• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Instruktion: -Byte krona, visare och urtavla

leicaphile

Panerai
medinfoto
Beskriv gärna hur dial dots fungerar när du ändå är igång.

Det är mer eller mindre små dubbelsidiga möbeltassar. :) Funkar precis som dubbelsidig tejp (fast utskuren i små runda trevliga bitar), men är gjord för detta ändamål så du behöver inte oroa dig för att klistret de använder ska ställa till framtida problem. Billiga, bra, och enkla att hantera.

Kallas även "dial spots". Drygt en femtiolapp för tusen.
 
  • Like
Reactions: R&T

MrBarba

Breitling
Sjukt snygg! Tack för den här välformulerade guiden.
Nu undrar jag bara varför jag har romerska siffror mellan dagarna på dagskivan? Vi tar söndag som exempel (Det är såhär alla dagar)
Det här brukar visas runt 00:00 - 3:00 sen byter den till respektive dag. Söndag som exempel.
Snapchat--5905119025997872454.jpg

Snapchat--8007746141400522906.jpg
 

rogart-63

Patek
Sjukt snygg! Tack för den här välformulerade guiden.
Nu undrar jag bara varför jag har romerska siffror mellan dagarna på dagskivan? Vi tar söndag som exempel (Det är såhär alla dagar)
Det här brukar visas runt 00:00 - 3:00 sen byter den till respektive dag. Söndag som exempel.
Snapchat--5905119025997872454.jpg

Snapchat--8007746141400522906.jpg

Mellan 00.00 - 03.00 ska du sova . Har inte din mamma sagt det .
Allvarligt talat så kan du välja vad som visas om dagarna . Om du skruvar fram klockan 12 timmar så kommer dom romerska siffrorna att visas på dagarna istället . Det finns skivor som har olika språk . Tyska och engelska t.e.x som på bilden här . Är det spanska? och engelska .
DSC_0031_1201024.jpg
 

JohnDoe

Rolex
Bra guide, nu blev jag pysselsugen. Måste beställa verktyg.....
Men det blir till att mecka med fyndlådorna...inte de andra....
 

Victore

Breitling
Blev väldigt sugen på att prova mig på lite mod. Om någon har någon trevlig typ Seiko hemma som ni vill sälja, pm:a mig!
 
29Rel%C3%B3gio%20GANT%20Bedford%20Brown%20Rosegold%2029-500x500.jpg

Istället för att lämna in min Gant Bedford för att sätta fast minutvisaren (300 sek), köpte jag detta kit: http://www.ebay.co.uk/itm/390765636030 som kostade 279 inkl. frakt. :woot: Har dock ingen som helst erfarenhet av att meka med klockor, men tänkte göra ett försök. (Garanti gällde ej då det var en liten skada, knappt synbart på sidan) Bra guide förresten!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tackar för informationen i denna tråd!
Jag fattade modet och gav mig på att prova denna moddning. Och det fick bra :)
Pga av mitt bristande intellekt och osäkerhet så fick jag leta upp en sida som beskrev hur kronan skulle tas loss.
Bifogar länk: http://www.horologycrazy.com/2009/11/removing-stem-crown-from-seiko.html

Här kommer en bild på resultatet. Dammet på glaset var som tur är på utsidan.
IMG_1493.JPG
Friskt vågat Roger! Bradystraps är kanon på den dessutom.
 
Tackar yonsson!
Armbandet är ett lågprisalternativ jag hittade på ebay för under 30 sek...
Tänkte testa denna och se vad jag gillar.
Nu skall jag beställa grejor till min SKX007'a.
 

R&T

Breitling
Det är mer eller mindre små dubbelsidiga möbeltassar. :) Funkar precis som dubbelsidig tejp (fast utskuren i små runda trevliga bitar), men är gjord för detta ändamål så du behöver inte oroa dig för att klistret de använder ska ställa till framtida problem. Billiga, bra, och enkla att hantera.

Kallas även "dial spots". Drygt en femtiolapp för tusen.
Var hittar man dom?
 

