maxmol
Panerai
Tanken var att jag skulle spara detta inlägg för en ny klocka. Det skulle vara en dag av glädje och lycka. Det skulle vara dagen då jag fick min första Rolex. Det blev nästan så, men inte riktigt…
Jag hade beställt en Rolex Oysterquartz 17000 (mörkblå tavla) från Florida som skulle dyka upp hemma hos mig i New York. Detta skedde med en veckas försening. Klockan kostade drygt 17 000 kr och skulle nyligen ha servats och polerats.
Klockan kom i söndags. Jag packade omedelbart ur den ur lådan och satte tiden. Den var polerad. Men det var också här som det började gått utför. Klocka tickade. Men bara i 5 sekunder. Sen stannade den. Sen tickade den. Sen stannade den. Efter 20 minuter så stannade den helt.
Jag antog då att det var batterierna som tagit slut, jag behövde också en extra länk. Så jag gick upp för gatan till Rolex byggnaden där det på femtevåningen finns ett Rolex Service Center. Där informerade de mig om att Rolex självklart bjuder på alla batteribyten och tryck-test på Oysterquartz modellen (Class act) och att de hade extra länkar till Oysterquartz (skulle kosta 60 USD).
Efter att ha väntat i deras extravaganta väntrum (där man kan spana in de flesta modeller, man kan också spana in samtliga modeller i alla utförande i butiken i lobbyn) fick jag höra att klockan var en Rolex men att den som servat klockan sist hade omarbetat en del som nu var trasig. Att fixa klockan skulle kosta 2000 USD. Nästan lika mycket som den hade kostat till att börja med. Jag valde att hoppa det och försöka returnera klockan. Rolex bjöd då på det nya batteriet de satt in och en putsduk och grön mikrofiber Rolex servicepåse.
Som tur var så hade jag en 14 dagars ” satisfaction guarantee” från säljare. Så jag kunde skicka tillbaka klockan och få pengarna tillbaka. Minus posten och transaktionskostnader vilket jag gjorde igår. Men inte helt oväntat så känns det lite i magen nu när man sitter utan både pengar och klocka, och väntar på att de ska ”inspektera” klockan samt godkänna min retur… Så får avvakta upp till 14 dagar. Hade redan lite onda aningar om den där ”servicen” som klockan skulle ha genomgått, men gick ändå emot min första instinkt.
Återkommer med hur det gick samt med vilken Chrono24 återförsäljare det gäller när jag har fått svar.
Jag hade beställt en Rolex Oysterquartz 17000 (mörkblå tavla) från Florida som skulle dyka upp hemma hos mig i New York. Detta skedde med en veckas försening. Klockan kostade drygt 17 000 kr och skulle nyligen ha servats och polerats.
Klockan kom i söndags. Jag packade omedelbart ur den ur lådan och satte tiden. Den var polerad. Men det var också här som det började gått utför. Klocka tickade. Men bara i 5 sekunder. Sen stannade den. Sen tickade den. Sen stannade den. Efter 20 minuter så stannade den helt.
Jag antog då att det var batterierna som tagit slut, jag behövde också en extra länk. Så jag gick upp för gatan till Rolex byggnaden där det på femtevåningen finns ett Rolex Service Center. Där informerade de mig om att Rolex självklart bjuder på alla batteribyten och tryck-test på Oysterquartz modellen (Class act) och att de hade extra länkar till Oysterquartz (skulle kosta 60 USD).
Efter att ha väntat i deras extravaganta väntrum (där man kan spana in de flesta modeller, man kan också spana in samtliga modeller i alla utförande i butiken i lobbyn) fick jag höra att klockan var en Rolex men att den som servat klockan sist hade omarbetat en del som nu var trasig. Att fixa klockan skulle kosta 2000 USD. Nästan lika mycket som den hade kostat till att börja med. Jag valde att hoppa det och försöka returnera klockan. Rolex bjöd då på det nya batteriet de satt in och en putsduk och grön mikrofiber Rolex servicepåse.
Som tur var så hade jag en 14 dagars ” satisfaction guarantee” från säljare. Så jag kunde skicka tillbaka klockan och få pengarna tillbaka. Minus posten och transaktionskostnader vilket jag gjorde igår. Men inte helt oväntat så känns det lite i magen nu när man sitter utan både pengar och klocka, och väntar på att de ska ”inspektera” klockan samt godkänna min retur… Så får avvakta upp till 14 dagar. Hade redan lite onda aningar om den där ”servicen” som klockan skulle ha genomgått, men gick ändå emot min första instinkt.
Återkommer med hur det gick samt med vilken Chrono24 återförsäljare det gäller när jag har fått svar.