• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Investering i Vintage - Vad tänka på? Ingen Rikemans budget

  • Trådstartare Deleted member 1154
  • Start datum

Ako

Rolex
2-Faktor
Rolex verkar ha en särställning hittills för att hålla priser och vara lättsålt...
 

Icaras

Rolex
Eller ska man köpa 10 Omega Vintage från 50-60 tal och hoppas märket Omega får ännu högre status?
Om Omega fortsätter att strypa tillgången på reservdelar så kommer priserna rusa i takt med att ur i sämre skick kommer att användas som donatorklocka. Tror även att Longines kommer att stiga i takt nu när det känns som att deras "Heritage"-klockor blir alltmer populära, tror då att även efterfrågan på originalen ökar.

Pratar vi dyrare ur så skulle jag väl säga alla modeller som just nu är lite knepiga att få tag i - i gott skick. Dvs ej sönderpolerade vintagerollar, äldre speedmasters mm. Min gissning iallafall :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Köp det du verkligen gillar. Det troliga är att en väldig massa människor delar din uppskattning och då är en värdeökning över tiden ofrånkomlig. Man får dock komma ihåg att klockor är generellt inte är några objekt för snabba klipp och att framtida värdeökning oftast är inprisat när man köper. Så det är som med alla investeringar. Man måste ha möjlighet till stort tålamod. ;)
 

Whedda

Rolex
Att köpa klockor i 10-20k klassen som investering är för mig märkligt. Okej om man vill köpa något som håller sitt värde då ingen vill göra en dålig affär men även om klockorna går upp 30% på några år är det fortfarande 3-6k vi pratar om. Jag tror det finns betydligt enklare och snabbare sätt att tjäna de summorna på den tiden än att spekulera i billigare klockor. Köp det du gillar och har du tur får du tillbaka vad du gav vilket gjort det till en väldigt billig hobby.

Om man spekulerar i klockor i hundratusenkroners klassen kan man få lite avkastning men då bör man veta vad man gör samt ha tur med marknaden. Sen är antalet potentiella köpare av klockor i den prisklassen färre och säljer man genom auktionshus försvinner stora delar av marginalen.



Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
  • Like
Reactions: Per

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Att köpa klockor i 10-20k klassen som investering är för mig märkligt. Okej om man vill köpa något som håller sitt värde då ingen vill göra en dålig affär men även om klockorna går upp 30% på några år är det fortfarande 3-6k vi pratar om. Jag tror det finns betydligt enklare och snabbare sätt att tjäna de summorna på den tiden än att spekulera i billigare klockor. Köp det du gillar och har du tur får du tillbaka vad du gav vilket gjort det till en väldigt billig hobby.

Om man spekulerar i klockor i hundratusenkroners klassen kan man få lite avkastning men då bör man veta vad man gör samt ha tur med marknaden. Sen är antalet potentiella köpare av klockor i den prisklassen färre och säljer man genom auktionshus försvinner stora delar av marginalen.



Skickas från min iPhone via Tapatalk

Köper man 10 st väldigt fina lite ovanligare DJ och behåller dom 15 år kan jag tänka mig att det är en rätt säker investering med hyffsad avkastning.
 

Whedda

Rolex
Köper man 10 st väldigt fina lite ovanligare DJ och behåller dom 15 år kan jag tänka mig att det är en rätt säker investering med hyffsad avkastning.

Om vi räknar högt skulle det innebära ca 200 000krs investering. På 15 år är det långt ifrån omöjligt att få 100-150% avkastning på börsen bara av att följa index. 15 år är väldigt lång tid för att spekulera i en specifik modell av klockor. Under t ex 90-talet var Rolex stendött i mångas ögon och en 1675 gick för ca 15k. Under samma period var Breitling Chronomat i tvåton det hetaste. En modell som är långt ifrån lättsåld idag.

