• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Isofrane vs. Obris Morgan

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag har alltid tyckt att Isofranes gummi sett riktigt snyggt ut. Dock har jag ansett att det är ganska dyrt att betala över tusen spänn för lite gummi. Trots detta slog jag för två månaders sedan till på ett mörkblått Isofrane till min Seiko SKX009. Något senare togs frågan om Isofrane verkligen var värt pengarna upp i denna tråd. Där tipsades också om ett budgetalternativ till Isofrane från Obris Morgan. Perfekt för att testa rött gummi. Nu har jag ägt mitt Obris Morgan i en halv dag och tänkte redogöra för skillnader och likheter mellan de olika banden (Isofrane: mörkblått, Obris Morgan: rött). Är Isofrane värt pengarna (c:a 7 gånger dyrare)?

Isofrane inhandlades här: https://www.pageandcooper.com/catalogsearch/result/?q=isofrane (£71,28 + frakt £15)
Obris Morgan här: http://www.obrismorgan.com/natural_rubber_01_red_22.html ($18,90 inkl. frakt)

Först och främst skiljer banden sig åt utseendemässigt när det gäller storleken på hålen. Isofrane har mindre hål vilket jag tycker är betydligt snyggare. Har också klippt in Timefactors Retro Rubber som brukar nämnas som ett alternativ (här verkar hålen vara ännu större än hos Obris Morgan). Materialet på bägge banden är naturgummi, och jag upplever att Obris Morgan är lite mjukare (lite för mjukt kanske). Isofrane har en trevlig vaniljdoft medan Obris Morgan inte luktar så gott (svårdefinierad artificiell doft).
001.jpg


Banden skiljer sig också åt på så sätt att Obris Morgan är längre (för mig personligen tycker jag att redan Isofrane är nästan en halvcentimeter för långt) och att det smalnar av från 22mm till 20mm vid spännet. Jag gillar Isofrane som är lika brett hela vägen.
002.jpg


På baksidan av banden är Isofrane räfflat medan Obris Morgan är helt slätt. Jag vet inte säkert vad räfflorna fyller för funktion, men kan tänka mig att det håller bandet på plats bättre samt gör att det inte blir lika svettigt när det är varmt.
003.jpg


Bandet från Obris Morgan är tjockare i o m att det inte smalnar av på samma sätt som Isofranebandet, framför allt på den den kortare delen. Detta gör också att Obris Morgan upplevs lite klumpigare på handleden, speciellt vid spännet. På bilden ser man också längdskillnaden.
004.jpg


Sammanfattningsvis så tycker jag att Isofrane är lite bättre än Obris Morgan på samtliga punkter (utom vad gäller utbudet av färger, där det finns betydligt mer att välja på hos Obris Morgan). Men däremot är det inte så pass mycket bättre att det motiverar den enorma prisskillnaden. Hade jag inte haft mitt Isofrane som referens hade jag nog inte tänkt på några av punkterna jag har tagit upp till Obris Morgans nackdel. Avslutar med lite fler bilder.:)
005.jpg
006.jpg
007.jpg
008.jpg
009.jpg
 

David

Bödeln
När jag byter land på leveransadress till Sverige ändras PayPal-formuläret från kortbetalning till kontoanmälan. Jag vill inte ha något PayPal-konto. Någon som ska beställa Obris Morgan och kan tänka sig att köpa ett extra?
 

CLT

Rolex
Fick mitt idag. Riktigt nöjd med tanke på vad man betalat. Skulle inte skada om det var 1.5cm kortare eller nått!

Beställde i fredags och det dök upp idag. Så under en vecka! Riktigt bra.
o12aYsN.jpg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Fick mitt idag. Riktigt nöjd med tanke på vad man betalat. Skulle inte skada om det var 1.5cm kortare eller nått!

Beställde i fredags och det dök upp idag. Så under en vecka! Riktigt bra.
Passade riktigt bra till Tudorn! Håller med dig om att det är onödigt långt.
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Jag har 17,5cm handled och upplever att det kunde vara ett uns kortare men funkar absolut.
 

CLT

Rolex
Jag har ca 18cm handleder. Använder minsta hålet, problemet blir då att flärpen blir riktigt lång. Svårt att fånga det bra på bild. Men tycker ändå inte flärpen som blir över är i vägen.

Jag kommer att maila OM och föreslå olika längder. För annars är det ett riktigt trevligt band!
YYaw0Eg.jpg

8Zg0XXD.jpg
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jag har ca 18cm handleder. Använder minsta hålet, problemet blir då att flärpen blir riktigt lång. Svårt att fånga det bra på bild. Men tycker ändå inte flärpen som blir över är i vägen.

Jag kommer att maila OM och föreslå olika längder. För annars är det ett riktigt trevligt band!
YYaw0Eg.jpg

8Zg0XXD.jpg

Ålrajt, jag har 17cm, misstänker att jag inte blir nöjd om jag köper ett till min Pelagos?!
 

Geparden

Audemars
Tack för detta! Alltid trevligt att se en jämförelse sida vi sida med längd, hålens placering mm.
Är de lika tjocka?
 

Legopod

Breitling
Fick hem min sommarkostym idag. Oväntat bra kvalitét sett till kaffepengarna som bandet kostade (har förvisso inget Iso att jämföra med). Enda som är att klaga på är som tidigare nämnts, lite för långt band och snudd på för stort. Mina handleder kändes plötsligt som medeltjocka gitarrsträngar när bandet fick sättas ställas in på minsta hålet.

Utöver det, KÖP!

Tack för en trevlig recension M.L.
DSC_0299.JPG


DSC_0302.JPG


DSC_0305.JPG
 
Topp