Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Investera i klockor

Diskussion i 'Diskussion' startad av orre, 21 april 2014.

1. orre
    Trådstartare

orre Stadsbo

Om man inte vill köpa en splitterny klocka finns ju alternativet att köpa en begagnad för en spottstyver av nypriset. Det jag undrar är om det finns klockor som förekommit i ganska stora upplagor och varit relativt vanliga som nu kostar mer begagnat än när de köptes och då räknas givetvis inte klockor som fått sitt värde från att någon celebritet ägt den och inte heller någon limiterad PP modell som släpps i 5 exemplar.

Fria tolkningar på frågeställningen välkommnas, då utbud/efterfrågan bestämmer priser och därför kommer aldrig en "vanlig" klocka att gå upp i pris.

Om man får spekulera fritt; vilka klockor som idag är väldigt förekommande på dagens marknad kommer att stiga i pris i framtiden?

Erkänner att det blev en ganska luddig trådstart men ge det ett försök! :)

Jag ursäktar mig för om det finns en liknande tråd redan, men hittade ingen när jag sökte.

2. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Den här frågan har stötts en miljard gånger.

Ja, exempel de flesta äldre stålsportklockor från premiummärkena är dyrare begagnade idag än som nya.

Om jag hade haft en kristallkula hade jag nog inte berättat om det. Om jag får spekulera tror jag dock starkt på att Day-Date-boomen fortsätter, att Nautilus kommer att skjuta ännu mer pga kommande jubileum och att taket inte nåtts för riktigt, riktigt fina vintage-Daytona. Hög chans också att Omega-vintage fortsätter stiga i värde.

En liten klokhet ska du få med dig; om du måste fråga om vad du ska investera i, ja...då är det kanske inte området för dig.

jabla, Karatekid, WilhelmV och 7 andra gillar detta.
  3. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Dom flesta vintage Rolex får du betala mer för idag än vad du betalade för klockan på 70 och 80 talet.

Vissa av klockorna betslade du 7-13k som du idag får betala 30-45k för istället.

4. ZQT

ZQT The Banker

Ett av Warren Buffett:s citat: "Never invest in an investment you cannot understand"

Passar rätt bra här.

Denke, ErikGBG och Aquaracer2 gillar detta.
  5. China

China Guest

Jag tror mer på klockor i låg/mellanprisklass av mindre upplagor, om man skall se till värdeökningen på lång sikt. Frågan är t.ex. hur många av dagens micromärken som växt till sig ordentligt i framtiden, och där de tidiga modellerna betraktas som klassiker. Sedan tror jag att det finns bättre och mindre riskabla sätt att tjäna en slant, än att spekulera i klockor.;)

jabla gillar detta.
  6. orre
    Trådstartare

orre Stadsbo

Vill bara förtydliga att min avsikt med den här tråden var inte att få investeringråd eller dylikt. Jag är ny i klockvärden och tycker endast ämnet är intressant.

EDIT: Förstår om rubriken kan vara vilseledande.

Affe gillar detta.
  7. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    En fågel viskade i mitt öra att t ex Kermiten skjut i höjden med ca 40% på bara två år efter att den slutade tillverkas. Med viss reservation för att jag missförstod vad som sades.

8. BOTL

BOTL Friends of KS

Från:
    Gefle
    Intressant frågeställning och jag tycker detta är en aspekt värd att beaktas precis som med ädla drycker och i mitt fall cigarrer.
    För min del är har jag tänk köpa 1 klocka och ha livet ut MEN det får gärna vara så att den håller sig bra i pris och inte tappar mycket mer i pris än andra märken i samma nivå.

Det är ju i det närmaste omöjligt för mig att bidra med kunskap och jag har all förståelse att man som ny medlem inte kan komma in och bara nyttja forumets kunskap utan att ge något tillbaka. Försöker läsa så mycket jag hinner emellan studier och familj för att åtminstone försöka bibehålla kvaliteten med mina inlägg.

Enda klockan som jag är sugen på som jag TROR kan hålla sig bra i pris är Rolex Submariner Green Dial, men som sagt bara spekulation.

9. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Kanonskick, kvalité och fullset är nog bra till att börja med. Ovanliga modeller, tavlor är nog inte dumt. Vad som är snyggt och populärt varierar nog en del över tid.

Mårtenssons ur Brookfield