• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Invicta 8926

Subby

Rolex
Äger en Invicta 8926OB. Köpte den med samma intentioner och tankar som du verkar vara inne på. Det är i ärlighetens namn knappast ett kvalitativt ur, hade inte valt det igen i dagens läge. Dålig gångprecision, plagierad design. En helt skaplig beater dock, men det finns bättre alternativ i den prisklassen. En Seiko SKX007 eller en Orient Ray så har du enligt mig mer för pengarna :)
Det var kommentaren jag sökte för, att höra egen erfarenhet. Jag har en seiko 5 från 80-talet, funkar fortfarande men inget jag gillar.

Tack för alla tipsen! Jag tror att det kommer bli en Orient Mako! :)
 

PCB

Audemars
Köpte en invicta till frugan, hon ville ha den helt enkelt,
Måste säga för en tusing är den inte så dum
Bra gångprecision för ett så simpelt automatverk, kanske bara ett turexemplar, men jag är impad av både finish och urverk
image.jpeg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
@Spindel ....vad tror du om den länkade Orienten?
Errr... Nu vet jag inte vad som syftas på men är det Orient Submarinern som @RobVintage syftade på så har den funnits på riktigt (gått ur produktion). Finns 5-6 Orientmodeller som är väldigt lika Rolex och Brietling.

Men roligt att nördar hakar upp sig på just detta när Orient har flera hundra egna modeller (flera tusen?) om man räknar med allt som gått ur produktion.

Orient gör ju och utvecklar sina egna urverk vilket är mer än vad man kan säga om 98 % av övriga märken på marknaden.

EDIT:// på någon av de första sidorna i Orienttråden har jag gett några fler exempel på designplagiat.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Nu tycker jag personligen att Invictan fått lite oförtjänt mycket skit. Har själv en 8926, med Seikourverk. Sjukt bra gångreserv och håller tiden fruktansvärt bra. Sen stämmer det andra säger, du får inget "eget" när du köper en Invicta då deras klockor är homage till andra modeller.

Det hela handlar om vad man vill ha klockan till. Har du en svindyr Rolex och vill kunna ha något på dig som ser ut som en när din klocka tar skada, kan en 8926 vara en billig försäkring.
Tycker du som jag, att det är kul att pilla och modda, är det nog den bästa klockan med automatiskt urverk i den prisklassen.

Tänkte du ha den som en klocka till vardags, och kanske lite finare tillfällen, hade mitt råd varit att köra på en schysst Orient, för några hundralappar mer.
 

Cryssarn

Rolex
Errr... Nu vet jag inte vad som syftas på men är det Orient Submarinern som @RobVintage syftade på så har den funnits på riktigt (gått ur produktion). Finns 5-6 Orientmodeller som är väldigt lika Rolex och Brietling.

Men roligt att nördar hakar upp sig på just detta när Orient har flera hundra egna modeller (flera tusen?) om man räknar med allt som gått ur produktion.

Orient gör ju och utvecklar sina egna urverk vilket är mer än vad man kan säga om 98 % av övriga märken på marknaden.

EDIT:// på någon av de första sidorna i Orienttråden har jag gett några fler exempel på designplagiat.
Tack för att du drog in lite klarhet =)
 

Wiliamo

Panerai
Nu tycker jag personligen att Invictan fått lite oförtjänt mycket skit. Har själv en 8926, med Seikourverk. Sjukt bra gångreserv och håller tiden fruktansvärt bra. Sen stämmer det andra säger, du får inget "eget" när du köper en Invicta då deras klockor är homage till andra modeller.
Jag förstår ditt resonemang men måste ändå ställa mig emot det. Som jag skrev tidigare i tråden äger även jag en klocka från Invictas serie Pro Diver, och den negativa kritik du menar att märket inte förtjänat stämmer ju inte riktigt. Hos klockvärldens entusiaster uppskattas egen design och framförallt ett kvalitativt och genuint hantverk, knappast några faktorer Invicta värdesätter i sin produktionslinje. Det är ganska självsägande att "homager" och renodlade kopior kommer trampa folk på tårna. Personligen har jag numer svårt att stå för att bära saker som vid närmre granskning inte är vad det utger sig för att vara, och jag tror problemet ligger i att många resonerar precis så.

Med det sagt menar jag inte att den är värdelös att till exempel modda (diggade din variant starkt!), men att det är "kvalitét" och att de inte förtjänar att bli klankade på tror jag inte så många delar uppfattningen kring...
 

Wiliamo

Panerai
allt e ju relativt,tycker dom har helt ok kvalitet sett till prislappen,samt att dom ofta kan vara en väg in i klockvärden
Helt ok kvalitét - absolut. Fortfarande ingen premiumklocka, och absolut inte den bästa automatiska klockan i den prisklassen.

