• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Invites only?

Inträdeskrav.

  • Behövs!

    Röster: 34 23.6%
  • Jävla tråkgubbe!

    Röster: 110 76.4%

  • Totala väljare
    144

Biohazard

Omega
Man kanske skulle se över medlems registret vid nåt tillfälle?!
Finns säkert folk som bara skappat en snabb profil och postat merparten skit poster, för kunna få tillgång till visa delar här på KS.
Bidrar man inte med något vettigt till forumet anser jag att man behöver inte vara delaktig/få tillgång till att heller.
En gnutta sunt förnuft kan man ju kräva av alla också.
Är själv väldig ny här och har väldigt novisa kunskaper jämfört med många av er.
Då får man ju ha lite självinsikt och visa lite respekt för forumet och dess medlemmar.
Inte skriva i tid och otid på "döda" trådar.
Pajasvarning på sånt.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tråkig inställning! Slopa lifestyle och gör forumet OT-fritt istället så slipper vi de som inte är här för att diskutera klockor.

Är det verkligen så mycket folk som "bor" i Lifestyle, och aldrig diskuterar klockor?
Jag kan verkligen inte förstå hur det kan störa så mycket. Men så har jag bara skrapat ihop en dryg procent av alla dina inlägg. ;)

Även om jag, som sagt, är emot tanken om invites så köper jag försvåringen av "K&S".
Tror att förslaget om en viss tidsrymd är bättre än att man tiodubblar antalet inlägg. Folk kan nog ge sig på ett försök att göra 200 inlägg på kort tid, men jag tvivlar på att de faktiskt orkar hänga kvar i två veckors tid.

Jag gissar att en (relativt) vanlig ingång till forumet ändå är att man kommer på att man har en klocka man vill sälja. Får man två veckor på sig så kanske man hinner komma in i gemenskapen och stannar kvar.
...eller så väntar man ut tiden, lägger in sin annons, säljer till en annan KS:are som blir nöjd och belåten och försvinner bort igen efter sina 21 inlägg. Fint så.
 

Hubbe

Omega
Tycker man borde vara medlem i mer än två veckor innan man får posta i köp/sälj.

...skriver mest för att jag eventuellt vill kränga en blumo framöver :)
 

relhok

Omega
Som ny på forumet tror jag så här.
Ett invitesystem skulle döda vilket forum som helst ganska omgående. Jag skulle själv aldrig kommit in, och mitt intresse hade inte varit vad det idag är.
Klocksnack är en fantastisk plats för att finna kunskap, läsa på och lära sig.
Dessutom måste man ge alla en chans att vara nya och kunna posta, även om frågeställningarna ibland kan ses som "dumma" av eliten. Alla är inte experter från början. Ni med 1000+ poster, se gärna i backspegeln. Var alla era första inlägg matnyttiga eller har ni också varit gröna en gång?
I min värld är det roligare att lära ut än att mästra och dumförklara.

Däremot tycker jag man skulle kunna göra om vissa funktioner. X antal inlägg för att komma åt vissa forumsdelar är rent blaha. Det bidrar bara till skräpposter och skräptrådar, dvs. postande för postandets skull. Kanske hade det varit bättre att man måste vara medlem i t.ex en månad eller mer för att komma åt vissa funktioner?
 

M3a

Cartier
2-Faktor
Tråkigt att dessa frågor ska behövas tas upp. Tror "invites only" hade tagit död på forumet ganska snabbt, iaf tillväxten men de hade samtidigt blivit mycket seriösare. Själv är jag inte här för att sälja saker utan de kan jag göra på blocket men kan tycka de är drygt ibland att man inte har tillgång till att kommentera i vissa trådar.
Tycker man ska gå på tiden som medlem ist för inlägg men det är bara min tanke.
 

pederr

Cartier
Röstar nej mot invites för att det skulle utestänga de utan "rätta" kontakterna. Ta bort postcounts för Lifestyle låter ok. Sedan undrar jag lite över utgångspunkten att det blir så mycket inlägg utan substans. Det sätter verkligen press på de nya och ni med flera tusen posts på de dryga 3 år (rätta mig om jag har fel) som KS funnits - hur många inlägg skulle klara "substanskriteriet" ;)?
 

zeke_varg

Omega
Få ägare av siter vill hindra tillflödet av medlemmar.

De som har klockor ser livet från den ljusa sidan och har även tankar på annat som kan förgylla vardagen. Därav det fina med lifestyle. Det är väldigt enkelt att välja bort den delen om man nu är ett med klockan.

Själv har jag hittat in nyligen när jag ville förstå servicemöjligheter av klockor och sedan förstå vad en klocka faktiskt är och hur de funkar. Läser massor, få/inga klockinlägg.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Som ny på forumet tror jag så här.
Ett invitesystem skulle döda vilket forum som helst ganska omgående. Jag skulle själv aldrig kommit in, och mitt intresse hade inte varit vad det idag är.
Klocksnack är en fantastisk plats för att finna kunskap, läsa på och lära sig.
Dessutom måste man ge alla en chans att vara nya och kunna posta, även om frågeställningarna ibland kan ses som "dumma" av eliten. Alla är inte experter från början. Ni med 1000+ poster, se gärna i backspegeln. Var alla era första inlägg matnyttiga eller har ni också varit gröna en gång?
I min värld är det roligare att lära ut än att mästra och dumförklara.


