• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inlägg 200 och Rolex Oysterquartz

maxmol

Panerai
Tanken var att jag skulle spara detta inlägg för en ny klocka. Det skulle vara en dag av glädje och lycka. Det skulle vara dagen då jag fick min första Rolex. Det blev nästan så, men inte riktigt…

Jag hade beställt en Rolex Oysterquartz 17000 (mörkblå tavla) från Florida som skulle dyka upp hemma hos mig i New York. Detta skedde med en veckas försening. Klockan kostade drygt 17 000 kr och skulle nyligen ha servats och polerats.

Klockan kom i söndags. Jag packade omedelbart ur den ur lådan och satte tiden. Den var polerad. Men det var också här som det började gått utför. Klocka tickade. Men bara i 5 sekunder. Sen stannade den. Sen tickade den. Sen stannade den. Efter 20 minuter så stannade den helt. :(

Jag antog då att det var batterierna som tagit slut, jag behövde också en extra länk. Så jag gick upp för gatan till Rolex byggnaden där det på femtevåningen finns ett Rolex Service Center. Där informerade de mig om att Rolex självklart bjuder på alla batteribyten och tryck-test på Oysterquartz modellen (Class act) och att de hade extra länkar till Oysterquartz (skulle kosta 60 USD).

Efter att ha väntat i deras extravaganta väntrum (där man kan spana in de flesta modeller, man kan också spana in samtliga modeller i alla utförande i butiken i lobbyn) fick jag höra att klockan var en Rolex men att den som servat klockan sist hade omarbetat en del som nu var trasig. Att fixa klockan skulle kosta 2000 USD. Nästan lika mycket som den hade kostat till att börja med. Jag valde att hoppa det och försöka returnera klockan. Rolex bjöd då på det nya batteriet de satt in och en putsduk och grön mikrofiber Rolex servicepåse.

Som tur var så hade jag en 14 dagars ” satisfaction guarantee” från säljare. Så jag kunde skicka tillbaka klockan och få pengarna tillbaka. Minus posten och transaktionskostnader vilket jag gjorde igår. Men inte helt oväntat så känns det lite i magen nu när man sitter utan både pengar och klocka, och väntar på att de ska ”inspektera” klockan samt godkänna min retur… Så får avvakta upp till 14 dagar. Hade redan lite onda aningar om den där ”servicen” som klockan skulle ha genomgått, men gick ändå emot min första instinkt. :oldman:


Återkommer med hur det gick samt med vilken Chrono24 återförsäljare det gäller när jag har fått svar.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tanken var att jag skulle spara detta inlägg för en ny klocka. Det skulle vara en dag av glädje och lycka. Det skulle vara dagen då jag fick min första Rolex. Det blev nästan så, men inte riktigt…

Jag hade beställt en Rolex Oysterquartz 17000 (mörkblå tavla) från Florida som skulle dyka upp hemma hos mig i New York. Detta skedde med en veckas försening. Klockan kostade drygt 17 000 kr och skulle nyligen ha servats och polerats.

Klockan kom i söndags. Jag packade omedelbart ur den ur lådan och satte tiden. Den var polerad. Men det var också här som det började gått utför. Klocka tickade. Men bara i 5 sekunder. Sen stannade den. Sen tickade den. Sen stannade den. Efter 20 minuter så stannade den helt. :(

Jag antog då att det var batterierna som tagit slut, jag behövde också en extra länk. Så jag gick upp för gatan till Rolex byggnaden där det på femtevåningen finns ett Rolex Service Center. Där informerade de mig om att Rolex självklart bjuder på alla batteribyten och tryck-test på Oysterquartz modellen (Class act) och att de hade extra länkar till Oysterquartz (skulle kosta 60 USD).

Efter att ha väntat i deras extravaganta väntrum (där man kan spana in de flesta modeller, man kan också spana in samtliga modeller i alla utförande i butiken i lobbyn) fick jag höra att klockan var en Rolex men att den som servat klockan sist hade omarbetat en del som nu var trasig. Att fixa klockan skulle kosta 2000 USD. Nästan lika mycket som den hade kostat till att börja med. Jag valde att hoppa det och försöka returnera klockan. Rolex bjöd då på det nya batteriet de satt in och en putsduk och grön mikrofiber Rolex servicepåse.

Som tur var så hade jag en 14 dagars ” satisfaction guarantee” från säljare. Så jag kunde skicka tillbaka klockan och få pengarna tillbaka. Minus posten och transaktionskostnader vilket jag gjorde igår. Men inte helt oväntat så känns det lite i magen nu när man sitter utan både pengar och klocka, och väntar på att de ska ”inspektera” klockan samt godkänna min retur… Så får avvakta upp till 14 dagar. Hade redan lite onda aningar om den där ”servicen” som klockan skulle ha genomgått, men gick ändå emot min första instinkt. :oldman:


Återkommer med hur det gick samt med vilken Chrono24 återförsäljare det gäller när jag har fått svar.
Aj, vilken inledning på "Rolex-vägen". Tack för att du delar med dig. Och absolut, om det inte löser sig, tveka inte på att klargöra vilken säljare som inte står upp för sin vara.

För övrigt lite imponerande att du väljer just en OQ som första Rolex. Bra tänkt! Det gillar jag, så låt dig inte slås ned av detta.

Hoppas förstås att allt reder ut sig. Berätta gärna!

mvh A
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Intressant historia, tack för att du delade med dig! Och hoppas att det hela löser sig!

RSC är sjukt proffsiga, har hört mycket gott om dom, särskilt RSC Dallas!
 

m_s

Patek
2-Faktor
Jäkligt tråkigt, finns inget värre än när det där positiva magpirret fullkomligen krossas av oseriösa handlare. Att klockor påstås har servats men det inte finns papper tar jag numera alltid som att den INTE är servad som utgångspunkt för att slippa besvikelse.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Det är ju oxå knepigt när de säger att deras "egna urmakare" har gått igenom klockan. Vad har han/hon för kompetens? Om de bytt delar, är allt kosher? Eller - har de ens en urmakare, eller låter det bara bra...
 

maxmol

Panerai
Update

Tänkte update:a denna tråd med vad som hänt sedan sist, avslöja vem säljaren är och hur det löste sig.


Som tidigare nämnt så skickade jag tillbaka klockan för retur till Messina Jewelers. Det skulle ta dem ”max 3 dagar” att utvärdera klockan för att se att jag inte gjort något med den. Det tog drygt 5 arbetsdagar men kändes som längre eftersom de hade långhelg i USA.


Krävdes att jag tillslut skickade ett semi-påtryckningsmail. De svarade på mailet att de skulle ge en retur minus 15 USD för den initiala frakten. Det var del av deras villkor men å andra sidan berodde returen på att deras beskrivning av klockan inte riktigt stämde, men jag tar den.


Min uppfattning och erfarenhet av Messina är att de säljer äkta Rolex klockor som de servar själva med lite bristande kunskaper. De är okej till billiga priser. Men mitt tips är att man som vanligt borde lägga lite mer och köpa från en bättre säljare. Å andra sidan så hedrade de sin retur policy, men det kanske inte hade fått ett lika bra slut om klockan dött dag 15 eftersom man då hade lämnats till deras 1 års service garanti. Den känns inte lika betryggande efter att Rolex service center i New York hade identifieras att problemet med min klocka berodde på att de hade förvrängt delar för att laga klockan till att börja med.
 
Topp