• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Intressant rättsfall...

André

Omega
Vad beräknas tull och moms på vid begagnat köp det jag faktiskt betalat för klockan eller marknadsvärdet?
 

Oniel

Panerai
tror dem flesta köpt saker utomlands och "glömt" betala tull? Kläder, drycker mm? Absolut att lagarna ska följas men ibland kan det bli löjligt!
 

N.Bathes

Cartier
Men endel är ju så Sablans korkade och giriga
Först köper man en klocka för tex 1 miljon, fyller i papper så man skall få tillbaka sina 8% och sen tror man att man skall ha sån tur och bara gå förbi tullen i Arlanda och där åker man på 25% moms och straffavgift....
Snålheten bedrar visheten=Sant
 

Rivalen

Rolex
Man är 25 är och uppväxt i en entrepenörsfamilj. Möjligen välutbildat. Man vet så pass mycket om moms och handel utanför EU att man försöker återfå schweizisk moms när man lämnar Schweiz, men har ingen aaaning om att man skall betala svensk moms när man för in klockan i Sverige. Man påstås ha ärliga avsikter, men tar inte ens initiativet att fråga. Och det tycker rätten är en trovärdig och beaktansvärd omständighet? Tveksam åklagare - skulle gärna velat fått höra hans utfrågningsteknik - och skicklig advokat blir min gissning.
 
P

Philippe Stern

Guest
Man är 25 är och uppväxt i en entrepenörsfamilj. Möjligen välutbildat. Man vet så pass mycket om moms och handel utanför EU att man försöker återfå schweizisk moms när man lämnar Schweiz, men har ingen aaaning om att man skall betala svensk moms när man för in klockan i Sverige. Man påstås ha ärliga avsikter, men tar inte ens initiativet att fråga. Och det tycker rätten är en trovärdig och beaktansvärd omständighet? Tveksam åklagare - skulle gärna velat fått höra hans utfrågningsteknik - och skicklig advokat blir min gissning.
Jag rekommendera dig att läsa domen innan du går bananas med dina gissningar. https://klocksnack.se/threads/intressant-rättsfall.16896/#post-315084
 

Joseph

Cartier
Man är 25 är och uppväxt i en entrepenörsfamilj. Möjligen välutbildat. Man vet så pass mycket om moms och handel utanför EU att man försöker återfå schweizisk moms när man lämnar Schweiz, men har ingen aaaning om att man skall betala svensk moms när man för in klockan i Sverige. Man påstås ha ärliga avsikter, men tar inte ens initiativet att fråga. Och det tycker rätten är en trovärdig och beaktansvärd omständighet? Tveksam åklagare - skulle gärna velat fått höra hans utfrågningsteknik - och skicklig advokat blir min gissning.

Det mest ironiska i detta ar att fadern ar utbildad skattejurist. :D
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Haha gick i gymnasiet samtidigt som honom! Drabbar verkligen ingen fattig dock :D

Han bor inte i Monaco nu och har en snapchat-kanal där han visar upp den ena klockan i miljonklassen efter den andra? (Eller finns det fler snorungar till föräldrar i med-tech som har obeg. med pengar och klockintresse?)
 

Rey

Rolex
Han bor inte i Monaco nu och har en snapchat-kanal där han visar upp den ena klockan i miljonklassen efter den andra? (Eller finns det fler snorungar till föräldrar i med-tech som har obeg. med pengar och klockintresse?)

Han på snapchat/instagram är hans storebror så vitt jag kan luska ut, inte han i alla fall! :) på instagramen kan du ju hitta klockan i fråga i någon post där han har två stycken likadana JLC klockor i miljonklassen haha! Antar att båda har samma..
 
Senast ändrad:

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Han bor inte i Monaco nu och har en snapchat-kanal där han visar upp den ena klockan i miljonklassen efter den andra? (Eller finns det fler snorungar till föräldrar i med-tech som har obeg. med pengar och klockintresse?)
Är det en bekant eller är han sas offentlig? Om det senare skulle det vara kul att få reda på hans användarnamn.
 

Brodeur

Omega
Ja men skit i att dra momsen vid köp, klart som fan tullen står och väntar. Lite gnidet att först lyfta och sedan tro att man skall slippa lägga på.
 

Rey

Rolex
haha en äkta klocknörd fråga precis som om det spelar någon roll. :happyhappy:

Kvalificerad gissning...

JLC.png
 
Topp