Däremot tycker jag man skulle kunna göra om vissa funktioner. X antal inlägg för att komma åt vissa forumsdelar är rent blaha. Det bidrar bara till skräpposter och skräptrådar, dvs. postande för postandets skull. Kanske hade det varit bättre att man måste vara medlem i t.ex en månad eller mer för att komma åt vissa funktioner?
Håller med dig till 100%, så länge det handlar om ett intresse för klockor. Tyvärr verkar det bli vanligare att vissa hänger här mer for K&S och OT än klockor.
 
  • Like
Reactions: xTZ

Gurgel

Cartier
Jag har läst rätt många trådar här under den korta tid jag varit medlem (säkert 2h per dag iafl) men inte postat så mycket. Jag har lärt mig otroligt mycket förövrigt. Finns sällan anledning för mig att posta i trådar som handlar om olika klockmodeller, referensnummer, årtal, pris etc då det finns så många andra på forumet som kan så mycket mer, därför låter jag oftast bli. Tror de flesta är tacksamma för det. Men ska det innebära att jag inte får flippa någon av de klockor jag köpt på köp/sälj? Eller att jag inte får möjlighet att sälja mina gamla (billiga) ur för att sedan kunna köpa mig den där klockan som jag drömt om?
Det blir ett ganska elitistisk förhållningssätt om man exkluderar på det sättet. Sen tycker även jag att det är kass med bumpar bestående av "fin" på 3 år gamla trådar, men å andra sidan kan man väl helt enkelt dela ut en varning eller varför inteköp-/säljspärra personen ifråga under en viss tid för otillbörligt postande, men det skulle såklart kräva mer av moderatorerna. En annan risk med att banna från vissa avdelningar är naturligtvis att det blir godtyckligt vem som postat skräp och vem som postat (för den personen) relevanta frågor/svar.
 

Greven

Audemars
Som ny på forumet tror jag så här.
Ett invitesystem skulle döda vilket forum som helst ganska omgående. Jag skulle själv aldrig kommit in, och mitt intresse hade inte varit vad det idag är.
Klocksnack är en fantastisk plats för att finna kunskap, läsa på och lära sig.
Dessutom måste man ge alla en chans att vara nya och kunna posta, även om frågeställningarna ibland kan ses som "dumma" av eliten. Alla är inte experter från början. Ni med 1000+ poster, se gärna i backspegeln. Var alla era första inlägg matnyttiga eller har ni också varit gröna en gång?
I min värld är det roligare att lära ut än att mästra och dumförklara.

Däremot tycker jag man skulle kunna göra om vissa funktioner. X antal inlägg för att komma åt vissa forumsdelar är rent blaha. Det bidrar bara till skräpposter och skräptrådar, dvs. postande för postandets skull. Kanske hade det varit bättre att man måste vara medlem i t.ex en månad eller mer för att komma åt vissa funktioner?
Håller med om att vi skall hålla ett öppet forum med chans för alla att bli medlem, och givetvis skall man våga ställa alla typer av frågor och bemötas av respekt. Jag har varit medlem sedan starten av KS men lär mig fortfarande saker varje dag och jag ställer en hel del mer eller mindre smarta frågor. Dock gör jag alltid matnyttiga inlägg. ;)

Jag tror på en kombination av antal inlägg plus medlemstid för olika delar, till exempel Köp & Sälj. Dvs 200 inlägg plus medlem i X antal veckor, eller månader för tillträden till K&S osv. Tror det skulle sortera ut de som är verkligen genuint klockintresserade eller de som är här av andra anledningar.
 

floristen

Cartier
2-Faktor
Jag tror på idén att man får tillgång till fler och fler delar av forumet ju längre man varit medlem, framförallt då Köp o Sälj.
De första delarna man får tillgång till är t.ex trådar som "min första riktiga klocka" och liknande lätt svävande frågor man ställer i början.
För nya, som jag, kommer ju alltid ha lite dumma frågor i början och vill ha liknande stöttning inför dyra köp av kunniga. Så om svaren finns där kring första delen, så hinner man samla på sig lite kunskap innan nästa del blir tillgänglig.

Ev. att det ploppar upp ett välkomstmeddelande när medlemskapet skapas där det står lite tips om trådar att kika in i början. :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hej KS-are
Vet inte om jag tycker att det blivit så mycket otrevligare stämning, det finns vissa som alltid ska provocera, andra som ska rätta andra hela tiden, vissa har en dålig dag och efter 22 på lördagar får man ta det mesta med en nypa salt. Jag skulle säga att det är ungefär som i det verkliga livet. Visst alla inlägg tror jag inte de som skriver skulle säga "över en kopp kaffe irl" men överlag tycker iaf jag att KS-andan finns kvar.

