• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inspiration till dress-ur

Du har inte funderat på en beggad Speedy Broad Arrow ? Exemplaret nedan (lånad bild) tillverkas inte längre, men introducerades år 2001 och fick då kaliber 3303 i sitt inre. Dom är inte alltför vanliga, men heller inte alltför svåra att få tag i beggade; räkna med runt 25k för ett välvårdat exemplar. Det är mycket klocka för pengarna (kronografverket var Omegas top-of-the-line under tio års tid, fram till introduktionen av kaliber 9300 år 2011), kvaliteten är top-notch och estetiken...ptja, finns det något snyggare än den här kombinationen egentligen ?

SP_032highres.jpg

Bild: mikkemus23, WUS Omega Forum
 

point1

Cartier
_jonte skrev:
JLC 39mm och Zenithen 40mm... är det bara jag eller låter det inte abnormt stort för en klassisk dressklocka? Ni som provat nån av dessa; hur bärs de upp mot måtten?

JLC har faktiskt minskat 1 mm mot tidigare generation.

När jag köpte JLCn provade jag även Zenithen och en Blancpain Villeret ultra plate (40 mm), dom hade även IWC portofino i samma butik, provade dock inte den, men den såg inte heller för stor ut. Däremot var inte IWC urverket in-house så den gick bort för mig. JLCn var i mitt tycke mycket finare än Zenith. Blancpainen var fin också men valde JLC på grund av dess 39 mm. Ingen av dom kändes speciellt svårburen men tyckte att 39 mm kändes bättre rent estetiskt. Föredrar helt klart lite mindre klockor än stora blaffiga panerai etc.
 
C

Crowolf

Guest
Sen finns ju dom andra Bauhausiga tyskarna Stowa och deras Antea.......


...för att inte tala om deras Flieger-Chrono..


Och Stowa-direktören Jörg Schauers egna exklusivare prylar..


Yummie stuff

/Poppe
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1357921527.460477.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1357921527.460477.jpg
    14.2 KB · Visningar: 339
  • ImageUploadedByTapatalk1357921647.348328.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1357921647.348328.jpg
    56.6 KB · Visningar: 353
  • ImageUploadedByTapatalk1357921803.216780.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1357921803.216780.jpg
    47.6 KB · Visningar: 340

Kson

Patek
2-Faktor
Undersköterskan skrev:
Du har inte funderat på en beggad Speedy Broad Arrow ? Exemplaret nedan (lånad bild) tillverkas inte längre, men introducerades år 2001 och fick då kaliber 3303 i sitt inre. Dom är inte alltför vanliga, men heller inte alltför svåra att få tag i beggade; räkna med runt 25k för ett välvårdat exemplar. Det är mycket klocka för pengarna (kronografverket var Omegas top-of-the-line under tio års tid, fram till introduktionen av kaliber 9300 år 2011), kvaliteten är top-notch och estetiken...ptja, finns det något snyggare än den här kombinationen egentligen ?

SP_032highres.jpg

Bild: mikkemus23, WUS Omega Forum


Ja där kan jag bara hålla med dig! Den är snygg och samtidigt ganska ovanlig. De låg två ute på Kaplans, kollade i går men är det samma modell som du har länkat på bilden?
 

durutti

Cartier
Har klämt lite på en zenith cs med brun tavla och guldvisare/index.
Gillade ljusspelet i visare och index som om ljuset förstärktes av skåran i mitten. Gillade även formen och längden på visarna. Hade modellen funnits i något mindre storlek (38mm?) så hade jag nog inte kunnat stå emot frestelsen..
zenith_cs_brown.jpg

Idag är modellen med grå tavla min favorit.. bara den var som sagt en aning mindre..
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Undersköterskan skrev:
Du har inte funderat på en beggad Speedy Broad Arrow ? Exemplaret nedan (lånad bild) tillverkas inte längre, men introducerades år 2001 och fick då kaliber 3303 i sitt inre. Dom är inte alltför vanliga, men heller inte alltför svåra att få tag i beggade; räkna med runt 25k för ett välvårdat exemplar. Det är mycket klocka för pengarna (kronografverket var Omegas top-of-the-line under tio års tid, fram till introduktionen av kaliber 9300 år 2011), kvaliteten är top-notch och estetiken...ptja, finns det något snyggare än den här kombinationen egentligen ?

