• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inte en jättevanlig klocka på civilist..

Ministern

Founder
2-Faktor
Just nu på STHLM..



20130913_173110_zps58f78101.jpg



20130913_173056_zpsbfc963f8.jpg
 

Dammen

Cartier
Fick prova den av en kollega, var inte så imponerad faktiskt. Trots att jag ville tycka om den

6cd88e37c7e42a59e8d31259fdfdece1_zps4feb9454.jpg


961f806faeb05744dd74102b0001b48d_zps768d635d.jpg


Kan tilläggas att flera kollegor haft problem med sina och fått lämna in för reparation eller få ut en ny.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jag önskar att den var 40-42. Då skulle jag seriöst varit sugen på en. Nu är de för stora. Och jag som gammal mek-skyttesoldat på strf9040 får lita till min gamla g-shock. som med sin gröna färg iof lirar snyggt både till AK5 och uniform. Men funkar kass på krogen. Tur att jag har fru o barn.
 

JayJay

Rolex
Har nu ringt och frågat två personer som har Försvarsmaktens exemplar. Ingen av dessa har ngn märkning där det ex du postat bilder av har märkningen "17/3". Den ena har dessutom skickat mig bilder från ett gäng vinklar. Det finns inga märkningar som skiljer den från de civila. Emellertid är de ju märkta med individnummer så rimligen har väl S&S ett register över vilka som sålts till FM.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Har nu ringt och frågat två personer som har Försvarsmaktens exemplar. Ingen av dessa har ngn märkning där det ex du postat bilder av har märkningen "17/3". Den ena har dessutom skickat mig bilder från ett gäng vinklar. Det finns inga märkningar som skiljer den från de civila. Emellertid är de ju märkta med individnummer så rimligen har väl S&S ett register över vilka som sålts till FM.

Ok , tack. De har inte ett papper från försvarsmakten?
 

JayJay

Rolex
Har nu varit i kontakt med båda. Den ena hade slängt alla tillbehör :banghead: . Den andra har boxen på jobbet så han skulle kolla på måndag om det fanns något som avslöjade att den var såld till FM. Han sa dessutom att de fått berättat för sig att det skulle finnas ngt som skilde dessa klockor från de civila men han kom inte ihåg vad... han skulle fråga kollegerna om de visste. Hopplöst att leka klockdetektiv när motparterna är hopplöst ointresserade av klockor. Så förhoppningsvis får vi veta mer på måndag.
 

djanbin

Omega
Har nu ringt och frågat två personer som har Försvarsmaktens exemplar. Ingen av dessa har ngn märkning där det ex du postat bilder av har märkningen "17/3". Den ena har dessutom skickat mig bilder från ett gäng vinklar. Det finns inga märkningar som skiljer den från de civila. Emellertid är de ju märkta med individnummer så rimligen har väl S&S ett register över vilka som sålts till FM.


Den civila har en stor krona som logga på bakboetten, FMVs har sin egen logga med vingar/propeller. FMVs har M-nummer, det har inte den civila.

I övrigt inga skillnader.


Klockan på bilden i början ser ut att vara graverad i efterhand av någon. Såhär ser FMVs klockor ut:

http://www.nymansur.com/productsorgimg/sjoo-sandstrom/UTC-SKYDIVER-BlackRubber.jpg

HTH!
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Oftast används "ordinarie" individnummer när sådant finns, sedan som sista bilden visar så bör det vara M-nr samt oftast ett trekronor-märke ingraverat.
 

maxmol

Panerai
På tal om att försvaret använder dessa. Älskar den här artikeln (inser att de flesta lär ha sett den eftersom det inte är rykande färska nyheter) eller rättare sagt, älskar hur försvaret motiverar köpet.

http://www.expressen.se/nyheter/forsvaret-kopte-in-klockor-for-tio-miljoner/

"Om Försvarsmaktens flygande personal måste lämna sitt flygplan någon gång och hamnar i en miljö som är farlig där folk skjuter på dem och de ska bli upplockade på en viss plats vid ett visst givet klockslag, så tror jag de är glada om de inte har färgklockorna som de köpt vid senaste charterresan" vad han menar är "I wouldn't be caught dead in a Swatch Scuba Libre!". :D
 

JayJay

Rolex
Den civila har en stor krona som logga på bakboetten, FMVs har sin egen logga med vingar/propeller. FMVs har M-nummer, det har inte den civila.

I övrigt inga skillnader.


Klockan på bilden i början ser ut att vara graverad i efterhand av någon. Såhär ser FMVs klockor ut:

http://www.nymansur.com/productsorgimg/sjoo-sandstrom/UTC-SKYDIVER-BlackRubber.jpg

HTH!
Jo den civila har M-nummer. Det påstod i a f S&S när dem släppte klockan. Hittar inte den länken nu dock. Att loggan i mitten skulle se annorlunda ut är för mig en nyhet. Den bild S&S har på sin hemsida visar i a f samma logga som på klockorna levererade till FM. Har du en bild på loggan du syftar på? Hittade ingen själv när jag googlade.
 
Topp