• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Intressant spaning, Tudor Oysterprince i solitt guld

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Följde denna auktion med spänning då det är mycket ovanligt med guldboetter till Tudors herrur. Och visst får man väl säga att den gick för en rätt hyfsad summa?

8963773_fullscreen.jpg

https://www.bukowskismarket.com/sv/...d-oyster-prince-tudor-1900-talets-andra-halft
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Den där var ju riktigt cool. Kul att du delade med dig. Det finns någon Tudor-Quartz med guldpläterad boett vill jag minnas också.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Damn! Du måste börja tipsa om alla godbitar, som du inte själv tänker belägra. Den där var riktigt ball, länken är väldigt cool. Bra pris tycker jag också.
 

_jonte

Patek
Cool! Var det du som knep den? Priset låter väl fullt överkomligt, även om jag har dålig koll på vad en guld-Tudor är värd.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Damn! Du måste börja tipsa om alla godbitar, som du inte själv tänker belägra. Den där var riktigt ball, länken är väldigt cool. Bra pris tycker jag också.
Cool! Var det du som knep den? Priset låter väl fullt överkomligt, även om jag har dålig koll på vad en guld-Tudor är värd.



Funderade på att knipa den själv, men tyckte den blev lite dyr. För dessa pengarna hade jag köp en Rolex istället. Denna är ovanlig men inte snyggare än en Rolex enligt mig. Om denna var dyr eller ej vet jag inte då detta var den första auktionen jag sett.
 
  • Like
Reactions: K-S

Fabian

Patek
2-Faktor
Funderade på att knipa den själv, men tyckte den blev lite dyr. För dessa pengarna hade jag köp en Rolex istället. Denna är ovanlig men inte snyggare än en Rolex enligt mig. Om denna var dyr eller ej vet jag inte då detta var den första auktionen jag sett.

men med tanke på guldvärdet var det väl ett helt okej pris? stålisar går ju ibland för hälften.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Mycket prisvärt om man ser till de 34 mm i stål som gått här på forumet för samma pengar. Iofs med länk men ändå...

och samtidigt så är väl 1803 DD bra att jämföra med då de knappast är speciellt dyra med tanke på att dess pris nästintill bara är klockans själva guldvärde. skulle man smälta ner vilken annan stålis som helst skulle det inte ge speciellt mycket deg...

edit: vet inte om jag riktigt kom fram till någon poäng...
 

Singular

Rolex
2-Faktor
och samtidigt så är väl 1803 DD bra att jämföra med då de knappast är speciellt dyra med tanke på att dess pris nästintill bara är klockans själva guldvärde. skulle man smälta ner vilken annan stålis som helst skulle det inte ge speciellt mycket deg...

Nja, ett 1803-huvud är i min värld ungefär en schysst Datejust från guldvärdet...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
och samtidigt så är väl 1803 DD bra att jämföra med då de knappast är speciellt dyra med tanke på att dess pris nästintill bara är klockans själva guldvärde. skulle man smälta ner vilken annan stålis som helst skulle det inte ge speciellt mycket deg...

36 mm kostar väl dubbelt så mycket som en 34a? Och inte är det så mycket guld i en DD? Guldvärdet är inte så högt idag. Ser man till andra feta guldur från andra fabrikat kan man köpa dem för guldvärdet. Rök nog en hel del när guldvärdet låg på topp.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Nja, ett 1803-huvud är i min värld ungefär en schysst Datejust från guldvärdet...

min matte la av i 2:a klass så det kan nog stämma. men överhuvud taget så tycker jag DD är prisvärda med tanke på dess material som alltid, vid sista utväg, kan smältas ner. men ifall en klocka är i sådant dåligt skick är den säkert sönderpolerad och därför också innehållande mindre guld än från början...
 

Fabian

Patek
2-Faktor
36 mm kostar väl dubbelt så mycket som en 34a? Och inte är det så mycket guld i en DD? Guldvärdet är inte så högt idag. Ser man till andra feta guldur från andra fabrikat kan man köpa dem för guldvärdet. Rök nog en hel del när guldvärdet låg på topp.

som sagt, jag tror jag tog fel på dagens guldvärde.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
men för att skapa en ny diskussion:

är begagnade guldklockor "prisvärda"?. Med det menar jag att modeller som både finns i guld och stål borde priset enbart skilja i boettens guldvärde vs. stål. Svårt med DD som aldrig gjorts i stål men om vi jämför med tex. datejust? vad säger ni Aurum och Singular??
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
men för att skapa en ny diskussion:

är begagnade guldklockor "prisvärda"?. Med det menar jag att modeller som både finns i guld och stål borde priset enbart skilja i boettens guldvärde vs. stål. Svårt med DD som aldrig gjorts i stål men om vi jämför med tex. datejust? vad säger ni Aurum och Singular??

Nja, samtidigt så skiljer det ju rätt mycket mer i nypris är just materialvärdet. Men det är väl en nivå de ofta letar sig mot, men har inte lagt mer eftertanke åt det än så.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
men för att skapa en ny diskussion:

är begagnade guldklockor "prisvärda"?. Med det menar jag att modeller som både finns i guld och stål borde priset enbart skilja i boettens guldvärde vs. stål. Svårt med DD som aldrig gjorts i stål men om vi jämför med tex. datejust? vad säger ni Aurum och Singular??

Haltande jämförelse. Det finns andra aspekter i förhållandet mellan guld- och stålmodeller - framförallt klassiska marknadsaspekter om tillgänglighet och attraktivitet.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Nja, samtidigt så skiljer det ju rätt mycket mer i nypris är just materialvärdet. Men det är väl en nivå de ofta letar sig mot, men har inte lagt mer eftertanke åt det än så.

för det man (jag) kan se är ju att begagnade guldklockor tappar en del i värde.

om man jämför med nya klockor så kostar en 116610LN 64.900kr och en 116618 261.400kr. jag har svårt att se varför guldklockan är så mycket dyrare. självklart mindre upplagor men inte kan guldet i sig kosta 200.000 kr...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
för det man (jag) kan se är ju att begagnade guldklockor tappar en del i värde.

om man jämför med nya klockor så kostar en 116610LN 64.900kr och en 116618 261.400kr. jag har svårt att se varför guldklockan är så mycket dyrare. självklart mindre upplagar men inte kan guldet i sig kosta 200.000 kr...

Hur tar de betalt för det övriga? Material och tillverkningskostnad?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Hur tar de betalt för det övriga? Material och tillverkningskostnad?

kan som sagt alldeles för lite om detta, därför jag försöker lyfta en diskussion. men för mig är nypris på guld oftast otroligt svårt att motivera. tillverkningskostnaden är säkert hög men frågan är inte om rolex med sin historia borde ha någolunda kunskaper inom ämnet efter 100 år i branschen.
 
Topp