• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Inte i behov av pengar"

K-S

Rolex
2-Faktor
Ja exakt så står det i mången annons, både på blocket och andra platser som t.e.x forum när folk skall sälja diverse varor, ändå tenderar de som alla andra att sänka priset på varan man annonserar ut efter ett slag, blev då det plötsligt ett snabbt behov? För om man inte alls är i behov av eller inte behöver sälja, då kan man kanske lika gärna lägga den på hög i ett kassaskåp (i fallet ur) som en annan känd forum profil för när man köpte den skapade den väl ändå ett "vilja ha behov"... I vilket fall så förstår jag inte varför man överhuvudtaget skriver med något sådant, det får mig snarare att tro att man är i behov av just pengar när man måste påtala motsatsen såpass ivrigt.
Nu får ni inte bli ilskna som skriver just så, men håll med om att det rimliga i det lite faller bort, är man fullständigt oberoende av att sälja varan rent ekonomiskt då säljer man väl den således inte..?
Eller om man nu tröttnat på varan helt då borde inte några tusenlappar hit eller dit göra så stor skillnad så länge man får in en rimlig summa och kan köpa något man går igång mer på och köparen varit tillmötesgående?

Vad säger ni? Är jag ute och cyklar i öknen fullständigt här eller är jag kanske något på spåret?

:)
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Tror inte att alla klockförsäljningar sker av ekonomiska skäl, åtminstone jag skulle nog inte vilja ha massa klockor hemma som aldrig används om jag kan skicka dem vidare till någon annan. Sen varför man skriver att man inte är i behov av pengar... Man kanske hoppas slippa skambud? Man kan ju trots allt känna att man vill ha ut ett rimligt pris för klockan oavsett om man faktiskt behöver pengarna eller inte.
 
  • Like
Reactions: K-S

ScubaKing

Audemars
Precis som du skriver. Det är löjligt. Är man inte i behov av pengar så kan man lika gärna behålla klockan eller har jag fel här? Om pengarna inte är frågan så går man ju inte genom allt jävla besvär att sälja klockan!
Det är precis lika fånigt som när någon skriver "Vill kolla intresset för min XXX", vadå kolla intresset? Antingen ska du sälja klockan eller så gör du det inte eller hur? Ska du kolla intresset för att sedan inte sälja den, whats the fucking point??!
 

Marckus

Panerai
Jag äger gärna saker jag gillar. Gillar jag inte något så säljer jag det, och ibland är det lättare att bli av med något när man sänker priset...
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Håller med glassen här.

De klockor jag sålt är inte för att jag vart i behov av pengen för klockan, utan att jag hittat något nytt. Men det innebär för den saken skull att jag känner för att ge bort "några" tusenlappar i ett tidigt skede. Att jag kanske sedan gör det är en annan sak.

Skulle jag resonera som du gör att "några tusenlappar hit eller dit" inte spelar någon roll hade jag nog inom kort behövt skriva i annonsen "stort behov av pengar"....

Många, framförallt på blocket, har uppfattningen om att bara för man säljer sin klocka så är man i ekonomisk knipa och behöver snabba pengar.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Antar att man skriver så för att undvika de som tror att folk är i snabbt behov av pengar för att de säljer.

På blocket får man ju bara såna mail. "snabb affär bla bla".
Då kan man kanske istället skriva, skambud undanbedes, min erfarenhet är att oavsett vad man skriver kommer de buden per mail ändå. Då kan man solla bort dem enkelt, jag tycker bara hela grejen med att vilja plita in "inte i behov av pengar" känns lite lökigt. Så är det, även om man inte är i behov av deg så finner jag ingen riktig regelrätt anledning att skriva så.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Håller med glassen här.

De klockor jag sålt är inte för att jag vart i behov av pengen för klockan, utan att jag hittat något nytt. Men det innebär för den saken skull att jag känner för att ge bort "några" tusenlappar i ett tidigt skede. Att jag kanske sedan gör det är en annan sak.

Skulle jag resonera som du gör att "några tusenlappar hit eller dit" inte spelar någon roll hade jag nog inom kort behövt skriva i annonsen "stort behov av pengar"....

