Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Intresse för klockor och vintage..

Diskussion i 'Vintage' startad av johan905, 22 november 2014.

1. johan905
    Trådstartare

johan905 Bonde

Från:
    Norrtälje
    För ca 3 år sedan hittade jag en låda med blandat skrot i boden ute på landet, där låg bla en klocka som fångade min uppmärksamhet. Farsan kunde berätta att det där är din farfars klocka, tror han fick den av sin arbetsgivare när han fyllde år sa han, coolt tänkte jag tog en ostkniv och bände upp boettlocket för o kolla om det fanns nå guld.....[​IMG][​IMG][​IMG]
    Fint tänkte jag 750 står det här... resten är väl bara o kasta..?[​IMG]O på urverket står det ju inte Omega iaf.... bara nåt Audemars Piguet skit..o sen började intresset växa!

ozzyozzy, Savagear114, Sullstrom och 11 andra gillar detta.
  2. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Häftig sak! Hur ser den ut idag?

3. Nisus

Nisus Bonde

Nu vill vi höra mera

4. johan905
    Trådstartare

johan905 Bonde

Från:
    Norrtälje
    Uret är idag i fungerande skick, jag vet egentligen inte så mycket mer om det eftersom Farfar dog 1983 och min far inte kan ge nån direkt information mer än att det troligen var en gåva. Jag håller på och sammanställer lite bilder och återkommer med mer....
    Urverket är iaf ett Valjoux baserat vzss med sub sekund och det syns att det är tid nedlagt på varje del i form av polering osv

5. sveol

sveol Borgare

Från:
    Solna
    Fn jag vill också ha en bod där jag kan hitta massor av gamla grejer. Grattis till fyndet, den där är värd ett nytt liv

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

6. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Vilken härlig historia! Ge oss mer bilder :D!

7. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Vilket härligt fynd!

8. johan905
    Trådstartare

johan905 Bonde

Från:
    Norrtälje
  9. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ojoj! Otroligt. Är det ens samma klocka?

10. johan905
    Trådstartare

johan905 Bonde

Från:
    Norrtälje
    Det är samma klocka, urtavlan är en redial som kanske inte är helt perfekt men bättre än innan :)

11. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Lite synd med redial kan jag tycka. Kändes det hopplöst med den gamla tavlan?

12. Nisus

Nisus Bonde

Gjorde du renoveringen själv eller lämnade du bort? På armen ser den fantastisk ut. Patinan var lite väl långt gången. Tycker det alltid är svårt att bestäma om man skall behålla eller "fixa" tavlan.

13. johan905
    Trådstartare

johan905 Bonde

Från:
    Norrtälje
    Jag gillar inte redial själv... men tavlan var helt förstörd. Med facit i hand skulle urtavlan ha fixats på annat sätt. Men det var svårt att få information om hur den skulle se ut original. Inte en så vanlig modell..