SP_032highres.jpg

Bild: mikkemus23, WUS Omega Forum

Är ju personligen otroligt svag för Omega och deras visare. Tycker alltid de lyckas få till snygga tavlor. BA har jag aldrig riktigt reflekterat över, men din bild väcker helt klart ha begär. Har den vita tavlan alltid blånerade visare och index?
 
jnordb skrev:
Har den vita tavlan alltid blånerade visare och index?

Kson: Vet inte vilka klockor det var, länka gärna så ska vi se.

Jnordb: Ja, den är den mest vanligt förekommande. Sedan finns det, om du vill ha annan färg på visarna men fortfarande en ljus tavla, exempelvis BA GMT med kaliber 3603 (samma som 3313 men med integrerad GMT) med silverfärgade visare, för att inte tala om versionen med guldvisare. Det här är ju också en urtavla (lånad bild nedan) man ögonblickligen lätt förälskar sig i. :)

Omega_Speedmaster_Broad_Arrow_Co_Axial_GMT_4.jpg
 

point1

Cartier
I vilken värld är de ovanstående Omegorna dressklockor? Bara för att hälften av alla här med dykar-ur tycker att det fungerar till allt inkl kostym så är det inte sant (ja det inkluderar även Rolex).
 

David

Bödeln
point1 skrev:
I vilken värld är de ovanstående Omegorna dressklockor? Bara för att hälften av alla här med dykar-ur tycker att det fungerar till allt inkl kostym så är det inte sant (ja det inkluderar även Rolex).

Simples. En klocka är ett dressur om bäraren anser att den är ett dressur. :)
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Inspiration till dress-ur

point1 skrev:
I vilken värld är de ovanstående Omegorna dressklockor? Bara för att hälften av alla här med dykar-ur tycker att det fungerar till allt inkl kostym så är det inte sant (ja det inkluderar även Rolex).
Kan hålla med om att man glider på definitionerna...
 
Omega kallar själva sin Broad Arrow-serie för sportkronografer - några dykarur är de ju inte. Men visst håller jag med om att de har en klart sportigare framtoning än en random De Ville, men samtidigt tvekar jag inte en sekund till att de bägge jag länkat bild till skulle passa fint till kostym i dagens värld där man numera ser en Submariner på var och varannan kostymnisse.

När vi ändå talar om De Ville...Hour Vision, som när den presenterades i januari år 2007 var först ut med kaliber 8500, skulle kanske kunna vara något ? Versionen med blå tavla är otrolig, och beggade finns de numera att få för runt 30k. Här är en lånad bild:

312656.jpg
 

max

Dancing Queen
David skrev:
Simples. En klocka är ett dressur om bäraren anser att den är ett dressur. :)
För mig är ett dressur en klocka som kan användas obehindrat med kostym, därav räknar jag bort aqua terra trots att det är ett både vackert och elegant ur. Men som sagt så är det upp till var och en, man får såklart ha det man själv vill.
 

David

Bödeln
Det var länge sedan alla utom de allra mest ivriga paragrafryttarna hade något emot en Sub till kostym.

Rolex, som känner sina kunder, har förstått detta.

tumblr_lwjavrYg7q1qahpk5o1_500.jpg
 

David

Bödeln
(Och ska man lyssna på dem är det max 34 mm, tunn, kroko-rem och inga komplikationer, inte ens sekundvisare, som gäller. Alla bidrag hittills är därmed diskvalificerade.)
 

point1

Cartier
David skrev:
(Och ska man lyssna på dem är det max 34 mm, tunn, kroko-rem och inga komplikationer, inte ens sekundvisare, som gäller. Alla bidrag hittills är därmed diskvalificerade.)