Många, framförallt på blocket, har uppfattningen om att bara för man säljer sin klocka så är man i ekonomisk knipa och behöver snabba pengar.
Jag förstår, men fortfarande, du kommer ju ändå pruta några tusenlappar i senare skede säger du? Varför gillade du klockan såpass mycket att du köpte den från första början då om du inte är i behov av pengen och du samlar på klockor kan man kanske således istället spara den och använda den när andan faller på, då är alltså inte den klockpengen helt oviktig då du vill stoppa in den i ett nytt objekt. Jag gillar bara inte det uttryckt, man skall ju ändå sälja varan. Skriv istället skambud undanbedes och solla bort de mail som inte passar, man märker ganska fort om riktigt intresse finns på ett mail. Att "visa sig förmögen" genom att skriva pengar är inget problem är lite svettigt bara tycker jag. :) Men som sagt det är kul att det blir en minidebatt och se hur folk tänker kring detta, rätt eller fel är tveksamt om det finns här, bara åsikter.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det handlar ju bara om att man vill slippa massa skambud från drömmare. Tyvärr har drömmare en tendens att inte kunna läsa och dessutom en orealistisk verklighetsuppfattning om priset. Således blir budskapet överflödigt och kan istället uppfattas som en provokation och att man inte är intresserad av att göra affär. Av den anledningen väljer jag själv att inte ha med liknande fraser i mina annonser.
 
  • Like
Reactions: K-S

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Lite på samma tema ,jag kan störa mig på de som tydligt deklarerar att priset är fast och inte en krona i prut och sedan tar det en dag så sänker säljaren priset...
 
  • Like
Reactions: K-S

Marckus

Panerai
Nu i efterhand tror jag att jag inser K-S tanke med trådstarten...
''Inte i behov av pengar''
Det är absolut en lustig formulering i kombination med prissänkning och försäljning.

Men jag står givetvis fast vid att det är fullständigt idiotiskt att behålla grejer ''bara för att'', oavsett om det gäller pennor, bilar, glasögon eller klockor. Att man inte gillar den, har plats eller hittat ett substitut är anledningar att göra sig av med objektet i fråga, utan att det har med pengar att göra...
 
  • Like
Reactions: K-S

Johanw

Cartier
Är inte behov av pengar men tycker det är onödigt att samla på hög. Min fru uppskattar utrensningar dessutom emellanåt.
 
  • Like
Reactions: K-S

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag förstår, men fortfarande, du kommer ju ändå pruta några tusenlappar i senare skede säger du? Varför gillade du klockan såpass mycket att du köpte den från första början då om du inte är i behov av pengen och du samlar på klockor kan man kanske således istället spara den och använda den när andan faller på, då är alltså inte den klockpengen helt oviktig då du vill stoppa in den i ett nytt objekt. Jag gillar bara inte det uttryckt, man skall ju ändå sälja varan. Skriv istället skambud undanbedes och solla bort de mail som inte passar, man märker ganska fort om riktigt intresse finns på ett mail. Att "visa sig förmögen" genom att skriva pengar är inget problem är lite svettigt bara tycker jag. :) Men som sagt det är kul att det blir en minidebatt och se hur folk tänker kring detta, rätt eller fel är tveksamt om det finns här, bara åsikter.

Skrev att jag inte dumpar priset i tidigt stadie, om jag senare känner att det andra jag vill köpa är så viktigt för mig kan jag sänka priset, eller så behåller jag objektet om jag anser att jag inte är nöjd med vad jag erbjuds.
Anser inte att man visar sig förmögen bara för man använder sig av nämnda uttryck.
Bara för att jag en gång gillade ett objekt behöver inte betyda att jag ogillar det men vill testa något nytt.
Har vissa keepers och några andra klockor som omsätts mer ofta än vad som är sunt:)
 
  • Like
Reactions: K-S

K-S

Rolex
2-Faktor
Nu i efterhand tror jag att jag inser K-S tanke med trådstarten...
''Inte i behov av pengar''
Det är absolut en lustig formulering i kombination med prissänkning och försäljning.

Men jag står givetvis fast vid att det är fullständigt idiotiskt att behålla grejer ''bara för att'', oavsett om det gäller pennor, bilar, glasögon eller klockor. Att man inte gillar den, har plats eller hittat ett substitut är anledningar att göra sig av med objektet i fråga, utan att det har med pengar att göra...
Ja lite där jag ville hamna.... :) Självklart skall man sälja om det är så landet ligger men just den frasen är lustig som du säger...
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Håller med, lite skitnödigt faktiskt. Lite is i magen säg nej tack till skambuden. Känns som ett lite dåligt poker face.
 