BCKSTRM

Rolex
Denna instruktion kan användas till följande.
(Om du behöver byta urtavla, så gör du alla steg såklart)
Byte av krona, steg 1-4, +17
Byte av klockhänder, steg 1-9, +12-17

Eftersom jag är en snålis, så använder jag billiga universalgrejer från ebay. För att genomföra alla steg under, behöver du:

* Maskeringstejp
* Vanlig tejp
* Boettöppnare
* Tandpetare, eller motsvarande.
* "visarplockare" (Hand remover tool)
* "Visarpressare" (Handsetter tool). Jag använder en kulspetspenna med urtagen bläckpatron, vilket fungerar helt ok.
* En skål eller liknande för att ställa över klockan, så att damm hålls borta under pauser.
* Dammfri arbetsplats
* Urverkshållare (Movement holder) är kanske att föredra, men det är jag för snål för.
* "Fingerskydd", eller motsvarande. Vad man vill ha på fingrarna beror på hur petig du är. Vissa har fingerskydd, eller tejpar sina fingrar. Jag tvättar bara mina med diskmedel, så de blir fettfria.
* Papper, alternativt urtavelskydd.
* Pincett
* Silicon (om du vill att klockan fortfarande ska vara vattentålig)
DSC_0017_1091024.jpg



1: Klä av klockan länken/armbandet.
DSC_0019_1101024.jpg



2: Maskera klockans undersida, så du inte skrapar boettlocket.
3: Plocka av baksidan med hjälp av boettöppnaren. (Lefty loosy, righty tighty.)
DSC_0020_1111024.jpg



4: Tryck ner knappen som gör att kronan hålls låst till urverket (med hjälp av en tandpetare eller dylikt) och dra samtidigt ut kronan försiktigt. Detta går inte att göra när kronan är utdragen, utan kronan ska vara urskruvad på skruvade modeller, men inte urdragen. Knappen försvinner in i urverket när kronan är utdragen i de yttre lägena. Detta är alltså en TRYCKKNAPP, inte en spak, vilket man kan missförstå när man läser vissa amerikanska guider där det står "lever", vilket självklart betyder spak. Den är sjukt svår att fota i dåligt ljus, men testa dra ut och in kronan, så ser du vilken knapp som försvinner.
DSC_0023_1121024.jpg

DSC_0028_1131024.jpg



5: Använd en pincett och ta tag i den ut-stickande delen på rotorn, enligt bilden under och lyft upp urverket ur klockhuset.
DSC_0031_1141024.jpg



6: Vänd klockan försiktigt och lägg klockan i en urverkshållare eller på annat lämpligt ställe. Sätt dit kronan och vänta tills klockans urverk stannat helt.
DSC_0035_1161024.jpg



Ett tips är att sätta på baksidan på klockhuset under väntan och sätta något dammskydd över urverket så länge.
DSC_0034_1151024.jpg



Dags att dra igång igen. Denna gången i ännu sämre ljus, vilket är förklaringen till de dassiga bilderna.
7: Ställ tiden till klockan 12 på dagen, alternativt 6timmar och 30 min, så du enkelt kan dra av alla visarna på samma gång. Jag föredrar kl 12 på dagen, alltså inte natten, då det är då datumet skiftar.
DSC_0019_1171024.jpg



8: Lägg ett papper som skydd mellan visarna och urtavlan, så du inte råkar repa urtavlan. -Det finns skydd att köpa, men ett vanligt klippt papper fungerar lika bra.
DSC_0021_1181024.jpg



9: Ta tag i alla visare samtidigt med visarplockaren och plocka av de försiktigt. Lägg förslagsvis visarna på ett litet fat, så du inte slarvar bort de.
DSC_0023_1191024.jpg



10: Pilla av urtavlan, som sitter fast med två pinnar från urtavlan som fäster i två hål på urverket. Ungefär vid 50min finns en vals i sidan av urverket där du kan få in en platt liten skruvmejsel eller dylikt för att "bända" av urtavlan. Den sitter fast löst.
DSC_0031_1201024.jpg



11: Sätt dit den nya urtavlan. Har du en tavla som är avsedd för klockan, så ska det bara vara att lägga dit den och pressa lite med den tomma pennan i mitten av urtavlan. Om inte pinnarna passar i hålen, behöver du slipa bort pinnarna från urtavlan och fästa den med dubbelhäftande tejp.
DSC_0041_1211024.jpg



12: Vänta tills urverket stannat igen utifall att du råkat få igång det (lyssna på urverket). Sätt dit skyddet till urtavlan igen. Sätt därefter dit timvisaren i samma position som du tog loss den, genom att ta tejp på undersidan av visaren (eller använd en pincett) för att styra visaren till rätt ställe. Pressa dit visaren försiktigt med hjälp av pennan, eller visarpress. Titta ur flera vinklar för att se så visaren är horisontellt placerad. Är den inte det kan det vara nödvändigt att ta loss visaren igen om det inte går att justera enkelt med hjälp av svagt tryck.

