• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Intressant prisutveckling

paradis

Audemars
Min 5513 inhandlades förra sommaren. Den har varken Box eller cert men är enligt mig i bra bruksskick. 93150-länk med 580 ändlänkar. Visst, inget fat font insert men förutom det är den fin.

Denna 5513, som är från samma år som min, har visserligen Box men är också defekt. Om en defekt kostar 41k + provision - vad borde min isåfall ha kostat?http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2746/vara/1065510

Inte köpt så mycket klockor på sistone och har därför dålig koll på den massiva prisökningen. Vad får man egentligen ge för vanlig 5513 utan gilt eller annat spexigt?

Bild på min klocka:

image.jpg


Tycker du borde få 45-47 + Ser överallt att Rolex har stigit i pris. Som någon sa, det mesta från USA kostar 7-8000 Ta en titt på VRM så kan du se vad dom vill ha för pris på en 5513 -77/78
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Om jag är köpstark eller okunnig ska jag låta vara osagt. Har enligt mig själv ok koll på värde

Jag samlar nästa uteslutande på Rolex:ar från 1978. Helst opolerade men ej mint (använder mina klockor).
Så för mig är boetten viktigast och efter det tavla och sedan visare. Denna har enligt vad jag värdesätter alla tre bitar som är viktigt för mig. Urverk går alltid att serva.

Tittar man på dagens marknadspriser på bra 5513 så vill amerikanska handlare ofta ha mellan 8-10 000 usd på länk beroende på tavla. I detta fallet så kunde jag titta på klockan, göra bedömning och ta med mig klockan direkt. Istället för att köpa en 5513 på bilder från USA där det blir jobbigt att skicka tillbaka om man inte är nöjd.

Visa mig gärna en 1978 med perfekt tavla och bra boett med bra länk för under 50k så ska jag känna mig okunnig

Inte alls okunnig. Klockan var (enligt mig) fin i sig, jag hade bara aldrig lagt den summan på en som är defekt. Men defekt kan betyda vad som helst. Grattis hur som helst!!
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Inte alls okunnig. Klockan var (enligt mig) fin i sig, jag hade bara aldrig lagt den summan på en som är defekt. Men defekt kan betyda vad som helst. Grattis hur som helst!!
Precis, defekt i detta fallet är en klocka som gått inom cosc senaste 18 timmarna. Rotoraxeln är slut så det är där problemet ligger (vilket jag var medveten om).

Tror du köpte din precis i rätt tid helt enkelt:D
 

ozzyozzy

Cartier
Inte alls okunnig. Klockan var (enligt mig) fin i sig, jag hade bara aldrig lagt den summan på en som är defekt. Men defekt kan betyda vad som helst. Grattis hur som helst!!
Ja, i stort sett alla vintageklockor ligger ju listade som "defekt" på t.ex. kaplans. Och i viss mån är de ju det om de inte är NOS.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Skulle vara önskvärt om de skrev ut vad som är defekt. Stor skillnad på att lysmassan ej lyser kontra att urverket havererat...
 

ozzyozzy

Cartier
Problemet är att det inte ser ut så hos kaplans.

Det jag menar är att det blir otydligt när ngt som är "vanlig" patina i en annons kan vara en skadad tavla i en annan. Jag tror att både köpare och Kaplans skulle tjäna på att beskriva objekten lite mer ingående. Det skulle iaf sänka min tröskel när det gäller att köpa (billigare) objekt direkt via deras onlineauktioner utan att gå dit och klämma innan.
 
Topp