. Stål ger lite mer kvalitetskänsla och skruvat baklock underlättar batteribyte.

Kan skriva hur mycket mer som helst om modellen, men nu kör vi lite bilder.
02b.jpg



Ytterbox
DSC_0163_zps47511b0e.jpg


Innerbox
DSC_0164_zpsc60d6fae.jpg


Innuti box
DSC_0165_zpsc3a007ca.jpg


DSC_0169_zps6d3fbf89.jpg

DSC_0170_zpsfc68d45e.jpg


På retro rubber
DSC_0173_zpscd69fc0f.jpg

DSC_0176_zpsd8b0cbf5.jpg


Notera de många reflektionerna i glaset
DSC_0175_zps9f43eebc.jpg


Wrist shot
DSC_0167_zps44bd04af.jpg


Initiala tankar

Edit: Boxen, jag glömde boxen:
Hur cool som helst. Gillar verkligen att den ser ut som ett gevärfodral. Stoooor är den också och finishen är bra.

Klockan är inte alls så stor som jag trodde, vilket känns skönt. Den sitter klockrent på armen och vikten känns lagom eftersom den är i stål. Det korta avståndet mellan bandhornen gör att klockan sitter riktigt tight och skönt på armen.

Baklocket är lite roligt, då det förutom det vanliga (Seikovågen, specifikationer, serienummer) står limited edition nr ***/500. Det finns även årtal och en markering på det år då man kan förvänta sig nästa batteribyte (första är gratis om man går till ursprungssäljaren och lämnar in en lapp).

Vridringen är som alltid med Seiko bra och eftersom detta är en prospexklocka, så håller den generellt högre kvalitet än en standardSeiko. Lyspastan är självklart även den bra. De röda accenterna sticker inte ut lika mycket i verkligheten som på bild.

Det enda jag inte gillar är att klockans glas som är dubbelkupat ger Reflektioner. Mer än någon annan Seiko jag ägt.

Mer info om de olika modellerna finns här:
http://yeomanseiko.com/tag/tuna-can/
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Gratulerar!
"Golgo 13 är tydligen en lönnmördare från en Japansk mangaserie. Han använder bland annat ett skarpskyttegevär, därav förpackningen"
Lekfullt, kul..:)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Cool den där! Det enda minus för mig är att den är polerad och inte mattsvart, men icke desto mindre cool. Grattis Yonsson :)
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Sedan gillaknappen har kommit till KS så är det inte ofta jag har gratulerat i en unboxingtråd, men denna gång får vara ett undantag. Grattis, riktigt ball! :D
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
grattis. vad du gör byt inte originalglaset. i mitt tycke blir det värre reflektioner med youbokies plus att AR:en är väl blå på de.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Riktigt mycket attityd i den jäveln, och ja innerboxen var sinnesjukt ball =)
Ser inte allt för stor eller klumpig ut heller
 

carlanton

Audemars
Jag tycker att reflektionerna ger mer liv åt klockan! Med domat AR-glas blir det lätt bara blått hela tiden.

Jag måste verkligen köpa en så fort jag kommer hem till Sverige :(
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Nice, grattis! Vad tycker du om den blanka PVD-finishen? Blir det fingeravtryck på den? Måste man konstant torka av den för att den ska vara snygg?
 
C

Crowolf

Guest
Hahahaaaa! Det var därför din 70-talsötnos fick ryka!?

Den här är ascool så Grattis! Absolut!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Måste man konstant torka av den för att den ska vara snygg?
Det återstår att se, men troligtvis ja. Kommer dock inte orka bry mig.

Riktigt nice! Kan man få en lume-shot också?
Det kommer. Tog bara några snabba.

Riktigt mycket attityd i den jäveln, och ja innerboxen var sinnesjukt ball =)
Ser inte allt för stor eller klumpig ut heller
Den är 47mm x 14mm tror jag, men känns inte särskilt stor tack vare normalstor urtavla, blanka kanter och kort avstånd vertikalt mellan bandhornen.

grattis. vad du gör byt inte originalglaset. i mitt tycke blir det värre reflektioner med youbokies plus att AR:en är väl blå på de.
Har du haft det glaset? Det låter väldigt icke troligt då originalglaset ger mycket reflektioner. Jag får väl testa och byta tillbaka i värsta fall.
 
Topp