• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Intresse för kvällskurs i urmakeri

Skulle du kunna tänka dig att gå en kvällskurs i urmakeri i Stockholm ledd av en duktig urmakare?

  • Ja, ca 10 tillfällen på kvällar

    Röster: 28 35.4%
  • Ja, ca 5 tillfällen på kvällar

    Röster: 25 31.6%
  • Ja, ca 2 tillfällen på kvällar

    Röster: 6 7.6%
  • Ja, en helg

    Röster: 6 7.6%
  • Ja, en heldag på helgen

    Röster: 4 5.1%
  • Nej, att läsa böcker, forum och kolla guider på YouTube räcker för mig

    Röster: 10 12.7%

  • Totala väljare
    79

koze

Panerai
2-Faktor
Hej alla klocknördar! Efter lite efterforskning så inser jag att det inte verkar finnas någon kvällskurs eller liknande som passar oss som vill kombinera det mer tekniska klockintresset med ett heltidsjobb. Jag är själv ingen samlare, men har nördat in på restaurering av automatiska Seikour. Dock skulle jag gärna lära mig mer på ett mer strukturerat sätt, och tänkte därför undersöka om det finns ett intresse att dra igång en liten kvällskurs i Stockholm. Hur många skulle kunna tänka sig att (helt villkorslöst) anmäla någon sorts intresse för en kurs över t ex 5-10 tillfällen? Vad skulle man vara beredd att betala?
 
Kan bli knepigt att få ihop det med logistiken då det inte finns många lokaler som lämpar sig för denna typ av undervisning utanför Urmakarskolans egna och det skulle behöva kosta betydligt mer än 1500kr per person för att ordna en lärare som vill ställa upp (Antagligen svårare än man tror) samt kursmaterial, men kör på!
 

JohnDoe

Rolex
5-10 kvällar låter intressant. Kanske bättre att dela upp det i steg om 5+5. Internetkurser och youtube i all ära men tycker en klassisk kurs med andra låter roligare.
 

JohnDoe

Rolex
Kan tänka mig att en kurs skulle vara tre timmar inkl raster per kväll, 5 tillfällen ger 15 timmar plus kursplanering. Tyvärr är ju kursplaneringen oftast det dyraste eftersom den tar tid. Kanske det finns någon/några på forumet som skulle kunna ha ett förslag på upplägg. Max antal deltagare kanske 10-12 st för att få kvalitet. Priset beror ju på önskad timpenning för urmakaren plus lokal. Går säkert att hitta på något.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag är intresserad! Öppen för såväl kvällar som helger, men tror mer på kvällar än helger då det ofta är bra att gå hem och smälta det hela, och helst praktisera lite också, innan man trycker i sig rubbet. Dock är det nog lättast att få ihop det en helg skulle jag tro.
 

Ingeröd

Omega
Helt klart intressant. Vet inte riktigt hur det skulle kunna fungera med hands-on (bänk, verktyg etc.), men också typ föreläsningar skulle vara trevligt.
 

fsdfsdf

Omega
For the record var jag med på en kvällskurs som Hodinkee ordnade tillsammans med Horological Society of New York. (länk) där vi var en liten skara deltagare 5-10 personer och vi hade som uppgift att plocka isär och sen sätta ihop ett ETA-verk.

Förutom en föreläsare som visade slides som förklarade vad vi skulle göra och vad de olika delarna gör i urverket fanns det även fyra handledare som alla jobbade som urmakare på Rolex och andra märken. Att ha en hög "handledare per elev"-ratio är nog rätt viktigt. Inte alldeles enkelt det som ska göras :)

Det hela var mycket spännande och gav ökad förståelse och respekt för urmakeriets konst och priset var faktiskt gratis, men detta berodde på sponsorpengar.

Jag hade tur som blev antagen då jag sökte inom en minut efter deras bloggpost lades upp - men nu är kön många hundra platser. Skadar dock inte att anmäla er ifall ni har vägarna förbi någon gång. Det finns även fortsättningskurser nu på denna länk: http://www.hs-ny.org/education/ som jag ska försöka gå på.

Ifall ni ska ordna en kurs i Stockholm kan detta vara en bra inspiration kanske!
 

koze

Panerai
2-Faktor
Wow, vilken respons! Kanske att man som redan berörts ovan kan dra in spons från en AD som kanske vill bistå med folk eller något annat som behövs? Perfekt tillfälle att bygga relation med oss. Jag har dock själv inte några kontakter i den världen, men det har säkert ni :)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
5 eller möjligen 10 ggr skulle vara väldigt roligt. Det svåra kan väl vara att klämma in det i kalendern.
 

MBx

Cartier
Mycket intressant även om det för mig personligen kan vara svårt att tidsmässigt planera in flera träffa.

Skulle även vara intresserad av en "föreläsning" kring urverk och delarnas funktioner (och fortsättning med olika tekniska lösningar i olika urverk). Möjligtvis går det att ordna som en studiecirkel genom ett studieförbund.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hade ju varit något av en dröm, men det lär som sagt vara svårt att rodda. :)
 

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Jag har ett företag som håller i kurser, så jag kan erbjuda en komplett lokal där alla har ett eget bord med klassrums upplägg. Nära Bromma.
Perfekt för teoretisk undervisning, skulle också fungera som verkstad för praktiskt arbete, med då krävs ju mer material.

Jag är på.

:)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag har ett företag som håller i kurser, så jag kan erbjuda en komplett lokal där alla har ett eget bord med klassrums upplägg. Nära Bromma.
Perfekt för teoretisk undervisning, skulle också fungera som verkstad för praktiskt arbete, med då krävs ju mer material.

Jag är på.

:)

Bra initiativ!
 

koze

Panerai
2-Faktor
Det vore magiskt om någon ville ta tag i detta, jag är inte säker på att jag kommer hinna i höst. Tror ni att man behöver snacka med typ Rob E för spons och urmakare, eller ska man försöka rota fram någon annan urmakare? Man kan nog hålla det på självkostnadsnivå.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Är fortfarande sugen på detta men känner inte att jag har tid att driva detta just nu. Ska kolla runt lite om jag hittar någon som är taggad på att ta det vidare.
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Jag hade lätt varit på om det funnits i Göteborg. Eller blir det över en helg så skulle jag kunna tänka mig att boka hotel och vara med
 
Topp