• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inte OWG men OBG?

Syven

Panerai
2-Faktor
Efter en tid här på KS kan jag konstatera några saker:

-det finns massor med kunskap här att som novis lära av
-passionen för klockor är enorm bland medlemmarna
-att vara OWG känns (nästan) som en omöjlighet ;)

Med det sagt vill jag framföra en frågeställning jag lurar på.
Hur många känner sig som One Brand Guy?
Alltså att det är ett märke som gäller för dig!

Detta fenomen är ju inte helt ovanligt inom andra områden tex elektronik (läs Apple) eller varför inte inom bilar.
Vi har alltid kört Volvo i familjen och ska alltid göra, ja ni vet...

Med det sagt är det fritt för tolkning av begreppet.
För egen del så är jag alldeles för nyfiken för att stanna vid ett märke. Finns så mycket jag vill prova!
Dela gärna med er om vad ni tycker och tänker.

/syven
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Jag är vanligtvis märkestrogen och trodde det skulle bli så med klockorna också, 1-2 märken att köra på. Hade ganska fel! De 4 klockor som används flitigast har knappt något gemensamt.
 

jabla

Sarlacc
Trodde först OBG stod för one box guy och tänkte genast hur stora klockboxar finns det :)

Har några olika märken men det blir oftast Rolex på armen och skulle inte ha något problem med att bara hålla mig till det.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Ser ju ut som jag har hamnat på ett Omegaspår men det är bara tillfälligheter egentligen. Vill pröva på allt möjligt från Rolex, IWC, Tudor, Breitling mfl.

Det är alldeles för roligt med det här intresset för att snöa in på ett enda märke!:D
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är inte märkestrogen, har klockor av flera märken.
skulle iof kunna tänka mig att ständigt bära Patek.
Även om märkes-känslan spelar stor roll kan det slinka in vad som helst bara
designen tilltalar.
/j
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Är väl rätt mycket av en OBG just nu (några Rolex samt en Tudor) men vill testa på andra märken därute, t.ex. IWC, PP, AP m.m.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar när andra håller sig inom ett märke. Det känns så sjukt nördigt. Ett tag hade jag bara Seikos (+lite skit) och jag kommer hamna där snart igen. Inte för att jag väljer att begränsa mig, utan mer av en slump tror jag. Att begränsa sig bara för sakens skull känns onödigt.

Från OBG-tiden:
131218DSC_0621_zps8d3e3575.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag gillar när andra håller sig inom ett märke. Det känns så sjukt nördigt. Ett tag hade jag bara Seikos (+lite skit) och jag kommer hamna där snart igen. Inte för att jag väljer att begränsa mig, utan mer av en slump tror jag. Att begränsa sig bara för sakens skull känns onödigt.

Från OBG-tiden:
131218DSC_0621_zps8d3e3575.jpg
Håller med, det handlar inte om att jag begränsar mig, mer om att det finns tillräckligt många modeller inom ett märke för en livstid och jag gillar just det märket.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Det finns för mycket kul därute för att hålla sig till ett märke, har massor med oprovade märken kvar som jag vill testa :)
 

smulster

Cartier
2-Faktor
Jag har genom åren testat många olika tillverkare och modeller. Just nu har jag bara Rolex i lådan. Men kvar på min lista är fortfarande IWC, Patek och Panerai.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
För ett tag sen var jag otroligt monoton och insnöad på Seikorelaterat. Men nu skulle jag vilja ha en trio bestående av:

Rolex - Grand Seiko - Omega.
 

Dr Stein

Cartier
Tycker det känns lite skönt att hålla sig till ett eller ett fåtal märken. Blir lite mer överskådligt. Just nu äger jag enbart japanska klockor. Tar man bort den begränsningen kommer jag ju behöva speedmaster, rolex sub, tudor bb, tag heuer monaco, m.m., m.m... Som det känns nu skulle jag absolut kunna vara en OBG. Seiko har ju allt man behöver.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Tråkigt att ha allt från samma märke, men jag är ingen klocksamlare. Roligare att plocka russinen från de olika märkerna.
Men om jag skall skaffa en samling så vette fan vilket märke de skulle bli. Inte Rolex iaf, för dyrt!
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar när andra håller sig inom ett märke. Det känns så sjukt nördigt. Ett tag hade jag bara Seikos (+lite skit) och jag kommer hamna där snart igen. Inte för att jag väljer att begränsa mig, utan mer av en slump tror jag. Att begränsa sig bara för sakens skull känns onödigt.

Från OBG-tiden:
131218DSC_0621_zps8d3e3575.jpg

En riktigt mummabild. Fick klämma på på en GS kronograf häromdagen och gillade kvalitén, finishen mm riktigt skarpt. Tyvärr visste inte ägaren vad modellen hette, han ville bara ha en bra klocka som flög under radarn, vilket han i mitt tycke borde gått in en fullträff på.

Men min undran är om du har kvar GMTn och vad det är för ref?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fido1
Ja, GMTn finns kvar. SBGM001.
Kronograferna är satans stora. Förutom det är de riktigt nice!
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Fido1
Ja, GMTn finns kvar. SBGM001.
Kronograferna är satans stora. Förutom det är de riktigt nice!


Då ska jag kolla lite mer. Har jag drömt eller har den utgått sortimentet? Hade vi bott i samma stad hade jag gärna bytt ett par öl mot at få klämma lite på den.

Precis mitt tycke också, kronograften var alldeles för stor, gillar 40mm +- 1mm
 
Topp