• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Investering i Vintage - Vad tänka på? Ingen Rikemans budget

  • Trådstartare Deleted member 1154
  • Start datum
D

Deleted member 1154

Guest
Halloj!

Tänkte på just detta med Vintage och värdeökning på klockor. vad bör man tänka på inför framtiden om man vill köpa nåt som stiger i värde? Hörde nån som sa att Omega Constellation hade gått upp i värde 30% på 3 år, vet inte om det stämmer. Och så är ju tillgång och efterfrågan så klart faktorer. Efterfrågan kan ju skifta, men inte tillgången. Det finns ju bara ett visst antal klockor därute i Vintage.

Vilka tror ni i prissegmentet under 10-20000kr tror ni man ska kika på om man är sugen på att köpa nåt och lägga i bankfack tex.?

Finns det historiskt sett om man ser 10år tillbaka i tiden en klocka som var värd 1000 och nu är värd 10000kr?
eller måste man upp lite i prissegment?

Och vad tror ni om de klockor som cirkulerar på Tradera idag kommer de säljas om 5år till högre priser på samma sätt och samma utbud? var också nån som sa att marknaden har damsugats upp av samlare, det fanns roligare UR att köpa förr 5-10 år sen. (jag var inte med då i intresset så jag vet inte)

Som ni hör, vet jag inte så mycket om det , men söker kunskap i ämnet...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
En tidig speedmaster kanske, omega har ökat nypriset rätt rejält senaste åren på sina ur för att försöka bumpa sin exklusivitet. Dock är det väl alltid svårt att sia i framtiden, annars skulle alla investerare investera större summor.

Btw, utbudet ändras ju också pga att klockor går sönder, tappas bort, används som reservdelar...
 
  • Like
Reactions: Ako

KMS

Rolex
Så många faktorer som spelar in här. Så det är ju följdaktligen väldigt svårt. Men med ett logiskt resonemang så bör ju rimligtvis värdet öka på det flesta vintagedinkorna om dom är välbehållna. Sen gäller det att hitta sådant som kan attrahera samlare. Ta den här som exempel:
1232926669_U3J6R-L.jpg

Extremt sällsynt rysk super compressor variant. För Vostok fantaster och ryska klocksamlare mm så är denna värd rätt mycket. För andra är det bara en konstig ryssdinka.:)

Storleken är nog också viktigt kan tänka mig att 36-40 mm är en rätt gångbar storlek oavsett modenycker.

Välkända märken kommer nog alltid att gå bra (Rolex, Tudor, Longines, Omega, Breitling osv) och märkens paradmodeller: Airman, Speedmaster, osv.

Urverk som det finns många delar till. Försvinner möjligheten att laga kan det påverka priset. Dock kan ju detta påverka priset uppåt också då ingen orkar serva och fixa till för att det är för krångligt...
Så det finns många sett att se på det.

För att vara lite mer specifik för den prislappen. Breitling TopTime, Heuer kronosar, Certina DS dykare. Skall fundera lite mer och återkomma.:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köp den 6105 som gripenbro har. Orkar du vänta i tio år så lär den gått upp nära 100%
 

rogart-63

Patek
Så många faktorer som spelar in här. Så det är ju följdaktligen väldigt svårt. Men med ett logiskt resonemang så bör ju rimligtvis värdet öka på det flesta vintagedinkorna om dom är välbehållna. Sen gäller det att hitta sådant som kan attrahera samlare. Ta den här som exempel:
1232926669_U3J6R-L.jpg

Extremt sällsynt rysk super compressor variant. För Vostok fantaster och ryska klocksamlare mm så är denna värd rätt mycket. För andra är det bara en konstig ryssdinka.:)

Storleken är nog också viktigt kan tänka mig att 36-40 mm är en rätt gångbar storlek oavsett modenycker.

Välkända märken kommer nog alltid att gå bra (Rolex, Tudor, Longines, Omega, Breitling osv) och märkens paradmodeller: Airman, Speedmaster, osv.

Urverk som det finns många delar till. Försvinner möjligheten att laga kan det påverka priset. Dock kan ju detta påverka priset uppåt också då ingen orkar serva och fixa till för att det är för krångligt...
Så det finns många sett att se på det.

För att vara lite mer specifik för den prislappen. Breitling TopTime, Heuer kronosar, Certina DS dykare. Skall fundera lite mer och återkomma.:)

En av dom snyggare ryssdinkor jag sett .
 

Wettex

Cartier
Svår fråga! Beror ju på efterfråga, trend osv, osv...

Måste dock påpeka att metoden "köpafinavintageklockorochslängaindomiettbankfackochväntatillsdeökarivärdetekniken"..... inte tilltalar mig så mycket och förstör ju faktiskt lite av hobbyn. Klockan används varken utav den som äger den och ingen annan klockintresserad får heller chansen att njuta av den. Tänk på det ;) Alla gör ju såklart som dom vill, och tycker man att det är ett bra sätt att tjäna en slant så får man ju naturligtvis göra det.

Har förövrigt hört att gamla SM300 kommer att skjuta i höjden strax ;)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Tudor kanske?

Tudor har väl precis fått komma tillbaka till USA med BB och det har väl gått helt okej. Om ett par år känns det som om det har landat mer?
 
