• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Instegsklocka?

jbbs

Omega
Tjena! Efter att ha smygit omkring i skuggorna och kollat på klockor känner jag att det är dags att komma in i gemenskapen.

Har tittat lite på Seiko SKX007/009, vad säger ni om den som en slags "instegs"klocka?
Hittade denna sida, låter nästan för billigt. http://www.creationwatches.com/prod...00m-jubilee-bracelet-skx009k2-skx009-712.html

Vad finns det för annat att kika på? Allt upp till runt 5000 kr är av intresse.
Tack!
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Hamilton kanske kan vara värt att titta på.
Amerikanskt märke med historia från slutet av 1800-talet. Jag har aldrig ägt något själv men hört en del gott om de.
 

meo_swe

Audemars
Det går inte att göra fel med en skx007/009. Beaterkungen. Dock är de lite väl simpla och saknar hack och manuell uppvridning. Men köp en seiko, och en vintage omegadress så har du klockor för alla tillfällen (och för under 5000)
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Köp en skx007 nu och börja spara till något för framtida klockköp! Så skulle jag ha gjort:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Köp en skx007 :) Mycket bra instegsklocka och lätt att sälja. Kolla även på Orient, har några kollegor som har sådana och är väldigt nöjda.
 

Bodén

Panerai
Har själv ägt en Skx007 och kan varmt rekommendera den. Den har förstås sina brister, som nämns ovan, men den är rysligt prisvärd.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Köp Seiko men vintage och då vill jag slå ett slag för 6309-7040

Lånad bild;

7yvy8yqu.jpg


ada6epa6.jpg


Den lite ovanligare 6306-7001 som gjordes för japanska marknaden.

yqydaja5.jpg
 

F-L-P

Panerai
Tjena! Efter att ha smygit omkring i skuggorna och kollat på klockor känner jag att det är dags att komma in i gemenskapen.

Har tittat lite på Seiko SKX007/009, vad säger ni om den som en slags "instegs"klocka?
Hittade denna sida, låter nästan för billigt. http://www.creationwatches.com/prod...00m-jubilee-bracelet-skx009k2-skx009-712.html

Vad finns det för annat att kika på? Allt upp till runt 5000 kr är av intresse.
Tack!

Creation watches brukar anses lunga att beställa från.

Finns ju en del kul ryska klockor om man vill ha det, själv gillar jag den där nyreleasen av den kinesiska flygaren... Seagull .... Umm.. Nånting..
 

JesperO

Rolex
håller med föregående talare - en seiko skx007 är perfekt beater, tålig, bär komfortabelt, dag, datum... mer klocka för pengarna är svårt att hitta - och sedan kompletterar du med en vintage dress (finns ju i nuläget ett antal roliga på köp och sälj).
Det är alltid roligt att ha två eller fler klockor att välja mellan - det finns trots allt tillfällen när en skx007 inte passar så bra..
Creationwatches har jag köpt från, rekommenderas! VIll du sedan göra skx007 ett snäpp bättre så köp till en superoyster länk så är du hemma.
min (på superoyster) hälsar:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om du har 5000kr som budget, så är seiko sumo ett roligare alternativ än skx007/009. Sumon har bättre urverk och bättre finish, men den är ju lite större.
 

jbbs

Omega
Wow, tack för all respons!
Är det någon skillnad på 007 och 009 förutom färgen? Eftersom alla rekommenderar 007 ;)
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Stog också och velade mellan 007 och 009, men då jag redan hade ett antal helsvarta klockor så föll valet slutligen på Pepsin för att få in lite färg i samlingen. Passade även på att "sporta till den lite" med ett matchande NATO. Trivs verkligen med den!

Säger Hej!
IMG_0856.JPG
 

Bilagor

  • IMG_0856.JPG
    IMG_0856.JPG
    105.5 KB · Visningar: 67

jbbs

Omega
Nu är den hemma! Mycket nöjd. Länken är lite rasslig, men ack så bekvämt.
Funderar på vart man skulle kunna hitta ett lämpligt nato/oyster, några tips?
Är det 20 eller 22 mm som gäller?

animpk.jpg
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Nu är den hemma! Mycket nöjd. Länken är lite rasslig, men ack så bekvämt.
Funderar på vart man skulle kunna hitta ett lämpligt nato/oyster, några tips?
Är det 20 eller 22 mm som gäller?

animpk.jpg


22 mm är det som gäller! Vad gäller leverantörer av nato finns ett par stycken på forumet (Compiss har jag köpt från, helt lugnt där) samt singularstraps.se!
Oysterlänk från wjean på Ebay brukar rekommenderas rätt friskt också.
 

jbbs

Omega
+1 på wjean oyster. Grattis till nya klockan. En klassiker!

Varåt fortsätter det nu? Nästa köp blir?


Finns mycket som lockar, tar emot lite i plånboken för dom dyrare, men har spanat lite på lite olika Tudor, även Speedmastern ser riktigt trevlig ut. Tar gärna emot tips på vad jag ska leta efter. Brukar spana runt här i köp och sälj och det kliar i köpfingret ibland.
 
Finns mycket som lockar, tar emot lite i plånboken för dom dyrare, men har spanat lite på lite olika Tudor, även Speedmastern ser riktigt trevlig ut. Tar gärna emot tips på vad jag ska leta efter. Brukar spana runt här i köp och sälj och det kliar i köpfingret ibland.
Tudor gör bra grejer och speedyn är en klassiker!
Kan nog inte gå fel med nån av dom. Ska du ha speedy så ska det va professionalmodellen tycker jag.
 
Topp