• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Instruktion: -Förkortning av (stål)länk med sprintar

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du behöver följande
Klocka med länk som behöver kortas/förlängas
Länkverktyg, alternativt hammare (finns billigt på ebay. Sök på "watch band tool")
Tejp (till maskering)
Underlag som inte repar
Tång

Liten sruvmejsel/bandverktyg/gem -OM länken ska av innan forkortning/förlängning.

null.jpg


1. Avlägsna länken från klockan för att underlätta hantering (valfritt)
Ett litet gem fungerar ypperligt som bandverktyg om klockan har borrade bandhorn/luggar
5DCEE500-B3CF-44A8-822F-013D119EB4E8-1755-000002DE6C1B769C.jpg


Om klockan inte har borrade bandhorn/luggar, så kan man använda en liten skruvmejsel.
Har klockan däremot inte borrade luggar, så vänd klockan upp och ner på. Ta därefter en smal skruvmejsel alternativt ett bandverktyg och tryck ihop bandstiftet genom "hålet" på undersidan enligt bilden under.
Samtidigt som du sätter ett tryck i sidled med mejseln/bandverktyget, så drar du löst i länken, så den lossnar.
null-7.jpg


2. Placera länken enligt följande i länkverktyget
3. Kontrollera att pinnen som ska trycka igenom sprinten inte är större än hålet i länken!!!
null-1.jpg


4. Snurra bandverktygets handtag, så pinner pressar ut bandstiftet i samma riktning som pilen på baksidan av länken. Stiftet kommer då att tryckas ut på motsatt sida i spåret som är avsett för detta.
null-5.jpg


5. Maskera tången med hjälp av tejp, så du slipper riskera att repa stiftet. Dra därefter ut stiftet med tången.
null-3.jpg


6. Det finns lite olika typer av stift. Det vanligaste är att stiftet är delat i änden för att skapa friktion när det är på plats. I detta fallet är det en Seiko-länk med en liten packning som sitter i mittlänken. Fota gärna, så du minns hur stiftet satt på plats innan du plockade isär länken.
null-4.jpg


7. Avlägsna så många länkar som behövs. Behöver du avlägsna mer än en länkbit, så ta lika många på varje sida av spännet. Ta loss de länkarna som är närmast spännet, eftersom de brukar vara minst V-formade.

8. Sätt därefter ihop länken igen. Stiftet ska in den vägen det kom ut. Pressa tillbaka stiftet på en skärbräda, eller något annat i plast som inte riskerar att repa länken.

9. Eventuellt kan man använda länkverktyget för att pressa in stiftet sista millimetern.

Klart! Prova och njut. Glöm inte finjustera med hjälp av eventuell mikrojustering vid spännet.
5DE3EFE3-0617-4262-9F10-9BD784003EB7-2310-000003CD79E8125B.jpg
 

kalle

Omega
Tack för guiden ska troligtvis ge mig på detta för första gången idag om mitt verktyg dyker upp i brevlådan! :D

Gör gärna en guide hur man tar bort länken med!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hammare och ett gem brukar fungera bra, men risken att något går åt h-vete blir ju större såklart. Jag har gjort det ett antal gånger med hjälp av en hammare. :cool:
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
yonsson skrev:
Hammare och ett gem brukar fungera bra, men risken att något går åt h-vete blir ju större såklart. Jag har gjort det ett antal gånger med hjälp av en hammare. :cool:

Jag repade min länk lite grann på baksidan men det var som tur var på min slitna quartzare, machofaktorn är ju högre med hammare dessutom :cool:
 
C

China

Guest
yonsson skrev:
Hammare och ett gem brukar fungera bra, men risken att något går åt h-vete blir ju större såklart. Jag har gjort det ett antal gånger med hjälp av en hammare. :cool:

Ok, det finns många olika sätt...

Men det här med gem har även en annan risk, kemiska reaktioner. Stål mot stål är en bra grundregel, och det finns andra verktyg som fungerar lika bra eller t.om. bättre än det du använde. En tång för att dra ut bandstift är också en chansning, har man otur så skadas stiftet. Alla sätt fungerar, men en del är lite bättre och säkrare.

Man behöver nödvändigtvis inte köpa Bergeon, men det finns gott om alternativ till lågprisarna i plast.

http://www.watch-tool.de/html/bracelet_ ... ?id=0090dg

http://www.watch-tool.de/html/bracelet_ ... p?id=0060a
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
När jag körde med hammare, hade jag spik, inte ett gem, men jag tror knappast så kortvarig kontakt skadar. Elektronvandring brukar ta tid. Använder man zink som offeranod exempelvis, så är det ju knappast så att zinken fräser till och rostar direkt. Sen är ju faktiskt gemet oftast av en oädlare metall än klockan, vilket i teorin borde betyda att gemet skulle ta skada (vilket jag inte tror), inte stålet.

Bäst att tejpa tången med, är dock eltejp. Några lager gör att det blir ett bra skyddande lager.
 
C

China

Guest
yonsson skrev:
När jag körde med hammare, hade jag spik, inte ett gem, men jag tror knappast så kortvarig kontakt skadar. Elektronvandring brukar ta tid. Använder man zink som offeranod exempelvis, så är det ju knappast så att zinken fräser till och rostar direkt. Sen är ju faktiskt gemet oftast av en oädlare metall än klockan, vilket i teorin borde betyda att gemet skulle ta skada (vilket jag inte tror), inte stålet.

Bäst att tejpa tången med, är dock eltejp. Några lager gör att det blir ett bra skyddande lager.

