Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Investera i klockor eller inte...?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Matts, 20 november 2015.

1. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Olaa, Rozzy, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  2. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Samtidigt som fastigheterna?

jabla och yonsson gillar detta.
  3. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Det kan möjligtvis vara en liten bubbla men på sikt är det helt lugnt. Det kommer inte tillverkas några Rolex Subbar från 1970 i framtiden heller. :)

WP_20151117_19_31_27_Pro.jpg

rillesnille, JMolin, Pilot och 9 andra gillar detta.
  4. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag ställer för egen del mig bakom sista stycket i artikeln men det är ju alltid kul om värdet står sig om inte annat ur flipparsynpunkt

5. Oscaro

Oscaro Biskop

Finns ju en hedgefond som investerar i klockor, de hade en avkastning på 18% första året. Tycker själv däremot att klockor är till för att bäras, tycker alltid det är trist när man ser någon Patek som slutat tillverkats för länge sedan som fortfarande är double sealed (dock kan det ju vara positivt att det finns såna personer om du är en sån som tycker om att köpa helt oanvända klockor)

6. Tomas Eriksson

Tomas Eriksson Friends of KS

Från:
    Prettogettot
    Jag tycker det är hopplöst att avgöra vilka modeller som kommer gå upp pris så vågar inte köpa i syfte av att göra vinst. Men jag som många andra här är ju lite av en flippare så håller mig till modeller jag vet håller värdet någorlunda väl ifall jag skulle vilja rotera runt i stallet. Så även om jag inte ser mina klockor som investeringar så ser jag dem ändå som en form av bundet kapital.

Olaa, JMolin, Pilot och 4 andra gillar detta.
  7. Sverker2

Sverker2 Torpare

Investera inte i klockor, det som är populärt idag kan snabbt dyka i pris. Undantaget är om du lyckas att få kontakt med någon mästare med låg produktion. T.ex hur många klockor från Philippe Dufour eller andra högdjur finns till salu?

8. Tomas Eriksson

Från:
    Prettogettot
    Nog sunt råd. Många av lyxmärken pumpar ut större kvantiteter än någonsin och skulle intresset börja trappas av kommer det slå på andrahandsmarknaden.

Sverker2 gillar detta.
  9. cjperry

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Eftersom vi inte tjänar på att spara på banken så investerar allt fler i materiella ting. Har en bekant som köpte en vintage Ferrari förra året och den har ökat markant i värde på bara ett år (ca 20%). Det är trender och ekonomi som styr och ovanlighet och skick är det som separerar en investering från ett vanligt köp.

10. christian-h

christian-h Biskop

Efterfrågan av lyxkonsumtion kommer aldrig att dö ut.

Klockor som är eftertraktade redan idag & dessutom urtagna ur produktion bör därmed vara helt säkra att investera i.

Oscaro gillar detta.
  11. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Det tror jag du har helt rätt i !

N.Bathes gillar detta.
  12. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Vi får inte glömma att frimärken och mynt också var "säkra" investeringar.....

rillesnille, Hugii, Whedda och 9 andra gillar detta.
  13. noxela

noxela Stadsbo

Från:
    Skåne
    Nja, jag tror klockor är lite hypat nu. Priserna drar iväg. Finns en risk att det planar ut. Vilka är det som ska fortsätta driva priserna?

14. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Problemet med dom, är väl att du inte kan se tiden dessvärre ;)

Sten och jabla gillar detta.
  15. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Nää nån tid visar de inte men helt ärligt så köper inte jag en klocka bara för att kolla tiden. Det enda som säkert håller värde i längden är jordbruksmark, iaf tills det finns billig helsyntetisk mat. Dock bör man undvika områden som ligger dåligt till för naturkatastrofer av olika slag.

16. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Finns inga säkra investeringar..

eriksson850, rillesnille, Whedda och 4 andra gillar detta.
  17. cjperry

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Precis!

18. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Men historiskt brukar branscher som spel, vapen, droger o sex gå rätt bra. Fast det kan gå rätt fort både upp o ned för de olika leverantörerna och även "investerarna".

19. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Mmmmm...

Jag har en ärvd "ovärderlig" frimärkssamling.
    Den är till salu kan vi konstatera.
    Billigt...

Grafton, Gummo, krämbulle och 1 annan gillar detta.
  20. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Ingen bubbla alls på den där. :)

Moorflax och 6r15c gillar detta.
  21. Chagall

Chagall Stadsbo

Jag investerar i knark o vapen istället. Bättre avkastning än klockor!!

rillesnille gillar detta.
  22. christian-h

christian-h Biskop

Svår jämförelse. Klockan är mannens enda tydliga & klara accessoar som har burits från generation till generation från när det begav sig. Min gissning är att det fortsätter så.

Frimärken & mynt fyller ingen som helst praktiskt funktion där jag i alla fall vill tro att den skara hobbyister som fanns/finns inte passade bollen vidare, eller vad man ska säga.

ikaroess och Moorflax gillar detta.
  23. Cyklisten

Cyklisten Borgare

Fickur var väl rätt heta ett tag?

24. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Jag tycker det har skjutit i höjden som fan.
    Jag köpte min 16713 för strax över 1½ år sedan för 40 tusen, det anser jag vara en rimlig summa.
    Billigaste på Chrono24 nu kostar 51 tusen...

25. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tycker det är svårt att bedöma huruvida det är ökande antal samlare och entusiaster som driver upp priserna eller istället är klockan som lyxprodukt och statusmarkör som driver och då i nya(re) växande ekonomier, tänker kanske främst på "nyrika" personer från Kina.
    Man köper ju liksom inte frimärks- och myntsamlingarna för att ta med sig och flasha på säljmötet.

Senast ändrad: 21 november 2015
  26. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

Ja det känns sjukt hur fort det gått senaste tiden. Känns som att priserna på rolex stiger för varje annons som läggs ut.

27. Tomas Eriksson

Från:
    Prettogettot
    Bra inlägg. Armbandsurets funktion som statusmarkör kommer förhoppningsvis inte dö ut inom en överskådlig framtid.
    Alla verkar så säkra på att äldre klockor alltid kommer vara värda pengar eftersom de just är gamla, men vad händer om vi börjar tröttna på vintage? Det har ju hänt förut. Gamla bilar kan ju komma att ses som bara just gamla bilar, samma sak med klockor.

davhei och Matts gillar detta.
  28. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    High end klockor kommer förmodligen alltid att vara attraktiva för en lite exklusiv grupp av samlare, precis som tidigare nämnda mynt och frimärken fortfarande är, men det är den stora massan som driver bubblor och där kan trender ändras kanska snabbt. Finns massor av exempel på "säkra" investeringar som i själva verket varit trenddrivna bubblor. När det gäller just klockor i segmentet som är attraktivt för "massorna" typ vintage, speedys, vanliga rollar etc så tror jag vi definitivt har en bubbla. Fråga är väl bara var på kurvan vi är? Stages_of_a_bubble.png

eriksson850, Olaa, thomastheswede och 6 andra gillar detta.
  29. Tomas Eriksson

Från:
    Prettogettot
    Om man ska resonera kring den grafen så känns det som om vi har passerat "Greed". "Folk" (jag däribland) köper ju det mesta som det står Rolex på som ligger till salu för bra pris relativt till andra objekt för stunden.

30. Matts
    Trådstartare

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    I Mania phase i alla fall och media attention kan vi bocka av

Mårtenssons ur Brookfield