  • Like
Reactions: K-S

Marckus

Panerai
Å andra sidan kanske man känner sig tryggare att handla av någon som inte är i behov av pengar än någon snubbe med paraknas som vill ha snabb affär kompis
 

Onelund

Rolex
Jag är och kommer nog alltid vara lite prylgalen, men emellanåt så tröttnar jag på allt som dräller omkring utan att användas.

Då skickar jag ut rubbet på tratten, inte för degens skull i första hand utan snarare för att döva samvete :)

Samma sak med klockor, har den legat oanvänd en tid finns risken att jag skickar ut den.
 
  • Like
Reactions: K-S

K-S

Rolex
2-Faktor
Ähhh va fan låt folk hantera sina annonser bäst de vill :)
Javisst får man det, men allt ska kunna diskuteras här, är väl knappast den konstigaste tråden... Om det är fler som tänkt på det så kan man väl alltid vädra lite åsikter utan att man ska få PK panik ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag stör mig mer på folk som prutar, nu har jag inte sålt någon klocka på blocket men det gäller även andra saker man säljer.

Passar inte priset så pys! Ännu värre kommer vi överens om ett pris per telefon/SMS/e-post och du försöker pruta när du väl kommer är jag benägen att sätta en yxa i huvudet på dig.

Prutarkultur är värdelöst, du hade ju betalat det priset jag begär nu om jag lagt ut t ex bilen för 15000 kr mer än vad den ligger ute för nu.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
"Inte behov av pengar" är en medfödd försvarsmekanism som kickar in för att inte starta spekulation om att man just är i behov av dom.:)
 
  • Like
Reactions: K-S

maxmol

Panerai
Jag tror avsikten är att påvisa att man inte är i trängande behov av pengar och därmed inte öppen för skambud. Att man säljer en klocka utan att var i behov av pengar betyder väll bara att man är sugen på något nytt men att tid att vänta in rätt köpare inte är ett problem. Att man sedan sänker kan ju bero på att man blir otålig eller inser att man satt ett för högt pris på det man säljer... Eller så har man plötsligen blivit i behov av pengar.

Tycker inte att det är en sådan konstig formulering. Man får nog bara inte ta den så bokstavligen. För då förstår jag verkligen att du blir konfunderad. Har han slutat gå till jobbet men säljer klockor? Eller sitter han på kåken och är begränsad till att handla upp de 600 kr som han tjänat inne på tvätteriet i kiosken på avdelningen men säljer klockor? :D
 

BOTL

Panerai
En försäljning sker ju för att man vill ha pengar, vad man nu vill göra med pengarna lan det finnas många anledningar till.

När jag är intresserad av att köpa något och läser i en annons "inte i behov av pengar" skrattar jag mest åt det, det är som jag tolkar det mindre genomtänkt försök att sälja till så högt pris som möjligt.

När jag annonserar har jag valt att skriva att skambud undanbedes och kanske något mer om annonseringen har varit på blocket att innan man skickar bud kolla upp liknande objekt i samma skick.

Då har jag som säljare gjort mitt på ett artigt sätt, få grejer stör mig mer än " om jag hämtar bilen idag går du ner 30-40%" och är promillehalten hög på mig då är svaret tillbaka riktigt otrevligt, precis samma idiotiska nivå som budet.

En del av charmen vid en eventuell affär är att bägge två ska gå därifrån nöjda, säljare och köpare. Jag har aldrig varit billigast på blocket och den som söker det intresserar sig inte heller för det jag säljer då skicket generellt har varit top när jag sålt nåt. Jag är lite pedant och knäpp enligt min fru som sparar originalemballage och allt som hör till på mycket av det vi handlar men jag har blivit bättre.
 

Henrik A

Omega
Ni analyserar beteendet för mycket. I världens mest strömlinjeformade land är det väldigt många som bara gör som andra utan någon personlig reflektion. Och just på Blocket hittar man väl hundratals liknande klyschor som verkar användas utan eftertanke (tror jag).

Länge försökte jag förstå varför så många skriver ett snestreck framför sitt namn i slutet på email utan att kunna förklara varför de gör så. Jag gav upp. ;)
 
  • Like
Reactions: K-S
Topp