• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inte ofta Seiko får en att höja ögonbrynen men denna var fin!

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Boetten härstammar som sagt från en gammal 60-talsmodell. Tycker klockan är grym IRL, men liiiiiite för stor. Grymt med 36000bph och GMT!
 

_jonte

Patek
Jäkligt läcker, tavlan ser riktigt grym ut. Länken och det orangea drar ned lite.. Skön boettform, gillar arvet.
 

Kakob

Cartier
Gillar hur man tydligt ser att GMT-visaren ligger underst av visarna, det tillsammans med 24h-indexet innanför glaset ger mig känslan av att GMT-komplikationen tickar på "i bakgrunden" gentemot resten av uret. Pangsnygg!
 

Kakob

Cartier
Fyller det förresten någon funktion att rotorn är rund istället för "halvmåneformad"? Förmodar att den grå runda grejen är en tyngd som gör att den drar runt?
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
GrandSeikoHiBeathGMT-12.jpg


Vad säger panelen?

Bild tagen från:
http://www.hodinkee.com/blog/hands-...ition-grand-seiko-hi-beat-gmt-with-green-dial

Bland dom snyggare Seiko jag har sett.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Fyller det förresten någon funktion att rotorn är rund istället för "halvmåneformad"? Förmodar att den grå runda grejen är en tyngd som gör att den drar runt?

Vill minnas att det är en tyngd som också gör att grand Seiko loggan alltid är centrerad, enkelt och riktigt snyggt.
 

Tunan

Omega
Ja man lär väl gå mot strömmen denna gången ;)

Tycker den påminner för mycket om :
556303d1321213200-like-omega-seamaster-aqua-terra-but-much-more-modestly-priced-newaquaterra850003csmall.jpg


Får även lite av dessa vibbar
Omega+Aqua+Terra+15%252C000+Gauss+vs+Rolex+Milgauss+116400GV+%25282%2529.jpg


Men det är ju min smak det. :)
 

Tunan

Omega
Det har du helt rätt i :) men för mig som inte har koll på en enda Seiko modell så associerar jag den självklart mot de märken som jag är intresserad av , kanske tyder på en viss okunskap eller brist på intresse.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Det har du helt rätt i :) men för mig som inte har koll på en enda Seiko modell så associerar jag den självklart mot de märken som jag är intresserad av , kanske tyder på en viss okunskap eller brist på intresse.
Absolut, vill inte raljera. Jag tycker att många modeller påminner om varandra på ett eller flera områden. Dagens designer tenderar till att se bakåt en hel del. Alla designers är väl medvetna om vad som händer hos andra tillverkare och hämtar naturligtvis inspiration därifrån, medvetet eller omedvetet. Precis som Omega, Rolex och Breitling ser Seiko just nu bakåt i tiden, mycket beroende på att det firats en hel del jubileumsår för tillverkaren. Hoppas mitt lilla inlägg kan väcka ett intresse iaf :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Självklart liknar eller påminner modeller om varandra (som klockodile sa). GS är ganska stringenta i sitt designspråk, framförallt när det gäller boetter och visare, samt tavla. Mycket lite skiljer estetiskt mot hur de såg ut på 60-talet (med några undantag).
 

Icaras

Rolex
Man ska inte underskatta GS... Ibland ser man några riktigt snygga, som exempelvis den som 80talisten har eller klockorna som dykt upp i tråden :).
Men kan ändå inte bortse från det faktum att det "bara" är en Seiko :(
 
Topp