Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Intresse för kvällskurs i urmakeri

Diskussion i 'Diskussion' startad av koze, 8 juli 2015.

?

Skulle du kunna tänka dig att gå en kvällskurs i urmakeri i Stockholm ledd av en duktig urmakare?

1. Ja, ca 10 tillfällen på kvällar

27 röst(er)
    34,6%
  2. Ja, ca 5 tillfällen på kvällar

25 röst(er)
    32,1%
  3. Ja, ca 2 tillfällen på kvällar

6 röst(er)
    7,7%
  4. Ja, en helg

6 röst(er)
    7,7%
  5. Ja, en heldag på helgen

4 röst(er)
    5,1%
  6. Nej, att läsa böcker, forum och kolla guider på YouTube räcker för mig

10 röst(er)
    12,8%
  1. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

Hej alla klocknördar! Efter lite efterforskning så inser jag att det inte verkar finnas någon kvällskurs eller liknande som passar oss som vill kombinera det mer tekniska klockintresset med ett heltidsjobb. Jag är själv ingen samlare, men har nördat in på restaurering av automatiska Seikour. Dock skulle jag gärna lära mig mer på ett mer strukturerat sätt, och tänkte därför undersöka om det finns ett intresse att dra igång en liten kvällskurs i Stockholm. Hur många skulle kunna tänka sig att (helt villkorslöst) anmäla någon sorts intresse för en kurs över t ex 5-10 tillfällen? Vad skulle man vara beredd att betala?

Icaras, Aquaracer2, JayLar och 5 andra gillar detta.
  2. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    1500 för 5 tillfällen är väll inte orimligt? eller? inte den blekaste vad kurser kostar..

JohnDoe gillar detta.
  3. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Kan bli knepigt att få ihop det med logistiken då det inte finns många lokaler som lämpar sig för denna typ av undervisning utanför Urmakarskolans egna och det skulle behöva kosta betydligt mer än 1500kr per person för att ordna en lärare som vill ställa upp (Antagligen svårare än man tror) samt kursmaterial, men kör på!

4. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    5-10 kvällar låter intressant. Kanske bättre att dela upp det i steg om 5+5. Internetkurser och youtube i all ära men tycker en klassisk kurs med andra låter roligare.

Tomas Eriksson gillar detta.
  5. Är ev intresserad...

6. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Kan tänka mig att en kurs skulle vara tre timmar inkl raster per kväll, 5 tillfällen ger 15 timmar plus kursplanering. Tyvärr är ju kursplaneringen oftast det dyraste eftersom den tar tid. Kanske det finns någon/några på forumet som skulle kunna ha ett förslag på upplägg. Max antal deltagare kanske 10-12 st för att få kvalitet. Priset beror ju på önskad timpenning för urmakaren plus lokal. Går säkert att hitta på något.

koze gillar detta.
  7. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Vi kan kolla med drwatch :)

eriksson850, jabla, Stomatologen och 2 andra gillar detta.
  8. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Definitivt intresserad!

9. Vevaren

Vevaren Friends of KS

Från:
    Solna
    Vore kul!

10. ironcastle

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Jag är intresserad! Öppen för såväl kvällar som helger, men tror mer på kvällar än helger då det ofta är bra att gå hem och smälta det hela, och helst praktisera lite också, innan man trycker i sig rubbet. Dock är det nog lättast att få ihop det en helg skulle jag tro.

11. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Låter intressant.

J

12. Ingeröd

Ingeröd Bonde

Från:
    Göteborg
    Helt klart intressant. Vet inte riktigt hur det skulle kunna fungera med hands-on (bänk, verktyg etc.), men också typ föreläsningar skulle vara trevligt.

13. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Ett par tusingar för ungefär fem tillfällen skulle jag inte tveka länge på

JohnDoe gillar detta.
  14. fsdfsdf

fsdfsdf Bonde

For the record var jag med på en kvällskurs som Hodinkee ordnade tillsammans med Horological Society of New York. (länk) där vi var en liten skara deltagare 5-10 personer och vi hade som uppgift att plocka isär och sen sätta ihop ett ETA-verk.

