• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Introduktion till Rolex Oysterquartz

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Blir mer och mer sugen på en 190xx men jag är lite orolig över hur svårsåld en sån pjäs är om man skulle tröttna. Rätt mycket pengar för en kvartsklocka men å andra sidan finns det ju inte så många av dem.
 

Fritz1

Omega
Mailade med vintage Rolex-säljaren subgmt.com om Oysterquartz. De menade på att om ureverket går sönder är det svårlagat och kan bli kostsamt. Är någon som känner till något om det?
 

marce33

Breitling
Jag bytte batteriet utan kostnad i Rolex Argentina
Teknikern berättade att om de skadar maskiner för att byta batteriet, de tar ansvar om reparationen.

P7120861.JPG
BH
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Stort tack för bra guide. Det blir en OQ ref 17000.

Nån som vet om det finns motsvarande guide för Tudor Rolex sub/minisub?
 

6r15c

Omega
Det är skönt att ha en av de första "vintage" uren med safirglas. Samt 100m vattentäthet. Då kan nytja klockan som man gör med en av dagens nya dinkor. Man behöver inte vara extra rädd om den kommer i kontakt med vatten (om allt är som det skall). :)

Bild på min krigare som följt med mig nu i 25 år. Tar ett välförtjänt spa-bad. ;)

2015-11-12_07.50.59.jpg
 

corbendallasx

Friends of KS
Fast, vad gäller egentligen gällande vattentätheten på dom häringa?
Spanar man in Donkiis bilder så blir man lätt förvirrad:
oq8890-jpg.17197

50 meter
oq1-jpg.17177

100m va?
rolex-oysterquartz-ad-small-jpg.17192

Tycker mig kunna skymta 165 feet här.
 

6r15c

Omega
Rolex insåg inte att i deras tidiga tryckta material och bara skrev 50m men när Rolex datejust fick safir så uppgraderades den till 100m och de ändrade också den senare versionerna av trycksaker till 100m i och med oysterquartzen som hade safir ifrån start.
Därför finns det trycksaker ifrån rolex med både det ena (50) o det andra (100).
Men 100m gäller som är deras senaste bud..
IMG_20151112_134249~2.jpg
 

Lamco

Breitling
Tack för den informativa texten! Den har bidragit till mitt val första klocka. OQ är beställd och väntas till veckan. 1980 års modell och 5035 urverk.
 

maxb

Omega
Sitter och letar efter en ny klocka och har snubblat över Oysterquartzen. Vilken vacker klocka! Det verkar dock vara svårt att hitta objekt till salu.. :( Någon som har tips om var man ska titta? Hur brukar prisbilden för en sådan se ut?

Tack på förhand, nybörjare på området här :)
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Sorry för bump, men har helt missat denna tråd. Härligt och bra sammanfattat @easy rider!
Är lite sugen på en quartzare och just nu står det mellan OQ och AP Royal Oak Quartz. Vad tror ni? Om vi håller oss till Rolex är det 17000 eller 17014 man ska satsa på om man gillar stål? :)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Sorry för bump, men har helt missat denna tråd. Härligt och bra sammanfattat @easy rider!
Är lite sugen på en quartzare och just nu står det mellan OQ och AP Royal Oak Quartz. Vad tror ni? Om vi håller oss till Rolex är det 17000 eller 17014 man ska satsa på om man gillar stål? :)
Ren smaksak. Min högst personliga åsikt är att fluted bezel och OQ "jubilee"-länken är lite vassare.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Haft flera i 170xx serien. Beror på vad man gillar. 1701x mfl har ju vitguldsring och ofta flerdelade länkar medan 17000 är helstål och endelad länk, mer solid känsla.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Hur länge håller batteriet innan det måste bytas? :)
Någon som har koll?

EDIT: Verkar vara runt 2 år :)
 
Senast ändrad:
Jag tycker verkligen Rolex Oysterquartz är enormt coola. Det är lite av Rolex underdog kanske lite underskattade och bortglömda, men det är ju det som gör dom så coola. Är dessutom väldigt svag för designen på boetten och Integrallänken. Tumme upp på allt.
 
Topp