Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Invicta 8926

Diskussion i 'Diskussion' startad av Subby, 13 december 2015.

1. Subby
    Trådstartare

Subby Borgare

Från:
    Stockholm
    Hej alla!

Jag är nybörjare på klockinsamlingen och har ett par fina vintages från min morfar. Nu vill jag lägga till en lite mer vardaglig klocka till samlingen. Har diggat på Invicta 8926. Den verkar vara ganska billig. Runt 800kr inkl. frakt till Sverige på Amazon. Jag har läst ett par kommentarer mot Invicta generellt men en klocka för 800kr med ett mekaniskt urverk låter ju ganska bra. Har ni några andra förslag på klockor runt det priset?

2. FrankyFourFingers

FrankyFourFingers Präst

Från:
    Marseille
    Ah, det är nog mest hommage/kopieringen rakt av som folk här stör sig på. Jag hade personligen valt en annan klocka. Denna t.ex:

3. Andrée Varg

Andrée Varg Stadsbo

Gillar du klockan så kör, men skulle själv valt en Seiko SKX009 eller SNZF17 "Sea Urchin". Är lite dyrare, men jag tycker det är ett roligare märke, som har
    mer egen design än Invicta 8926, som jag tycker kopierat Rolex. Klockorna (även Invicta) kan du köpa billigt inkl expressfrakt på: http://www.creationwatches.com
    kom ihåg att åtminstone moms tillkommer på SNZF17, och tull + moms på SKX009.

Edit: välkommen till forumet!
    Här är en bild på min "Sea Urchin". Den finns även med svart bezel som jag tidigare ägt. Riktigt grymma klockor :)
    Seiko.jpg

Icaras, Arsius11 och Kejsaren gillar detta.
  4. Kiddy

Kiddy Stadsbo

Från:
    Malmö
    Har du kollat in Seiko skx och Orientklockor?

5. Subby
    Trådstartare

Subby Borgare

Från:
    Stockholm
    Varit inne på Orient klockor, riktigt schyssta är de. Dessutom ganska okej pris på creationswatches. 1000kr för en orient mako låter ju bättre än invicta iaf! Men är lite tveksam på sidan, kan man handla i lugn o ro?

swedesoc och yonsson gillar detta.
  6. nissehult

nissehult Friends of KS

Som med mycket annat här i livet så får man ofta det man betalar för... Som alternativ i denna prisklass så har Seiko någon calibre 5. Det var ett gäng här som köpte sådan till årets sommar. Jag tror den kostade runt 1000. Seiko > Invicta.

7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    CW är kända för att sälja klockor som strular och för att krångla vid fel som borde gå på garantin. Köp från seriouswatches.com istället. De är AD för Orient och finns i Europa. Har handlat därifrån flera gånger utan problem. Det finns en anledning till att CW är så billiga.

Orient är för övrigt ett trevligt märke, helt klart värt att lägga några 100kr extra för att köpa Orient istället för Invicta. Kanske inte rent mekaniskt men för att få ett märke som lever på sona egna meriter. Orient är kända för att vara väldigt prisvärda.

http://www.seriouswatches.com/orient/automaat/orient-cem65001b-mako.html

Icaras, swedesoc, Arsius11 och 2 andra gillar detta.
  8. Kiddy

Kiddy Stadsbo

Från:
    Malmö
    Absolut, Creationwatch är en aktör med många köpare. Jag har själv köpt därifrån utan problem men räkna med tull o moms på priset då företaget är utanför EU. Finns trådar om de här på KS. Kolla även in orientuhren.de som är baserad i Tyskland.
    Det som gör att jag gillar Orient är att de har automatiska inhouse verk i klockorna.

9. EmilW

EmilW Friends of KS

Är du ute efter Orient så är nog www.orientuhren.de eller seriouswatches.com bättre alternativ då de ligger i Europa = moms och tull är redan klart. Creationwatches är seriösa, har några kompisar som köpt seiko skx därifrån. Dock verkar det som att många på forumet haft problem med sina Seiko skx007/009 därifrån på senaste tiden vad kg förstått?

