Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Intressant om magnetism (och Rolex och Omega) - Hodinkee

Diskussion i 'Diskussion' startad av Stefanweei, 12 juli 2016.

1. Stefanweei
    Trådstartare

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg
    Tänkte bara tipsa om artikeln från Hodinkee, som publicerades idag.

https://www.hodinkee.com/articles/a...15000-gauss-and-a-4000-gauss-neodymium-magnet

Ping @Undersköterskan med flera...

Edit:

"Several interesting things came out of this little test. First of all, both of these watches apparently successfully shrugged off exposure to a magnetic field far in excess of anything you are likely to encounter in real life, at least unless you are the sort of person who likes to order extremely powerful rare earth magnets and stick watches to them."

Så då vet vi att Rolex också klarar kylskåpsmagneter ;)

Senast ändrad: 12 juli 2016
    Torsten, nissehult, yonsson och 2 andra gillar detta.
  2. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Hahahahahhahahhahahahaha heheheheheheheheh Hahahahahhahahhahahahaha!

Vad var det jag sade...

Apansson, yonsson, KenKun och 1 annan gillar detta.
  3. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Hade vi inte avklarat denna diskussion, eller finns det fler foliehattar som tror att magnetism inte påverkar alls?
    Ja, Omegas 8 och 9 serie är lite overkill med 15,000+ Gaussskydd.
    Bara en idiot skulle fortfarande tro att magnetism är irrelevant.

nissehult gillar detta.
  4. Bossebäver

Bossebäver Stadsbo

Vi vet att Rolex specialmodell för ändamålet klarar 1/15-del så stors kylskåpsmagneter som Omegas standardurverk.

Anekdoten om speedyn som blev magnetiserad av en vanlig magnet sade mer än det andra testet.

5. Stefanweei
    Trådstartare

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg
    Tänkte att detta kanske kunde avklara diskussionen :D

6. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Som sagt, det finns gränser för vad man behöver.. Att försvara nyttan av 15 tusen gauss är foliehatt. Precis som beskrivit räcker en antimagnetisk balans i kombination med hyfsad boett. Att beskriva ett problem som stort för att Rob och Nymans får in ett par i vecka är löjligt. Ta dig en funderare på hur många som finns och säljs sä är det en droppe i havet.

Rossi, Torsten, Apansson och 2 andra gillar detta.
  7. regnguden

regnguden Präst

Foliehattarna kommer leva för evigt, ni kan aldrig kväva oss! ;):D Skämt åsido så har du rätt i det du säger, men jag tycker ändå att det var en intressant artikel och lite kul experiment att genomföra ändå :)

8. wotan

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Har man lyssnat på podden så har redan chefsurmakaren på Nymans bekräftat problemet med magnetism.

9. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Absolut är det så, men jag kan säga rakt av att jag personligen avmagnetiserar ett antal klockor i veckan som mår avsevärt bättre efteråt än de gjorde innan.

Spencer gillar detta.
  10. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Att magnetism är ett bekymmer tror jag alla kan vara ense om, utom foliehattarna i Rolex-gänget då. Men denna diskussion har vi väl som sagt klarat av :D

Det intressanta med artikeln ovan är ju att Milgauss'en presterade så fint, hela fyra gånger mer än vad Rolex officiellt går i godo för. Det är riktigt bra. Att testet inte var något bekymmer för Omega var väl däremot väntat, 4k gauss är inget som får Omega att ens börja svettas.

Vänligen
    Forumets undersköterska

Roger, pjmb och wotan gillar detta.
  11. Stefanweei
    Trådstartare

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg
    Hehe... Var inte meningen att dra upp hetsigt ämne igen. Bara att jag läste artikeln och det hetsiga ämnet påminde mig om att jag kanske borde tipsa om den :)

Torsten, Sputniq och yonsson gillar detta.
  12. Stefanweei
    Trådstartare

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg
    Eller hur! Milgaussen klarade mer än förväntat.

13. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Bra gjort! Nu kanske vi slipper läsa mer propaganda angående Omega i några veckor.

Spencer, Rossi, Torsten och 2 andra gillar detta.
  14. Stefanweei
    Trådstartare

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg
    Haha, precis så. Kanske var en god gärning.

Apansson och yonsson gillar detta.
  15. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Känns som att allt positivt omega gör vägs ned av solglasögon-gate.
    Fan, kan de inte bara satsa på att förbättra PO, AT och speedy. I stål. För runt 50 papp listpris (och 25% rabatt). Det är det omega gör bra.

Zalath, Rossi, Parabellum och 1 annan gillar detta.
  16. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Kan det vara så att "foliehattarna i Rolex-gänget" inte upplever något problem med magnetism då Rolex använder Parachrom för den del som är känsligast för magnetism i en klocka?

Mårtenssons ur Brookfield