13: Sätt dit minutvisaren i samma position som du tog loss den. -Orkar du, så kan du snurra på kronan tills datumet skiftar och därefter sätta dit minutvisaren vid position 12. Då får du datum-skiftningen precis vid midnatt. Därefter ska du ta reda på att visarna klarar av att gå (minst 12 timmar) utan att visarna stöter in i varandra, genom att vrida på kronan. Går de i varandra, får du ta loss minutvisaren eller båda visarna igen och placera om den/de.

DSC_0045_1221024.jpg

DSC_0049_1231024.jpg



14: (Lyssna så urverket inte är igång. Om det är igång, vänta!). Sätt dit sekundvisaren (pressa med stift-blyertspenna) och titta så den sitter horisontellt. Gör den det, så skaka lite på klockan, så du ser att sekundvisaren kan gå minst ett helt varv utan att fastna i minutvisaren.
DSC_0051_1241024.jpg



15: Ta bort urtavelskyddet, blås bort eventuellt damm från både insidan av glaset och från urtavlan och ta bort kronan igen. Vält därefter försiktigt tillbaka urverket i klockhuset genom att greppa likadant som när du tog ur urverket ur klockan.
DSC_0061_1261024.jpg



16: Stick i kronan igen efter att du silikonat eventuell gummibussning. Använd lite gegga, inte mycket. Stäng därefter locket på klockan efter att du silikonat gummiringen (som de flesta klockor har).
DSC_0064_1271024.jpg



17: Sätt på dig klockan och var allmänt nöjd!
DSC_0068_1311024.jpg

DSC_0070_1321024.jpg


Lycka till! -Och räkna med att få göra om några moment minst en gång, då någonting vanligtvis krånglar.
Känner mig rätt nöjd med modden så här dagen efter, men klockan kräver verkligen ett enkelt armband, annars blir det alldeles för mycket detaljer. Tog en bättre bild också.

DSC_0015_1331024.jpg
Tack! Mina bandhorn tackar dig för din guide om hur man byter länk! Mina mina urverk kommer tacka dig för detta! En semi-OTfråga:
Jag vill plocka ur urverk och och tavla etc för att köra hela boetten i en Ultraljudstvätt. Har två frågor kopplat till detta: 1: Finnns risk att limmet som håller fast glaset löses upp? 2: Kan man ha diskmedel eller löser man då upp limmer/fetter? Sorry om det är dumma frågor men har aldrig öppnat en klocka... ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack! Mina bandhorn tackar dig för din guide om hur man byter länk! Mina mina urverk kommer tacka dig för detta! En semi-OTfråga:
Jag vill plocka ur urverk och och tavla etc för att köra hela boetten i en Ultraljudstvätt. Har två frågor kopplat till detta: 1: Finnns risk att limmet som håller fast glaset löses upp? 2: Kan man ha diskmedel eller löser man då upp limmer/fetter? Sorry om det är dumma frågor men har aldrig öppnat en klocka... ;)
Nu vet jag ju inte vad du har för klocka men SEIKO har inte limm för att hålla glas på plats, de använder en packning.
 

BCKSTRM

Rolex
Nu vet jag ju inte vad du har för klocka men SEIKO har inte limm för att hålla glas på plats, de använder en packning.
Skulle säga att det gäller alla riktiga klockor (antika saker möjligtvis undantaget), är glaset limmat sitter det fel glas i klockan.
Ok tack! Det gäller gamla omegor och en gammal Tissot. Säkert inget lim men har som sagt noll koll på det innanför skalet... ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok tack! Det gäller gamla omegor och en gammal Tissot. Säkert inget lim men har som sagt noll koll på det innanför skalet... ;)
Bär du klämmer ut glaset på en klocka finns det alltid en risk att packningen blir dålig, speciellt om packningen är gammal. Rekommendationen är därför att alltid köpa en ny packning om du ska byta glas.
 
Topp