• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inkommet kvartsklocka SBGV009

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bakgrund
Detta är en hyllningsmodell till första Grand SEIKOn med datum kallad Selfdater (GS 5722-9990) som släpptes 1963.

SBGV009 är limiterad till 1200 exemplar. Den säljs med både läder och länk till skillnad mot originalet som enbart såldes med läder. Den finns även med både silver och svart tavla (SBGV011) till skillnad mot originalet som bara fanns med silvertavla.

009 har likt originalet helpolerade visare, medan 011 har borstad ovansida på visarna för att skapa bättre kontrast till den svarta tavlan.

Förutom urverk och länk skiljer väldigt lite mot originalet. Boetten ska vara i princip den samma, 37,2mm x 10,5mm. Givetvis har 009/011 kupat safirglas istället för hardlex/plexi.


Urverk:
Grand SEIKO 9F82 (skiljer sig mot 9F62 genom att datumet har en placering lite längre ut än på 62.

+-10sekunder/år, thermokompenserar över 500ggr/dygn, ihopsatt för hand, servicefritt i teoretiska 50år, justerbart, snyggt, funktionellt. Dubbelpulsig kvarts för att orka driva större visare.

attachment.php

20115180553282714.jpg


Så till bilderna på min:
image.jpg

Klockan levereras på lädret

image.jpg

I undervåningen av lådan ligger länken.

image.jpg


image.jpg
image.jpg

Mysig baksida med numrering.

image.jpg

Kronan har ingen GS-logga utan samma märkning som originalmodellen.

image.jpg

Minimalt med text på urtavlan.
Bra krokodilläder, men jag föredrar...

image.jpg
image.jpg

Den grymma 5-delade länken. Är härligt nöjd såhär efter cirka 2 timmar. Smidig och tunn, men tillräckligt stor för att ha en bra närvaro på handleden. Sunbursttavlan är riktigt nice! Ett bra komplement till min GMT helt enkelt. Nu behövs det bara en kvartsdykare stt komplettera med och den är redan på väg. :)

Ber om ursäkt för att klockan är lite kladdig på bilderna. Hann inte ta bort geggan från inplastningen.

Listpriset brukar ju folk fråga om.
350000 yen + skatt i Japan
37000kr i Sverige.
 

CLT

Rolex
Grattis! GS är faktiskt något jag skulle vilja testa. Men med en prislapp på 370k måste jag tyvärr avstå ;)
 

Blackmore

Panerai
HELT DJÄVLA FANTASTISK!

En (till) GS Quartz ligger högst upp på inköpslistan. När nästa som kommer ut till försäljning måste jag vara lite snabbare på knappen ...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
HELT DJÄVLA FANTASTISK!

En (till) GS Quartz ligger högst upp på inköpslistan. När nästa som kommer ut till försäljning måste jag vara lite snabbare på knappen ...
Älskar detta urverk. Det är min fjärde med 9F-urverk. Tycker dress, kvarts och länk är en grym kombo! Klockan kan då bli tunn och välbalanserad samtidigt som länken inte behöver göras så tjock.
 

paradis

Audemars
Mycket vacker , lite text på tavla,perfekt. Gillar också att du bär den med Original länk,som man bör göra...........Grattis :)
 
Topp