Jag tror Rolex kommer hålla sitt värde men ett stort misstag folk gör är att tro att efterfrågan kommer se likadan ut i framtiden som tidigare. Vi har ingen aning vad som blir nästa stora trend. Vintage och sportrolex som helhet har varit superhett men kan fortfarande få samma utveckling som tvåton.

Nästa trend kanske är Kostymklockor?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Om vi räknar högt skulle det innebära ca 200 000krs investering. På 15 år är det långt ifrån omöjligt att få 100-150% avkastning på börsen bara av att följa index. 15 år är väldigt lång tid för att spekulera i en specifik modell av klockor. Under t ex 90-talet var Rolex stendött i mångas ögon och en 1675 gick för ca 15k. Under samma period var Breitling Chronomat i tvåton det hetaste. En modell som är långt ifrån lättsåld idag.

Jag tror Rolex kommer hålla sitt värde men ett stort misstag folk gör är att tro att efterfrågan kommer se likadan ut i framtiden som tidigare. Vi har ingen aning vad som blir nästa stora trend. Vintage och sportrolex som helhet har varit superhett men kan fortfarande få samma utveckling som tvåton.

Nästa trend kanske är Kostymklockor?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Exakt.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Om vi räknar högt skulle det innebära ca 200 000krs investering. På 15 år är det långt ifrån omöjligt att få 100-150% avkastning på börsen bara av att följa index. 15 år är väldigt lång tid för att spekulera i en specifik modell av klockor. Under t ex 90-talet var Rolex stendött i mångas ögon och en 1675 gick för ca 15k. Under samma period var Breitling Chronomat i tvåton det hetaste. En modell som är långt ifrån lättsåld idag.

Jag tror Rolex kommer hålla sitt värde men ett stort misstag folk gör är att tro att efterfrågan kommer se likadan ut i framtiden som tidigare. Vi har ingen aning vad som blir nästa stora trend. Vintage och sportrolex som helhet har varit superhett men kan fortfarande få samma utveckling som tvåton.

Nästa trend kanske är Kostymklockor?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Du har bra poänger. Samtidigt är inget säkert med varken börs eller klockor :)

Jag har inte något investerat i klockor.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Köp udda vintage klockor som ingen sett förut... övertyga massorna om att de är värda dubbelt så mycket än det du köpte dem för.. gör 100% vinst...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Att säga att en investering för 10 000:- inte är värt det för att den planerade vinsten blir för låg låt oss säga 3000:-, tycker jag är lite märkligt. Som att säga att en aktie som kostar 200:- och går upp till 250:- är bättre än en billigare aktie som går upp från 40:- till 50:- Tjänad procent är alltid tjänad procent, sedan skiljer sig investeringsmöjligheten mellan olika personer.

En dyrare klocka kan såklart få en brantare procentuell värdeökning, men det är ju inget som säger att en billigare klocka inte skulle kunna få samma procentuella ökning. Om 2000 st vintagedressare för 500:-/st går upp till ett värde av 1000:-/st är det samma vinst som om en Paul Newman går upp från 1 miljon till 2 miljoner. Sedan får man räkna på att omkostnadsbeloppet går upp och att det tar lite tid att avyttra 2000 vintagedressare, dock så går det ju då också att realisera delar av investeringen under tidens gång ;)
 

Whedda

Rolex
Du har bra poänger. Samtidigt är inget säkert med varken börs eller klockor :)

Jag har inte något investerat i klockor.

Självklart finns det inga säkra placeringar som ger hög avkastning men om man tittar historiskt över 15 års cykler så har avkastningen på börsen gått i snitt 10% per år. Sen kan man självklart ha otur att gå in i en lågkonjunktur efter 13 år men tror ändå att index är en säkrare placering över så lång tid än någon specifik klocka. Sen skall man inte glömma fördelarna med att aktier inte är känsloladdade på samma sätt som klockor vilket gör det betydligt lättare att sälja.

Min poäng är bara att snarare köpa klockor med hjärtat för att bära än att spekulera i potentiell avkastning. Särskilt om man inte är väldigt insatt.



Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Topp