• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Irriterad hud av rem?

Speicherstadt

Breitling
Hej alla,

Min hud blir irriterad av (troligen) ämnet som läderremmen är behandlad med.

Någon som har ett tips på åtgärd?

Sökte lite på nätet och någon föreslog att man skulle stryka genomskinligt nagellack på insidan av remmen. Vad tror ni om det?

Någon som har samma besvär?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tvätta remmen försiktigt på insidan med mild tvål och smörj därefter in med fett/neutral olja.

Alternativt köp ny rem :)

Du kan även låta hela remmen ligga i blöt en stund så så mycket som möjligt släpper.

Låt den sedan ligga luftigt och torka (torka ej med värme då riskerar skinnet att spricka). Den kommer bli stel av denna behandling men det är bara att mjuka upp med mekanisk bearbetning.
 
C

China

Guest
Tipset med nagellack kan fungera. Frågan är om irritationen beror på enbart läderremmen, eller om det uppstått någon kemisk reaktion mellan armbandet och t.ex. duschgel eller tvål som du använder, lite svårt att sia om vad det beror på. Du kan testa med nagellack eller köp ett nytt armband som är allergitestat. Micke Ni:s tips om en neutral olja kan också fungera.
 

Speicherstadt

Breitling
Vill tyvärr inte ha Nato eller länk eftersom jag bär kostym i princip varje dag. Jag ska däremot testa att tvätta och smörja in, till att börja med. Återkommer med en rapport angående resultatet ☺
 

Helvetia

Cartier
Inte säkert att det är något ytligt. du kan vara känslig mot krom. Krom är inte bra för nån människa och borde verkligen försöka fasas ut eller minimeras i garvning men vissa är mer känsliga än andra. Om det inte hjälper att tvätta rent tycker jag du ska köpa ett kromfritt band så det inte blir värre och du måste jaga kromfria skor etc.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Det kan inte vara så att remmen är fuktig? Duschar du med klockan på eller svettas mycket? Om inte så prova som flera redan har förslagit att tvätts den.
 

Speicherstadt

Breitling
Det är väl rostfritt som innehåller krom? Får bara irritation där remmen ligger mot huden, inte från boetten eller spännet.
 

Speicherstadt

Breitling
Inte säkert att det är något ytligt. du kan vara känslig mot krom. Krom är inte bra för nån människa och borde verkligen försöka fasas ut eller minimeras i garvning men vissa är mer känsliga än andra. Om det inte hjälper att tvätta rent tycker jag du ska köpa ett kromfritt band så det inte blir värre och du måste jaga kromfria skor etc.
Duschar inte med klockan så tror ej det är problemet.
Det kan inte vara så att remmen är fuktig? Duschar du med klockan på eller svettas mycket? Om inte så prova som flera redan har förslagit att tvätts den.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det är väl rostfritt som innehåller krom? Får bara irritation där remmen ligger mot huden, inte från boetten eller spännet.
Även de garvningsämnen som länge använts (och fortfarande används i skinn bearbetat i vissa delar av världen) innehåller kromföreningar som är oerhört giftiga både för de som arbetar med garvningsprocessen och för djur och natur.

EDIT://Det krom som finns/kan finnas i vissa typer av rostfritt är relativt ofarligt jämfört med det trevärdiga krom som används vid garvning.
 
Topp