Det är klart att man kan ha väldigt strikta definitioner på "dressur". Och att det är klart man kan bära en Rolex liknande den ovan till kostym om man vill, men den är knappast långt ifrån mest passande och letar man efter ett mer klassiskt dressur bör man nog inte välja en Speedmaster eller en Sub. Sen behöver man kanske inte gå hela vägen till 34 mm enligt mig. Det har ju också med hur de ser ut och till vilket tillfälle man bär dom. Är det en väldigt klassik tillställning kanske det är olämpligt med en Jaeger LeCoultre Spherotourbillon, men den kanske fungerar i andra sammanhang med kostym. Men vissa klockor t.ex. Rolex Sub är inget dressur någonsin, även om man kan använda den. Säger inte att Rolex Sub är ful, skulle jag behöva en stryktålig klocka för dykning skulle jag absolut kunna tänka mig en sådan, eller om jag var James Bond och behövde en klocka till diverse äventyr, dock finns det inte så många personer i världen som kan bära upp en Sub på det sättet...

ändring: stavning... min svenska är förvånansvärt undermålig
 

Genta

Cartier
Föreslår att prvöa en JLC Reverso. Borde gå att hitta begagnad för 20k. Lägger du på en femma och lite fotarbete kanske även dito Grande Taille.
 

David

Bödeln
point1 skrev:

Illustrerar min poäng perfekt. Puritanerna tar sig för pannan och fnyser åt din fläskiga 38mm-klocka som knappt får plats under manschetten, du kan lika gärna ha en PAM 319. Detsamma gäller din osmakliga skryt-tourbillon, det spelar ingen roll att du inte är på begravning, en riktig gentleman låter sin dam stå för gnistrandet.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
David skrev:
point1 skrev:
I vilken värld är de ovanstående Omegorna dressklockor? Bara för att hälften av alla här med dykar-ur tycker att det fungerar till allt inkl kostym så är det inte sant (ja det inkluderar även Rolex).

Simples. En klocka är ett dressur om bäraren anser att den är ett dressur. :)

+1. TS har ju dessutom ett (enl någon gammal definition) dressur och tycker det är för litet. Själv kör jag korre varje dag och bär allt som oftast PO. De som sportar 33mm är oftast såna som burit samma klocka de senaste 30 åren och är tämligen ointresserade. Eller kvinnor.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Inspiration till dress-ur

Med det handlar ju inte bara om traditioner? En normalstor fransk manschett rymmer ju inte en klocka modell större?!
Jag kommer från samhällets botten och använder kostym 3-4 ggr/år så jag är ingen expert. Men jag äger definitivt ingen kostymskjorta som sväljer tex Omega PO 9300...
 

David

Bödeln
Re: Sv: Inspiration till dress-ur

Camo00 skrev:
Med det handlar ju inte bara om traditioner? En normalstor fransk manschett rymmer ju inte en klocka modell större?!
Jag kommer från samhällets botten och använder kostym 3-4 ggr/år så jag är ingen expert. Men jag äger definitivt ingen kostymskjorta som sväljer tex Omega PO 9300...

Man kan ju ha kostym utan dubbelmanschett, och många av mina skjortor har i alla fall två knapphål så att man kan få det rymligare runt handleden om man vill.

Även med dubbelmanschett går det finfint med en sportklocka, i alla fall platsmässigt:

110531-ExpII.jpg


En Sub får också plats även om jag får erkänna att det är en aning krystat:

111029-WRUW.jpg


Min personliga åsikt är att en sport-Rolex absolut inte är ett dressur, men det är även min åsikt att det inte nödvändigtvis är ett dress-tillfälle bara för att man har skjorta eller kostym.
 

point1

Cartier
David skrev:
point1 skrev:

Illustrerar min poäng perfekt. Puritanerna tar sig för pannan och fnyser åt din fläskiga 38mm-klocka som knappt får plats under manschetten, du kan lika gärna ha en PAM 319. Detsamma gäller din osmakliga skryt-tourbillon, det spelar ingen roll att du inte är på begravning, en riktig gentleman låter sin dam stå för gnistrandet.

Jo fast nu får ju faktiskt en 39 mm klocka som är relativt tunn faktiskt plats under manschetten med god marginal, så det är ju inget argument.

David skrev:
Camo00 skrev:
Med det handlar ju inte bara om traditioner? En normalstor fransk manschett rymmer ju inte en klocka modell större?!
Jag kommer från samhällets botten och använder kostym 3-4 ggr/år så jag är ingen expert. Men jag äger definitivt ingen kostymskjorta som sväljer tex Omega PO 9300...