Kokar man ned det så är det väl i princip två saker som verkar irritera flertalet, upprepning av vissa frågeställningar "är denna äkta" " tips om första klockan runt 5k" som dyker upp regelbundet. Jag gjorde säkert något liknande när jag var helt ny, sökfunktionen är bra men kanske inte det första man tänker på som ny medlem. I praktiken skulle man väl kunna lägga några av dessa återkommande frågor som klistrade trådar men vet inte om det skulle hjälpa heller då det ofta är ganska uppenbart att man inte läst forumreglerna från första början.

Det andra är väl Köp och sälj med vissa bumpningar, provocerande bytesaffärer etc men det är ju samma personer så där är det ju bara att trycka på ignorera så är problemet löst.

Kanske behövs några " forumfaddrar " som kan få i uppgift att kontakta och önska nya medlemmar välkomna och berätta vad som gäller? Känns som mer i KS-andan än att köra med hårdare regler och gränser till höger och vänster.

Mina 5 cent
Mvh
Matts
 

Kanadicken

Panerai
Definitiv nej till invite krav tycker jag. Kanske ett kort vänte period med den inlägg krav som finns idag.
Att stoppa gamle träd bumpade är det inte ganska lätt att KS stänger träder typp x mån/år efter sista inlägg?
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Med risk för patronaget vrede så startar jag denna omröstning.
Det kan knappast bara vara jag som tröttnat på meningslösa (precis som dina är bättre) inlägg, bumpade stenålderstrådar utan något nytt att tillföra samt en bunt nya trådar om samma sak, eller?
Många forum av andra slag som jag besöker är stängda för "allmänheten" och enda möjligheten att komma in är att någon annan medlem går i god för dig.
Hur det en är så pysslar vi med rätt dyra grejer och iaf jag börjar tycka att ett tidigare fantastiskt forum på nåt sätt har börjat urvattnats med en massa smörja, otrevligt folk, personangrepp till höger och vänster etc etc.
Hur det rent praktiskt skulle fungera vet jag inte, risken är att @Spencer66 , @Denke och @daviden blir överhopade med "jobb".
Slänger dock ut frågan och hoppas själv få stanna kvar iaf:nailbiting:
Du kan väl starta ett eget forum? Då får du ju total kontroll på vilka du släpper in, om det är viktigt för dig?
 
Du kan väl starta ett eget forum? Då får du ju total kontroll på vilka du släpper in, om det är viktigt för dig?
Absolut inte det jag var ute efter, inte ens i närheten faktiskt.
Invites kanske var ett olyckligt alternativ men ville inte "kräva" hårdare moderering då ledningen redan "jobbar above and beyond" vad jag skulle ha mage att föreslå. Tycker ändå att det med ett kraftigt växande forum medför vissa problem. Något som en del verkar hålla med om när man läser inläggen i denna tråd. Det kommer en hel del vettiga förslag för att förbättra Sveriges, för övrigt, bästa forum. Sedan är det naturligtvis upp till ledningen att avgöra vad, om något, som skall genomföras.
Oavsett vad som sker så tänker jag hänga kvar här då det som sagt är Sveriges bästa forum alla kategorier.
 

Lowe92

Cartier
Invites kommer antagligen döda forumet, känner ingen i min bekantskapskrets som hänger här och hade alltså omöjligen kunnat bli medlem i så fall. Bättre att ta bort postcount och köra tidsbegränsat innan man kan posta på vissa forumdelar om man vill slippa spamposts tror jag.

Möjligen att man slänger in ett kontoalternativ som bara är köp och sälj, en post/bump per dag. Bara köp och sälj. Email-verifierad och captchka (stavning) varje post. Men det kanske är för svårt och krångligt att genomföra, vad vet jag?

Angående lifestyle tycker jag det är ett bra komplement till forumet som förutom breddar antagligen gör att fler personer stannar vilket är bra för sidan. Vill man inte se det är det väl inte så svårt att undvika, det är ju inte så att det är en pop-up...
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Tror det är bara 4 totalt
Vad jag vet är det bara 3 st administratörer och det känns på tok för lite för ett forum med nästan 10 000 medlemmar.
Det skulle behövas minst ett par stycken som var admins för respektive forumsdel (Diskussion, Vintage, Säljes, bytes m.m.) för att kunna få en bättre överblick tycker jag personligen.
 

MrPlow

Rolex
Varför inte öppna upp för mer OT?

Vi har ju uppenbarligen ett stort sko- och klädintresse men även mat och dryck verkar ju locka många?
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Är emot invites, och håller med om att det inte skulle gynna forumet. Jag kan dock förstå problematiken som TS vill peka på, men tror som sagt inte att invites löser det problemet. Som väldigt ny medlem här skulle det vara svårt för mig att bli medlem då jag inte känner någon här sen innan, till exempel.

Håller med @Greven som nämnde en kombination av antal inlägg plus medlemstid för att på så sätt komma åt problemet. Annars tror jag mer på att det är öppet och välkomnande för alla, än tvärt om. Som också tidigare nämnts, har man ett genuint intresse så stannar man kvar.
 
Topp