Förutom en föreläsare som visade slides som förklarade vad vi skulle göra och vad de olika delarna gör i urverket fanns det även fyra handledare som alla jobbade som urmakare på Rolex och andra märken. Att ha en hög "handledare per elev"-ratio är nog rätt viktigt. Inte alldeles enkelt det som ska göras :)

Det hela var mycket spännande och gav ökad förståelse och respekt för urmakeriets konst och priset var faktiskt gratis, men detta berodde på sponsorpengar.

Jag hade tur som blev antagen då jag sökte inom en minut efter deras bloggpost lades upp - men nu är kön många hundra platser. Skadar dock inte att anmäla er ifall ni har vägarna förbi någon gång. Det finns även fortsättningskurser nu på denna länk: http://www.hs-ny.org/education/ som jag ska försöka gå på.

Ifall ni ska ordna en kurs i Stockholm kan detta vara en bra inspiration kanske!

nissehult, JayLar, Portofino och 1 annan gillar detta.
  15. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Jag är intresserad om det blir aktuellt.

16. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

Wow, vilken respons! Kanske att man som redan berörts ovan kan dra in spons från en AD som kanske vill bistå med folk eller något annat som behövs? Perfekt tillfälle att bygga relation med oss. Jag har dock själv inte några kontakter i den världen, men det har säkert ni :)

17. Kim

Kim Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Om det blir av, så är jag gärna med. Skulle vara riktigt skoj :)

18. Jacob T.

Jacob T. Torpare

Från:
    Stockholm
    Låter mycket intressant, får ni till en i sthlm eller i omnejd så är jag med.

19. mega

mega Borgare

Är gärna på! Fem eller tio kvällar.

20. Taxman

Taxman Friends of KS

5 eller möjligen 10 ggr skulle vara väldigt roligt. Det svåra kan väl vara att klämma in det i kalendern.

21. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Bumpar upp denna intressanta tråd så den inte faller i glömska

22. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Lycka till! :pompus:

23. MBx

MBx Stadsbo

Mycket intressant även om det för mig personligen kan vara svårt att tidsmässigt planera in flera träffa.

Skulle även vara intresserad av en "föreläsning" kring urverk och delarnas funktioner (och fortsättning med olika tekniska lösningar i olika urverk). Möjligtvis går det att ordna som en studiecirkel genom ett studieförbund.

24. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Hade ju varit något av en dröm, men det lär som sagt vara svårt att rodda. :)

25. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Jag är på!

26. Sthlm-Nicklas

Sthlm-Nicklas Bonde

Från:
    08
    Jag har ett företag som håller i kurser, så jag kan erbjuda en komplett lokal där alla har ett eget bord med klassrums upplägg. Nära Bromma.
    Perfekt för teoretisk undervisning, skulle också fungera som verkstad för praktiskt arbete, med då krävs ju mer material.

Jag är på.

:)

Rozzy, KenKun, yonsson och 4 andra gillar detta.
  27. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Bra initiativ!

28. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

Det vore magiskt om någon ville ta tag i detta, jag är inte säker på att jag kommer hinna i höst. Tror ni att man behöver snacka med typ Rob E för spons och urmakare, eller ska man försöka rota fram någon annan urmakare? Man kan nog hålla det på självkostnadsnivå.

29. koze
    Trådstartare

koze Stadsbo

Är fortfarande sugen på detta men känner inte att jag har tid att driva detta just nu. Ska kolla runt lite om jag hittar någon som är taggad på att ta det vidare.

30. Mcgregor

Mcgregor Friends of KS

Jag hade lätt varit på om det funnits i Göteborg. Eller blir det över en helg så skulle jag kunna tänka mig att boka hotel och vara med

Mårtenssons ur Brookfield