Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Inte en jättevanlig klocka på civilist..

Diskussion i 'Diskussion' startad av Spencer, 13 september 2013.

1. Spencer
    Trådstartare

Spencer Gustav II Adolf Admin

Just nu på STHLM..

jaguar, Icaras, Da_Ni och 8 andra gillar detta.
  2. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Stulen!!! Grip den jäkeln..

3. När man talade om trollen....

4. Spencer
    Trådstartare

Nix, legoknekt som skyddar JAS internationellt..

jaguar gillar detta.
  5. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Ser ut som kronröret håller på att krypa ut, ett klassiskt fel på dessa har jag läst i Aftonbladet. :)

6. SenorE

SenorE Stadsbo

Grym! Hur får man tag på en sån? Stridspilotutbildning är uteslutet då jag är 192cm lång, närsynt och höjdrädd.

ssl, Fabian, Fixoflex och 7 andra gillar detta.
  7. JayJay

JayJay Biskop

Köp hos närmsta AD. Vem som helst kan köpa med M-nummer och allt.

Jensab gillar detta.
  8. meo_swe

meo_swe Biskop

Slogs han för kung och legoland...?

Jonte73, StrawberryFields, Fabian och 18 andra gillar detta.
  9. SenorE

SenorE Stadsbo

Ok, trodde inte de fanns att köpa i handeln.

10. Dammen

Dammen Stadsbo

Fick prova den av en kollega, var inte så imponerad faktiskt. Trots att jag ville tycka om den

Kan tilläggas att flera kollegor haft problem med sina och fått lämna in för reparation eller få ut en ny.

11. Spencer
    Trådstartare

Så vem som helst kan få ett nr från svenska flygvapnet?

12. Spencer
    Trådstartare

Tja han är ingen svensk låssassoldat..

meo_swe och Målarn gillar detta.
  13. JayJay

JayJay Biskop

Det sitter M-nummer på dem. D v s förrådsbeteckningen. Har inte tänkt på om Försvarsmaktens klockor dessutom har ngn numrering för individnummer. Om du vill kan jag ringa en kompis och fråga.

14. vekktah

vekktah Borgare

Tycker den är rätt så crisp faktiskt

15. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Den är ju alldeles för stor. Ser enorm ut.

16. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Jag önskar att den var 40-42. Då skulle jag seriöst varit sugen på en. Nu är de för stora. Och jag som gammal mek-skyttesoldat på strf9040 får lita till min gamla g-shock. som med sin gröna färg iof lirar snyggt både till AK5 och uniform. Men funkar kass på krogen. Tur att jag har fru o barn.

Dixie gillar detta.
  17. Kson

Kson Friends of KS

Haha ;)

18. Spencer
    Trådstartare

Gör gärna det!

19. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Märkningen 17/3 på baksidan kl 12 tycks vara en militärmärkning. Då jag bara sett m-nummer märkningen samt numereringen kl 6.

Ser du på bilderna på krons hemsida finns bla ingen märkning kl 12.

20. Spencer
    Trådstartare

Precis min tanke.

slimjim gillar detta.
  21. JayJay

JayJay Biskop

Har nu ringt och frågat två personer som har Försvarsmaktens exemplar. Ingen av dessa har ngn märkning där det ex du postat bilder av har märkningen "17/3". Den ena har dessutom skickat mig bilder från ett gäng vinklar. Det finns inga märkningar som skiljer den från de civila. Emellertid är de ju märkta med individnummer så rimligen har väl S&S ett register över vilka som sålts till FM.

22. Spencer
    Trådstartare

Ok , tack. De har inte ett papper från försvarsmakten?

23. JayJay

JayJay Biskop

Nu svarar ingen av dem i telefon helt plötsligt. Antar att jag kan få ett svar på detta under dagen. Återkommer.

24. Spencer
    Trådstartare

Tack

25. JayJay

JayJay Biskop

Har nu varit i kontakt med båda. Den ena hade slängt alla tillbehör :banghead: . Den andra har boxen på jobbet så han skulle kolla på måndag om det fanns något som avslöjade att den var såld till FM. Han sa dessutom att de fått berättat för sig att det skulle finnas ngt som skilde dessa klockor från de civila men han kom inte ihåg vad... han skulle fråga kollegerna om de visste. Hopplöst att leka klockdetektiv när motparterna är hopplöst ointresserade av klockor. Så förhoppningsvis får vi veta mer på måndag.

Fabian, Spencer och Scaramanga gillar detta.
  26. djanbin

djanbin Bonde

Den civila har en stor krona som logga på bakboetten, FMVs har sin egen logga med vingar/propeller. FMVs har M-nummer, det har inte den civila.

I övrigt inga skillnader.

Klockan på bilden i början ser ut att vara graverad i efterhand av någon. Såhär ser FMVs klockor ut:

http://www.nymansur.com/productsorgimg/sjoo-sandstrom/UTC-SKYDIVER-BlackRubber.jpg

HTH!

27. PIC

PIC Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Oftast används "ordinarie" individnummer när sådant finns, sedan som sista bilden visar så bör det vara M-nr samt oftast ett trekronor-märke ingraverat.

28. k9handler

k9handler Stadsbo

På min tid behövdes inga "legoknektar" för att skydda några flygplan.
    Det fixade de här "pojkarna"

jaguar, Jonte73, krämbulle och 2 andra gillar detta.
  29. maxmol

maxmol Präst

Från:
    Stockholm
    På tal om att försvaret använder dessa. Älskar den här artikeln (inser att de flesta lär ha sett den eftersom det inte är rykande färska nyheter) eller rättare sagt, älskar hur försvaret motiverar köpet.

http://www.expressen.se/nyheter/forsvaret-kopte-in-klockor-for-tio-miljoner/

"Om Försvarsmaktens flygande personal måste lämna sitt flygplan någon gång och hamnar i en miljö som är farlig där folk skjuter på dem och de ska bli upplockade på en viss plats vid ett visst givet klockslag, så tror jag de är glada om de inte har färgklockorna som de köpt vid senaste charterresan" vad han menar är "I wouldn't be caught dead in a Swatch Scuba Libre!". :D

JayJay gillar detta.
  30. JayJay

JayJay Biskop

Jo den civila har M-nummer. Det påstod i a f S&S när dem släppte klockan. Hittar inte den länken nu dock. Att loggan i mitten skulle se annorlunda ut är för mig en nyhet. Den bild S&S har på sin hemsida visar i a f samma logga som på klockorna levererade till FM. Har du en bild på loggan du syftar på? Hittade ingen själv när jag googlade.

Mårtenssons ur Brookfield