Att tejpa tången är ett bra tips. Men när det gäller olika legeringar i t.ex. gem så handlar det om friktionen under själva ingreppet. Det kan mycket väl gå smärtfritt, men är olyckan framme så hamnar legeringen på bandstiftet/boetten och oxiderar med tiden. Sedan ser jag väl lite annorlunda på det här, låt oss säga ur ett icke "hempular perspektiv". Därmed inte sagt att din guide är dålig, tvärt om, men som jag ser det så tjänar man i längden på att ha mer professionella verktyg.

Är man ovan så kan ganska enkla saker som att byta bandstift eller att förkorta ett armband ställa till med problem, det kräver ett lätt handlag och noggrannhet. Har man bra verktyg så går det enklare och minimerar skaderisken. Enkla plastverktyg kan nog fungera, men kvalitén är trots allt inte den bästa. Sedan är det givetvis så att om man köper verktyg för att göra ett ingrepp eller två, så kan man klara sig med billigare alternativ.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag förstår vad du menar, men det du pratar om är utifrån mitt perspektiv extremt petigt tänkt. Att det skulle leda till korrosion är väldigt icke troligt.

Jag frågade min materialexpert (min fru) och hon hälsar att man bygger broar där man blandar galvaniserat och rostfritt stål. I teorin är det inte bra, men praktik och teori är två helt skilda saker.

Ja, det finns en teoretisk risk att lite gem repar stålet (bandstiftet) och lämnar små små partiklar av sitt material efter sig, vilket i teorin skulle kunna korrodera över tid, men finns det en rimlig risk att detta händer i praktiken, nej.

Edit: Jag kanske ska förtydliga att gemet ursprungligen kom in i bilden som ett tips till en person som inte ägde ett bandverktyg. Jag tipsade även om simkortsgemet som medföljer när man köper en iphone/ipad. Det är bättre ur materialsynpunkt.
 
C

China

Guest
yonsson skrev:
Jag förstår vad du menar, men det du pratar om är utifrån mitt perspektiv extremt petigt tänkt. Att det skulle leda till korrosion är väldigt icke troligt.

Jag frågade min materialexpert (min fru) och hon hälsar att man bygger broar där man blandar galvaniserat och rostfritt stål. I teorin är det inte bra, men praktik och teori är två helt skilda saker.

Ja, det finns en teoretisk risk att lite gem repar stålet (bandstiftet) och lämnar små små partiklar av sitt material efter sig, vilket i teorin skulle kunna korrodera över tid, men finns det en rimlig risk att detta händer i praktiken, nej.

Ok, jag tänker inte dissa din fru. Men det finns ett skäl till att alla professionella verktyg för arbeten på stålarmband inte är tillverkade i olika legeringar. Ska man vara riktigt petig så finns det t.ex. ganska många tillverkare som använder guldpläterade verktyg (vilka byts regelbundet) för att montera armband i guld. Klockor är ganska känsliga på det sättet att de utsätts för ständig fukt, vilket påskyndar ev. oxidering. Om man sedan betraktar det som överdriven försiktighet eller inte, kan givetvis diskuteras.

Men visst, det finns olika kvalité på galvaniserat stål. Tar man skräckexemplet så brukar som regel både boett och armband oxidera kraftigt efter en tids användning av piratkopior. Att en högvärdig galvanisering däremot minimerar riskerna håller jag med dig om.
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Nu behöver jag hjälp. Försöker få loss länken på min HydroConquest. Jag har bandverktyget och drar in pinnen på ena sidan medan jag trycker åt sidan för att få loss länken. Men länken rör sig inte en millimeter.
image.jpg
 

Shinji

Breitling
Tja. Utmärkt guide.

Har en fråga på ett aktuellt problem. Jag har följt guiden här ovan (vill jag tro) och tagit bort två länkar på mitt armband (original till en sumo, oyster tror jag).

Jag använde klockan med det justerade armbandet en hel dag, men när jag tog av klockan trillade två stift (de jag satte tillbaka) ur länkarna. Har försökt sätta in stiften igen, men nu trillar de ur mer eller mindre med en gång.

Blir förmodligen till att lämna in till urmakare, men har någon här några tankar tips?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Shinji
Men har du kvar de små extraskuldrorna? Om du bara har pinnen och inte friktionsbiten så är det klart att de åker ut igen.
 

VioletBread

Cartier
2-Faktor
Grym guide!

Fråga ang sprintar med hylsor bara: Spelar det någon roll åt vilket håll man fäster själva hylsan? Ska någon sida vara inåt/utåt?
 

116334/5

Cartier
Friends Of KS
Någon som kan svara på varför pinnen vägrar åka igenom ungefär halvvägs? Går utmärkt att stoppa in den hela vägen på båda sidor när länken inte är ihop men när det är ihop nej då tar det bannemej stop mitt i.
Har försökt från alla håll och kanter det går inte helt enkelt.
003463A6-28E8-40D4-88FA-01AA782FC2C4.jpeg

8BF4E4A5-CB60-44A1-8648-C24B06F619D1.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Någon som kan svara på varför pinnen vägrar åka igenom ungefär halvvägs? Går utmärkt att stoppa in den hela vägen på båda sidor när länken inte är ihop men när det är ihop nej då tar det bannemej stop mitt i.
Har försökt från alla håll och kanter det går inte helt enkelt.
003463A6-28E8-40D4-88FA-01AA782FC2C4.jpeg

8BF4E4A5-CB60-44A1-8648-C24B06F619D1.jpeg
Då har du inte linjerat länken rätt.
 

116334/5

Cartier
Friends Of KS
Då har du inte linjerat länken rätt.
Har vridit, vändit, gungat och allt vad man kan göra med länken för att centrera samtidigt som jag försökt få in pinnen hela vägen, men den vägrade bara gå in.
Men efter lite platsbyte på länkarna och lite hårt tryckande så gick det tillslut iallafall:smug:
 
Topp