Man kan ju ha kostym utan dubbelmanschett, och många av mina skjortor har i alla fall två knapphål så att man kan få det rymligare runt handleden om man vill.

Även med dubbelmanschett går det finfint med en sportklocka, i alla fall platsmässigt:

[.img]http://i1129.photobucket.com/albums/m512/ArcticMoose/110531-ExpII.jpg[/img]

En Sub får också plats även om jag får erkänna att det är en aning krystat:

111029-WRUW.jpg


Min personliga åsikt är att en sport-Rolex absolut inte är ett dressur, men det är även min åsikt att det inte nödvändigtvis är ett dress-tillfälle bara för att man har skjorta eller kostym.

Ja men det är ju knappast den mest passande, sen kan man ju tycka att det är en häftig klocka eller så ändå. Dock så tror jag inte det är någon poäng att vi diskuterar stil längre med varandra för efter att ha sett den nedre manschettknappen och klockan så inser jag att vi är väldigt långt ifrån varandra vad som är stilfullt ;)
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Ja, innebörden av dressur kan jag hålla med om inte var helt tydlig.
Har idag en xl PO och den tycker jag kan funka till kostym ibland, men håller med point1 om att det egentligen är ett mer "cleant" och litet ur som behövs för att vara pråper.
Kanske något mer åt de ville hållet.
Men det finns så många fina ur att välja på... :)
 

David

Bödeln
point1 skrev:
Dock så tror jag inte det är någon poäng att vi diskuterar stil längre med varandra för efter att ha sett den nedre manschettknappen och klockan så inser jag att vi är väldigt långt ifrån varandra vad som är stilfullt ;)

Jag tyckte min kommentar till bilden var rätt tydlig, den illustrerade bara att man relativt enkelt får in en normalstor dykare i en dubbelmanschett om man vill det, varken mer eller mindre. Vad jag tycker ett rimligt dressur är tycker jag framgår med all nödvändig tydlighet av mina övriga inlägg i tråden.
 
David skrev:
point1 skrev:
Dock så tror jag inte det är någon poäng att vi diskuterar stil längre med varandra för efter att ha sett den nedre manschettknappen och klockan så inser jag att vi är väldigt långt ifrån varandra vad som är stilfullt ;)

Jag tyckte min kommentar till bilden var rätt tydlig, den illustrerade bara att man relativt enkelt får in en normalstor dykare i en dubbelmanschett om man vill det, varken mer eller mindre. Vad jag tycker ett rimligt dressur är tycker jag framgår med all nödvändig tydlighet av mina övriga inlägg i tråden.

Självfallet fungerar det att använda en dykare till dubbelmanschetten, på samma sätt som att det är möjligt att snorkla med en Calatrava eller Patrimony. Om det är lämpligt, passande och idealiskt är en helt annan. Jag har inget emot att folk använder sig av dykare och sportur i största allmänhet till kostym men därmed inte sagt att jag tycker att de blir snyggt. Så som jag ser det är tex en dykare är inte tillverkat för att ha till en skjorta och fungerar helt enkelt inte så pass smärtfritt med manschetten som jag tycker att man ska kunna kräva av klockan, på samma sätt som tex en Calatrava inte är tillverkat för att dyka med och därmed inte fungerar idealiskt som en dykare (även om den ska vara tät på några meters djup).

Ska kanske här påpeka att jag inte ser mig som någon av de paragrafryttare som nämnts ovan :)
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Jag imbillar mig att t ex Aqua Terran är tillräckligt "liten" för att smita undan som dressare. Speciellt de lite mindre modellerna. Den är i gränslandet mellan dykare och dressare känner åtminstonde jag.

Det är ju bara att titta på den som ligger till försäljning just. Blå tavla! Mums!
 

Barda

Cartier
AT:n är sjukt nice, den blå tavlan skulle jag säga är till och med mer användbar är svart eller vit dito. Och ATn är heltklart dress worth. Men eftersom du redan har POn som är sporty/dyky kan du ju ta ut svängarna och dra något som är helt och hållet ett kostym ur... vad nu det skulle vara... Nomos kanske ;)
 
Topp