Edit:
Invicta var även för mig ett steg in i klockornas värld, jag totaldissar den inte per definition. Jag är mer, likt det spår andra var inne på, kritisk till konceptet att basera sin mest kända modell på varumärkesförfalskning med annan logotyp. Om någon väljer att bära en Invicta är det varken upp till mig eller någon annan att bestämma huruvida det är rätt eller fel, men i och med att jag själv haft den i över ett år menar jag som sagt bara att det finns roligare alternativ i prisklassen ~1k. :)
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Köpte en invicta till frugan, hon ville ha den helt enkelt,
Måste säga för en tusing är den inte så dum
Bra gångprecision för ett så simpelt automatverk, kanske bara ett turexemplar, men jag är impad av både finish och urverk
image.jpeg

Är det den här ni menar är ett plagiat? Jag tycker mer att det ser ut som ett plock av flera kända modeller, tavlan liknar seiko monster, boetten åt rolex hållet och vridning från omega. Visarna har jag dock inte sett.
Passar dock bra på frugan din.
 
  • Like
Reactions: PCB

PCB

Audemars
ja jag skulle mer vilja säga "ihopplock" än kopia ,,sen har ju invicta en hel radda med bitiga dykare som är väldigt egna:wideyed:

lika som bär..
zJE8V.jpg

Invicta-Reserve-Watches-models-2016.jpg

invicta-reserve-zeus-bolt-chronograph-watch-3.jpg


men "finmärkena" kan dom med....

uWm3l7K.jpg

28a461e.jpg

20150323171924_5cvwxxy1yht.jpg

tycker det är lite roligt att en del märken slipper kritik ,för att dom har lång historia,och för all del också har egendesignade modeller.
vem vet ?om 50 år kanske även invicta hyllas
är absolut ingen invicta älskare ,och vill inte ha någon själv,,men tycker sånna här trådar tenderar bli rätt "skitnödiga" ibland
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Säkert så ,,gjorde bara en snabb googling , fanns gott om andra exempel,,
Poängen var att invicta gör både egendesignade modeller och lånade designer, precis som seiko/orient mfl.
Skillnaden är väl att både Orient och Seiko inte bygger sitt företag på dessa klockor utan att de är några få svarta får bland tusentals modeller, som dessutom har/är på väg att bli utfasade.

De använder egna urverk och ligger i framkanten, i alla fall Seiko, och har revolutionerat horologin mer än vad de flesta andra märken gjort.

Invicta lever främst på sina homager, har dålig support, köper in sina urverk och tillför lika till branschen som Diesel.

Så det är inte jättekonstigt att Invicta får mer skit.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Jag förstår ditt resonemang men måste ändå ställa mig emot det. Som jag skrev tidigare i tråden äger även jag en klocka från Invictas serie Pro Diver, och den negativa kritik du menar att märket inte förtjänat stämmer ju inte riktigt. Hos klockvärldens entusiaster uppskattas egen design och framförallt ett kvalitativt och genuint hantverk, knappast några faktorer Invicta värdesätter i sin produktionslinje. Det är ganska självsägande att "homager" och renodlade kopior kommer trampa folk på tårna. Personligen har jag numer svårt att stå för att bära saker som vid närmre granskning inte är vad det utger sig för att vara, och jag tror problemet ligger i att många resonerar precis så.

Med det sagt menar jag inte att den är värdelös att till exempel modda (diggade din variant starkt!), men att det är "kvalitét" och att de inte förtjänar att bli klankade på tror jag inte så många delar uppfattningen kring...

Fast, nu invände jag inte mot kritiken som kom som sådan, eller hur? Då blir det ju felciterat. Tycker att jag var tydlig med mitt resonemang - det som avgör är helt enkelt vad du ska ha den till. Tycker det finns positiva saker med klockan som inte lyftes fram, däribland modd-möjligheterna, som jag ändå tycker är positivt med tanke på priset på klockan.
Titta gärna i dessa två trådar som exempel:

https://klocksnack.se/threads/invicta-8926ob-blueflake-mod.42616/

https://klocksnack.se/threads/mod-seiko-nh35a-invicta-8926.47030/
 

mps

Cartier
Det är en billig klocka.
Finishen kanske är sådär.
Det sitter ett Seikoverk i den.
Den borde därav vara då kallat "prisvärd" och funktionell.
Har själv tänkt köpa en Invicta på ebay just för att det sitter Seiko i den.
Är finishen dålig eller länken?
Då finns det all möjlighet att borsta, polera, byta band etc.
Köp köp.
 

Goose

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Har en 8926:a med "SMP-vridringen". Japp, en homage/kopia är den onekligen men för priset man kan köpa dessa för är de rätt oslagbara som fulbeater. Så står man bara ut med designlånet så är det bara att kör på. Lägg annars på några hundringar och köp en Orient Mako.
 
Topp