Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Inserts till Rolex! När, var och hur!?

Diskussion i 'Vintage' startad av Fixoflex, 1 mars 2015.

1. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Rolex fantaster!

Insert djungeln!

Det här med inserts är ju en galen djungel:) Alla begrepp och uttryck för att visa vad som är vad kan stundtals bli totalt obegripligt. Har jag något så när rätt med dessa bilder! Det vore intressant med en pedagogisk lektion från de många kunniga Rolexfansen på KS! Detta är min 5513 meters first från 1967.

Stämmer dessa begrepp! ? Jag vet att det finns sidor på nätet som tar upp dessa funderingar. Det vore ändå kul om ni kunde visa på era egna klockor och visa vad som är vad!?

Tack på förhand!

paradis gillar detta.
  2. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Så som jag fattat det är det inte en "flat four" de är platta i toppen på "ihåligheten" där denna är spetsig?

Fixoflex gillar detta.
  3. thomastheswede

thomastheswede Borgare

4. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Som denna image.jpg

Ako och Fixoflex gillar detta.
  5. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Tackar för svaren! Nu är jag med! Trodde det var den yttre plattan i fyran!

Så femman är alltså en sk "stängd femma!!?

Tackar för svaren thomastheswede och Sandkvist!

Sandkvist gillar detta.
  6. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Jo, finns det flat four i en fat font!

7. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Länken som thomastheswede postade försöker sortera begreppen någorlunda pedagogiskt!

Vad säger ni om femman! Är det en sk lång femma eller stängd femma!:):( enligt länken ovan!

8. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Nedan är en lång femma...

Dessa trådar har jag bl.a. kollat igenom från början till slut ett antal gånger...

http://www.network54.com/Forum/2075...Bill's+Insert+Post-+Pic+Heavy-+Please+comment
    http://rolex.watchprosite.com/show-...ex-fat-font-inserts-explored-mk1-through-mk3/

Fixoflex gillar detta.
  9. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Tackar theargonaut! Jo, visst blir man helt förvirrad efter ett tag:)!

10. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Ja, mycket snack blir det :) Lägg gärna upp bilder på ditt rakt uppifrån, och ta gärna närbilder rakt uppifrån också. Gärna även på 2:an och 3:an.

Här är en nyare tråd med lite info...

http://www.network54.com/Forum/2075...+Inserts+–+The+Journey+of+a+Deteriorating+Eye

Tog några bilder på de inserts jag har hemma.

Det understa på bezeln skulle jag säga är fat-font, vanlig 5:a, kronologiskt efter "long-5"...
    Det mellersta svarta med "boxy-4" är väl ett serviceinsert från 80-talet...
    Det översta trashade är väl ett lite nyare thin-font serviceinsert...

KenKun, Gummo, Omen och 3 andra gillar detta.
  11. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Tackar ännu en gång för att du tar dig tid!:)

Jo, skall plåta några bilder imorgon i bra ljus!

theargonaut gillar detta.
  12. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Här är några bilder till! Är det Mark 3? enligt länken!

DSCF2536.JPG

DSCF2537.JPG

DSCF2538.JPG

DSCF2539.JPG

DSCF2540.JPG

13. thomastheswede

thomastheswede Borgare

Tycker det ser ut som ett "fat font with semi serif 4" som det beskrivs i länken. Väldigt liten serif på 4 och ingen på 5.

Fixoflex gillar detta.
  14. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Jag har ingen aning om vad det är för insert :( Det jag reagerar lite på är de extremt vinkelräta/skarpa innerkanterna på "nollorna", vilket inte verkar vanligt på fat-fonts. Det jag reagerar mest på är dock att "3" är väldigt liggandes "platt/kvadratisk", i det "större hålet", jämfört med andra fat-font, som oftast ser mer "stående" långsmala/rektangulära ut... Någon annan, typ Per, som har bättre koll kanske kan fylla i med något vettigt?

