• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Intressant reportage om "modeklockor"

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor

Vesper

Rolex
På ett sätt är det kul att dom satsar, inte för att jag kanske är överförtjust med tanken, man får inget arv om man köper en sådan klocka. Visst alla har börjat någonstans men de flesta fina tillverkarna började någon gång på 1800-talet.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Carolin

Cartier
Och med modeklockor syftar jag inte denna gång på Daniel Wellington, Gant osv., utan t.ex. Hermès och Louis Vuitton.
Jag har förut varit väldigt skeptisk, men när James Dowling sitter och ger sin välsignelse mjuknar jag lite. Tydligen spenderar modeföretagen hemskt mycket pengar på sina klocksatsningar.

http://money.cnn.com/video/pf/2014/04/26/l-fashion-brands-watchmaking.cnnmoney/index.html?iid=V_Top
Och jag med..
DSC_0137.JPG
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Visst att dom lägger ner mycket pengar för att få till snygg design och finish på klockorna. Köper in bra urverk får te.x JLC. Det är bra klockor och kan i många fall även se bra ut. Det känns ändå inte så kul.. Då går en klassiskt klocktillverkare före.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Visst att dom lägger ner mycket pengar för att få till snygg design och finish på klockorna. Köper in bra urverk får te.x JLC. Det är bra klockor och kan i många fall även se bra ut. Det känns ändå inte så kul.. Då går en klassiskt klocktillverkare före.

Absolut. Dock har alla börjat någonstans.
Jag blev förvånad över att det inte verkar vara någon halvhjärtad satsning, det är därför jag länkade artikeln. :)
 

Sond

Patek
Jag tycker enbart det känns bra. Nya seriösa eller åtminstone 80-%-seriösa klocktillverkare kan bara vara av godo. Förhoppningsvis leder det till ökad konkurrens, ökade produktionsvolymer och innovationer.
 

Josef B

Bestraffaren
Har själv klämt på denna och tycker att den är väldigt trevlig. Sjyst urverk från Vaucher Manufacture Fleurier, som gör urverk till Parmigiani Fleurier. 75 000kr listpris för stål, och 215 000kr listpris för roséversionen.

Hermes Dressage


 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Intressant reportage. Tack för länken. Ger upphov till några funderingar. Horologiska mäterverk är dyra. Det vet vi alla. Innebär det att det är OK för ett märke som Hermes som har som uttalad ambition att sälja svindyra grejer till rika människor att köpa upp anrika märken med unik kunskap bara för att paketera om det under egen logga och sälja det ännu dyrare? Å andra sidan, var hade Breguet varit om det inte hade varit för den stenrika ryska och franska aristokratin på sent 16 och tidigt 17 hundra tal. Det är inte gratis att sitta i sin lilla Schweiziska hydda och uppfinna tourbilloner. Någon rik sponsor måste man ha....

Sorry for the rant....svårt att veta veta som är rätt och fel....
 

F-L-P

Panerai
Kan tyvärr inte kolla videon, men generellt: Gillar det. Tycker att mycket nytänk kommer från dessa ställen, allt är kanske inte helt lyckat men satsningar är alltid kul.

Chanel tycker jag tillsammans med rado har gått i framkant när det gäller keramiska klockor. Chanel J12 har en jäkligt skön lyster och det finns inte så många tillverkare som vågar sig på att köra keram länkar än. Carolins Hermes variant med dubbel lindat armband har börjat stjälas av budget mode klockorna nu (Triwa tror jag?) och de har gjort en variant där timvisaren rör sig olika snabbt över varvet på tavlan, Ralf Laurent kör ju med en skönt flummig hästsko formad boett, samt lägger in trädetaljer inspirerade av någon bil i tavlan. Angående historia finns ju många roliga företag som har kort historia men ändå är ganska kul (Sjöö sandström till exempel) företag som gör kul saker men har köpt en historia (Halda till exempel) och företag som gör ganska trista saker men har fin historia (bulova till exempel)

Är något av detta något jag vill ha? Nja, troligtvis inte .. Tror att vi i allmänhet på forumet inte är den tilltänkta målgruppen, utan de satsar nog mer på de 99% som skiter i om luggarna på speedmastern är raka eller inte, som tycker att en kråkfot på baksidan inte gör det till en helt annan klocka och som hellre har ett repokänsligt keram insert än ett sprött bakelit dito.

Rant, rant, rant. Här är en bild:
chanel-j12-chromatic-titanium-ceramic-watch.jpg
 
Topp