Kolla runt lite innan du bestämmer dig, finns mycket roligt för inte så mycket pengar. Lycka till och välkommen hit! :)

Edit: trea på pucken

10. Gunnar

Gunnar Bonde

Rekommenderar att du inte köper en Invitica, som tidigare sagt så kopierar de allt ifrån andra tillverkare. Men mer än det så känns den billig, håller man i en så känns den otroligt billig. I slutsats, det är dyrt skit och du kommer antagligen ångra dig :)

Kolla på Orient, bra prisklass och snygga ;)

11. RobVintage

RobVintage Stadsbo

Orient är väl samma skit eller? Lika mycket plagiat enligt mig, spara till ngt vettigt istället för att köpa massa skit.

12. johannes11

johannes11 Bonde

Ge gärna exempel på hur de plagierar och vad.
    Är också intresserad av vad du anser är "vettigt" och varför Orient är "skit".
    Mvh

Arsius11, Eurenius, Ale och 1 annan gillar detta.
  13. Stefanweei

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg

matalm, Icaras, Sjobedan och 4 andra gillar detta.
  14. RobVintage

RobVintage Stadsbo

Så ni menar att dom inte kopierar designen från andra stora tillverkare?
    Personligen skulle jag aldrig bära varken orient eller invicta

Peter cerwin gillar detta.
  15. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    wow. Många givande "tips" där....

Arsius11 och Eurenius gillar detta.
  16. Subby
    Trådstartare

Subby Borgare

Från:
    Stockholm
    De får du ge något annat förslag. Och jag undrar verkligen vad felet är med Orient

17. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    Vad exakt kopierar dom?

18. Gunnar

Gunnar Bonde

Ge gärna några exempel på kopior :)

19. RobVintage

RobVintage Stadsbo

20. Subby
    Trådstartare

Subby Borgare

Från:
    Stockholm
  21. Gunnar

Gunnar Bonde

22. RobVintage

RobVintage Stadsbo

Om man spyr på invicta för att dom kopierar designen av andra så är det kanske inte läge att lyfta orient kan jag tycka

23. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    har aldrig sett en sån orient. har inte dessutom orient en annan logga?
    nu gillar jag visserligen väldigt få Tag Heuer, men det måste då betyda att du rankar dom lika högt? Wolf of Wallstreet klockan är ju plagiat den med.

24. Subby
    Trådstartare

Subby Borgare

Från:
    Stockholm
    Håller med, såg inga orient med sånna visare förut

25. Andrée Varg

Andrée Varg Stadsbo

@RobVintage du kan ju ge förslag på något annat märke och modell i samma prisklass så bidrar du med något "vettigt" till tråden också :)

26. Båtkocken

Båtkocken Friends of KS

Från:
    Alberget 4A
    Ja, Orient har gjort det likt många andra men kan du inte komma med något vettigt tips som inte är skit.
    Sen att du inte ser Orient som ett mer eget märke än Invicta är upp till dig.

27. RobVintage

RobVintage Stadsbo

Du missar något här, det är inte jag som har problem med plagiat utan det jag säger är att orient är lika mycket plagiat enligt mig

28. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    nu finns inte ens den du länkade till ens att köpa från deras sidor. misstänker som någon tidigare hemmabygge. en mako är dessutom inte plagiat

29. Wiliamo

Wiliamo Präst

Äger en Invicta 8926OB. Köpte den med samma intentioner och tankar som du verkar vara inne på. Det är i ärlighetens namn knappast ett kvalitativt ur, hade inte valt det igen i dagens läge. Dålig gångprecision, plagierad design. En helt skaplig beater dock, men det finns bättre alternativ i den prisklassen. En Seiko SKX007 eller en Orient Ray så har du enligt mig mer för pengarna :)

matalm och Subby gillar detta.
  30. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    @Spindel ....vad tror du om den länkade Orienten?

Mårtenssons ur Brookfield