• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Input fake?

Lövet

Omega
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Mina vänner!
Jag behöver lite input ang en jubileelänk som följde med en Rolex som jag köpte av en mkt känd forummedlem på KS. Nu har jag förstått att länken inte verkar äkta då referensen inte finns. Innan jag går tillbaka till säljaren tar jag tacksamt emot er bedömning. Enligt en mkt kunnig kontakt så finns inte referensen 6248-
Korrekt ref är 6251. Se foton. Åsikter? Hur skulle ni råda mig att göra? Tack på förhand!
Erik
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Börja med att torka av linsen på kameran och ta skarpa bilder ;) Jag skulle nog också kolla med säljaren innan jag startade en fejktråd.

En googling bort finns det 6248 som jag tycker ser äkta ut från känd reservdelshandlare:
image.jpeg
 

djanbin

Omega
6248 är väl en tudorlänkreferens, så det kan vara så att man lagat länken med en ny bygel och man hade ingen med rätt nr på.... äkta är den nog iaf.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Om nu någon skulle ge sig på att förfalska en länk så varför inte förfalska dit rätt referensnummer?
 

Lövet

Omega
Tack Gummo. Inte meningen att hänga ut ngn forummedlem. Kunde skippat det ledet i mitt inlägg. Vill egentligen bara veta om jag har fog För uppfattningen och därför blr gå tillbaka till säljaren. Vad jag förstår så finns inte referensen till det spännet. Forskar vidare på min kant.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Tack Gummo. Inte meningen att hänga ut ngn forummedlem. Kunde skippat det ledet i mitt inlägg. Vill egentligen bara veta om jag har fog För uppfattningen och därför blr gå tillbaka till säljaren. Vad jag förstår så finns inte referensen till det spännet. Forskar vidare på min kant.
6248-? De två sista siffrorna?
 

Urkul

Cartier
Som nämnt tidigare i tråden, och som även nämns i i tråden som @rillesnille länkade till, så verkar det vara en Tudor länk.
"The numbers you give..6248-19 are for a Tudor Two Tone jubilee type bracelet with a regular clasp (non-flip-lock)"

Den kan ju vara äkta, dock inte oiginallänken till klockan.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Mina vänner!
Jag behöver lite input ang en jubileelänk som följde med en Rolex som jag köpte av en mkt känd forummedlem på KS. Nu har jag förstått att länken inte verkar äkta då referensen inte finns. Innan jag går tillbaka till säljaren tar jag tacksamt emot er bedömning. Enligt en mkt kunnig kontakt så finns inte referensen 6248-
Korrekt ref är 6251. Se foton. Åsikter? Hur skulle ni råda mig att göra? Tack på förhand!
Erik
Bilder på klockan?
 

poormans

Rolex
Länk delar och ändbitar ser ju äkta ut och även rolex märkningen men som sagt 6248-19 är en tudor referens men urmakare brukar ju laga med de delar som finns tillgängliga
 

Lövet

Omega
Fejk och fel är en väldig skillnad så ta det lite varsamt när du kastar ur dig termer.
Jag efterforskar vidare och skrev VERKAR som fejk inte ÄR fejk. Tycker det är långsökt med utbytta byglar, men visst konstigare saker har väl hänt. Hursomhelst passar inte länken till klockan jag köpte och är inte tänkt till en Rolex. Det va inte med de förutsättningarna jag köpte klockan, men det tar jag med säljaren direkt såklart.
 

poormans

Rolex
Jag efterforskar vidare och skrev VERKAR som fejk inte ÄR fejk. Tycker det är långsökt med utbytta byglar, men visst konstigare saker har väl hänt. Hursomhelst passar inte länken till klockan jag köpte och är inte tänkt till en Rolex. Det va inte med de förutsättningarna jag köpte klockan, men det tar jag med säljaren direkt såklart.
Långsökt? En av de vanligaste grejerna som är utbytt och lagade på en rolex är just länkarna, särskilt på vintage rolex

Har själv några rullade jubile länkar med tax nyare lås och har haft med låsblad ifrån oyster länk, inget konstigt alls
 

Lövet

Omega
Det är min uppfattning också och det som fick en vän till mig att tro att den är fejk...Tudorarmband har tudormärkning inte Rolexkrona vad jag vet....., men är inte skitkunnig på detta område.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Tudor gjordes med Rolex länkar och kronor innan Tudor blev "eget". Jag skulle såg att den inte är fejk utan att det är en utbytt del från Tudor

Edit: vet inte om de hade egna stämplar. Det kan troligtvis någon annan svara på här
Men fortfarande. Varför skulle en TUDOR-del(Referensnummer från Tudor, inte Rolex) ha Rolex stämplingar? Detta är alltså en rolex-del, med referensnummer från Tudor? Känns lite underligt om inte annat.
Hade det varit en Tudorlogga med Tudor referensnummer hade varit en annan sak.
 
Senast ändrad:

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Men fortfarande. Varför skulle en TUDOR-del ha Rolex stämplingar? Detta är alltså en rolex-del, med referensnummer från Tudor? Känns lite underligt om inte annat.
Hade det varit en Tudorlogga med Tudor referensnummer hade varit en annan sak.

Dett är utanför mitt område men är du säker på att när Rolex började tillverka deras "budget" variant att den från start hade Tudorlänkar och inte plockade in länkarna från Rolex?
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Dett är utanför mitt område men är du säker på att när Rolex började tillverka deras "budget" variant att den från start hade Tudorlänkar och inte plockade in länkarna från Rolex?
Det är möjligt, men varför skulle de då byta referensnummer på länkarna? Varför inte bara plocka från hyllan och montera? I sådana fall borde det ju står 62510, 6251, 7836, 78360, 9315, 93150 eller någon annan ref från Rolex?
 
Topp