Fixoflex gillar detta.
  15. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Tackar för din syn på gåtan! Jo det kan stämma!

Tackar! Tyvärr har jag inget bra macro för bra närbilder! Intressant tanke med nollorna! Vi får se om det är någon annan som har någon tanke kring denna gåta.

16. Per

Per Björklövens finest

Jag skulle inte överanalysera vidare mycket. Efter de olika rödtriangelvarianterna så kom Long 5. De gällde till slutet på 60-talet med ett kortare gästspel kring -63 av det halvfula skinny 4 som är väldigt ovanligt. Efter det så har man det som kallas mk3 som gäller framåt till dess fat font ebbar av. Seriffer och tjocklek varierar nog beroende på tryckdynan som använts och kissing 4 och andra super fat font är helt enkelt en tröttare, mer nött tryckdyna som gjort att trycket runnit ut och är fetare och mindre skarpt. Att de idag kostar mer handlar nog enbart om preferenser då folk tycker det ser bättre ut och det rena faktum att de är ovanligare iom man förmodligen bytte tryckdyna när de var slut. Vågar mig inte till att säga om serifferna är under någon viss period eller ej men jag tror det kan vara tillfälligheter här med. Vad vet jag..

Insertet i denna tråd tycker jag ser lite halvudda ut med sin kantighet men jag wouldn't worry too much utan bara använda det om jag gillar det. Helt omöjligt att idag veta om det är som det ska såvida man inte hittar en source fakes som ser exakt likadana ut.

Pilot, krämbulle, k0ltrasten och 5 andra gillar detta.
  17. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland

Tackar Per för all info! Jo, ju mer man kollar desto vilsnare blir man mellan olika varianter! Tycker heller inte det spelar någon roll. Det är helt enkelt kul att nysta i något som man inte har kunskap i!

Pilot och theargonaut gillar detta.
  18. k0ltrasten

k0ltrasten Soy un culebra!

theargonaut och Fixoflex gillar detta.
  19. Fixoflex
    Trådstartare

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    theargonaut och k0ltrasten gillar detta.
  20. k0ltrasten

k0ltrasten Soy un culebra!

theargonaut och Fixoflex gillar detta.
  21. Per

Per Björklövens finest

Alla klockor i broschyrer och annonser som jag sett från 60-talet har haft long 5 inserts. Det som ofta benämns som mk1 är i verkligheten senare än mk2 i härlig rolex-logik. :)

Fixoflex gillar detta.
  22. Chattras

Chattras Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Jag har köpt mig en 5513 från 83 med service insert och hade tänkt jaga rätt på ett korrekt. Har ni någt tips på vad jag ska leta efter. Har själv dålig koll på detta.

Bifogar en bild på klockan.

image.jpg

Fixoflex och thomastheswede gillar detta.
  23. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Kolla på vrf, finns inga till salu så lägg in en WTB, annars kan du alltid maila dom stora handlarna, Hqmilton, sheartime, lunaroyster, 10pastten etc. och se om dom kan hitta nåt.
    Lycka till :)

24. thomastheswede

thomastheswede Borgare

VRF och eBay är nog de bästa kanalerna. Prismässigt har det ballat ur helt numera, vill bara förbereda dig på det.

Jag har frågat HQ och 10 past tidigare, de säljer numera inga inserts (har sett HQ:s låda med inserts, han hade sjuuukt mycket) då de "behöver dom själva"...

25. Chattras

Chattras Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Jag har kollat runt lite och blivit varse om att priserna blivit helt galna. Tveksamt om det är värt 6-10k för ett insert. Kanske lika gärna kan köra med det som sitter där :).

Gummo gillar detta.
  26. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Fixoflex och Gummo gillar detta.
  27. ErikGBG

ErikGBG Biskop

image.jpg
    Min 3.3 mil serial

Fixoflex och theargonaut gillar detta.