D

Deleted member 1154

Guest
Ingen som var med i klocknörderiet för 10-15 år sen när seklet var ungt och kan vittna om hur det var då? Pris m.m. Och vad som hänt fram till nu...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ingen som var med i klocknörderiet för 10-15 år sen när seklet var ungt och kan vittna om hur det var då? Pris m.m. Och vad som hänt fram till nu...
Valfri fin Rolex sportrolle. De var snudd på gratis för 10-15 år sedan. Fråga acce1999 så lär han glatt berätta om sina möjligheter på den tiden. Newmans och annat kul var dyrt redan då men nivåerna var inte ens i närheten av vad de är nu.

Jag har svårt att se att det går att göra dunderkap numera. Ska man investera i ur idag så borde man köpa sånt som redan är skitdyrt då det förmodligen kommer att fortsätta upp. Tipset om man letar potentiella vinnare är nog pre-daytonas som jag tror kan ta ett rejält kliv närmaste tiden.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Militärur , gärna lite större i storlekar har gått upp mycket i pris de senaste åren, tex Lemania viggen...det känns ändå som att man kan göra bra köp på tex Viggen eller Heuer Bund..
Dyker upp mycket Bund på Ebay.de...
 

frere

Audemars
2-Faktor
Omöjligt att säga vad som kommer att öka. Många av de modeller man pekar ut är de som redan är populära och rätt dyra, så det är nog som Per säger svårt att göra de stora kapen. Kan vara värt att tänka på att trenden "slitet är coolt" är ganska ny. Traditionella klocksamlare häller inte klorin på sina vridringsinlägg, och välbehållna ur är nog bättre för den som vill göra en trygg investering över tid.

Halva grejen med vintageur är dock att de inte blir fler. Hittar man en klocka av hög kvalitet, som har en någotsånär tidlös design, finns i begränsad tillgång, är helt original och i klanderfritt skick bör den åtminstone inte bli mindre eftertraktad om man ser till att vårda den väl.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Så har vi ju "nördarna" som kanske inte är så många som gillar vissa saker, och så är det den breda massan, (som blir bredare och bredare pga av sitt sockerintag) Och ser man på stan så verkar yngre folk ha klocka idag medans 40åringar har inte det (många) för att de har laggt bort klockan 1998 och använder numera endast mobilen...
 
  • Like
Reactions: ace
D

Deleted member 1154

Guest
Welcome to the djungel.... känns som dimman tätnar och klarheten uteblir, men det är nog det som är hela grejen, att ingen vet och ingen kan sia om framtiden. Men en klocka som "pryl" kommer nog påverkas mycket av vad som är populärt att bära och vilka trender som råder. För idag 2014 finns det klockor på många ställen och i telefonen och datorn osv. Dessutom finns det stort utbud av klockor idag, troligtvis större än nånsin och folk bryr sig nog inte så mycket om kvalite och märke utan 895, 995, 1495kr det låter bra. Frågar man tex. folk på stan vad som är viktigast i mataffären så svarar nog folk "kvalite" men när de väl handlar så blir det färdigmalet kaffe 2paket för 49kr som stått på hyllan 1 år och är veckans vara och köttet från ireland för de hade kampanj på det. Dvs. när plånboken bestämmer så väljer man det "ekonomiska alternativet" och vad är det då som produceras, jo det kunderna faktiskt köper och inte det som kunderna "egentligen vill ha". Men vad tror ni att en typisk Europe eller Amerikan gör med sina pengar, kanske inte lyxkonsumerar om pengarna tryter, eller så är det just de de gör :) Intressant. Blev nog off topic men det är trenderna som råder som jag tror påverkar begagnatpriset i slutändan
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Tror det är svårt att hitta något i den lägre prisklassen tyvärr. Annars som andra säger tidig speedmaster eller snöflinga i bra skick!

Sen tror jag klassiska stål rollar och är övertygad att vi kommer se ytterligare ökning på 16600 och även trippel sexan!

Jag tror på att använda sina klockor!!

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 
D

Deleted member 1154

Guest
Okej men då kör jag väl önskelista:

Speedmaster Pro före månlandningen
Heuer Bund
Tudor Submariner blå
Nån billigare stål rolex

Vilken ska man ringa Ge moneybank eller sms lån? :)

Eller ska man köpa 10 Omega Vintage från 50-60 tal och hoppas märket Omega får ännu högre status?
 
D

Deleted member 1154

Guest
En helt galen och vild tanke - Gör egen research! Helt wild and crazy jag vet, du kommer garanterat lära dig mer än sitta och spamma KS.
Sure, men djungeln är tät och utan nån slags karta är det svårt att ta sig fram, sen är det ju kul att KS folk har mycket kunskap och erfarenhet och diskussionen i sig är ju halva grejen. Men jag har väl förstått att man inte ska "spara" i klockor så sett men det är ändå spännande att se vad som är ett bra köp, eller hur? Kunskap leder till vishet. En vis person med 1000kr kan komma längre än en ovis med 1 000 000kr . Klockor och pengar finns det många som har, men vishet och kunskap om vad som är bra, prisvärt, lönsamt osv. osv. är nåt man bygger upp över tid...
 
Topp