Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Isofrane vs. Obris Morgan

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av M.L., 17 februari 2015.

1. M.L.
    Trådstartare

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Jag har alltid tyckt att Isofranes gummi sett riktigt snyggt ut. Dock har jag ansett att det är ganska dyrt att betala över tusen spänn för lite gummi. Trots detta slog jag för två månaders sedan till på ett mörkblått Isofrane till min Seiko SKX009. Något senare togs frågan om Isofrane verkligen var värt pengarna upp i denna tråd. Där tipsades också om ett budgetalternativ till Isofrane från Obris Morgan. Perfekt för att testa rött gummi. Nu har jag ägt mitt Obris Morgan i en halv dag och tänkte redogöra för skillnader och likheter mellan de olika banden (Isofrane: mörkblått, Obris Morgan: rött). Är Isofrane värt pengarna (c:a 7 gånger dyrare)?

Isofrane inhandlades här: https://www.pageandcooper.com/catalogsearch/result/?q=isofrane (£71,28 + frakt £15)
    Obris Morgan här: http://www.obrismorgan.com/natural_rubber_01_red_22.html ($18,90 inkl. frakt)

Först och främst skiljer banden sig åt utseendemässigt när det gäller storleken på hålen. Isofrane har mindre hål vilket jag tycker är betydligt snyggare. Har också klippt in Timefactors Retro Rubber som brukar nämnas som ett alternativ (här verkar hålen vara ännu större än hos Obris Morgan). Materialet på bägge banden är naturgummi, och jag upplever att Obris Morgan är lite mjukare (lite för mjukt kanske). Isofrane har en trevlig vaniljdoft medan Obris Morgan inte luktar så gott (svårdefinierad artificiell doft).
    001.jpg

Banden skiljer sig också åt på så sätt att Obris Morgan är längre (för mig personligen tycker jag att redan Isofrane är nästan en halvcentimeter för långt) och att det smalnar av från 22mm till 20mm vid spännet. Jag gillar Isofrane som är lika brett hela vägen. 002.jpg

På baksidan av banden är Isofrane räfflat medan Obris Morgan är helt slätt. Jag vet inte säkert vad räfflorna fyller för funktion, men kan tänka mig att det håller bandet på plats bättre samt gör att det inte blir lika svettigt när det är varmt.
    003.jpg

Bandet från Obris Morgan är tjockare i o m att det inte smalnar av på samma sätt som Isofranebandet, framför allt på den den kortare delen. Detta gör också att Obris Morgan upplevs lite klumpigare på handleden, speciellt vid spännet. På bilden ser man också längdskillnaden.
    004.jpg

Sammanfattningsvis så tycker jag att Isofrane är lite bättre än Obris Morgan på samtliga punkter (utom vad gäller utbudet av färger, där det finns betydligt mer att välja på hos Obris Morgan). Men däremot är det inte så pass mycket bättre att det motiverar den enorma prisskillnaden. Hade jag inte haft mitt Isofrane som referens hade jag nog inte tänkt på några av punkterna jag har tagit upp till Obris Morgans nackdel. Avslutar med lite fler bilder.:)
    005.jpg 006.jpg 007.jpg 008.jpg 009.jpg

Rozzy, Kleiz, JesperO och 23 andra gillar detta.
  2. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Tack för bra jämförelse! Det röda ser ju väldigt fräscht ut på din Seiko!

M.L. gillar detta.
  3. David

David Bödeln

När jag byter land på leveransadress till Sverige ändras PayPal-formuläret från kortbetalning till kontoanmälan. Jag vill inte ha något PayPal-konto. Någon som ska beställa Obris Morgan och kan tänka sig att köpa ett extra?

4. M.L.
    Trådstartare

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Ja, tycker också att det passade bra. Kommer att bli en härlig sommarkombo.:)

5. aosehus

aosehus Friends of KS

Från:
    Zürich
    Trevlig jämförelse!

M.L. gillar detta.
  6. M.L.
    Trådstartare

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Ytterligare en bild på Obris Morgan-bandet.
    10.jpg

swedesoc, Mr.Sund, Safor och 2 andra gillar detta.
  7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Missat denna tråd. Kanonbra ju!
    Mycket bra! Timefactors är ju silikon, inte naturgummi vilket är en stor skillnad.

_jonte och M.L. gillar detta.
  8. ollkli

ollkli Borgare

Från:
    Luleå
    Hur länge fick du vänta på ditt M.L? Mitt skickades den 16e och har inte landat ännu.

Mvh
    Olle

9. M.L.
    Trådstartare

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Beställde en söndag och det kom en måndag efter drygt en vecka (dvs åtta dagar).

10. M.L.
    Trådstartare

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Och silikon drar till sig mycket damm har jag för mig?
    Så pluspoäng till Isofrane och Obris Morgan som inte drar till sig något damm alls.

yonsson gillar detta.
  11. john b

john b Präst

Tackar för detta.
    Köpte hem ett par Obris, blir skoj att testa och jämföra med ISO.

M.L. gillar detta.
  12. ollkli

ollkli Borgare

Från:
    Luleå
    Precis när jag börjat misströsta så glider den in!

IMG_20150227_155810.JPG

tgofswe och M.L. gillar detta.
  13. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bra skrivet. Får bli ett band för mig också!

M.L. gillar detta.
  14. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hur lång var leveransen?

ollkli gillar detta.
  15. ollkli

ollkli Borgare

Från:
    Luleå
    11 dagar för mig från de att jag fick bekräftelse på att det skickats.

16. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack! Då borde mitt dyka upp nästa vecka :)

17. M.L.
    Trådstartare

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    cultshit gillar detta.
  18. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fick mitt idag. Riktigt nöjd med tanke på vad man betalat. Skulle inte skada om det var 1.5cm kortare eller nått!

Beställde i fredags och det dök upp idag. Så under en vecka! Riktigt bra.

M.L. och ollkli gillar detta.
  19. ollkli

ollkli Borgare

Från:
    Luleå
    Pelagosen är sjuk!

20. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tycker den ser helt frisk ut :cigar:

Scaramanga, M.L. och ollkli gillar detta.
  21. M.L.
    Trådstartare

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Passade riktigt bra till Tudorn! Håller med dig om att det är onödigt långt.

22. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Hur stora handleder har du och hur ser det ut på armen? Tänker då främst på längden...

23. ollkli

ollkli Borgare

Från:
    Luleå
    Jag har 17,5cm handled och upplever att det kunde vara ett uns kortare men funkar absolut.

24. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag har ca 18cm handleder. Använder minsta hålet, problemet blir då att flärpen blir riktigt lång. Svårt att fånga det bra på bild. Men tycker ändå inte flärpen som blir över är i vägen.

Jag kommer att maila OM och föreslå olika längder. För annars är det ett riktigt trevligt band!

25. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Ålrajt, jag har 17cm, misstänker att jag inte blir nöjd om jag köper ett till min Pelagos?!

26. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Minsta hålet sitter tight på mig, så kan nog fungera.

27. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bandet är ca 3cm längre än gummit som följer med Pelagosen.

Scaramanga gillar detta.
  28. Geparden

Geparden Friends of KS

Tack för detta! Alltid trevligt att se en jämförelse sida vi sida med längd, hålens placering mm.
    Är de lika tjocka?

M.L. gillar detta.
  29. M.L.
    Trådstartare

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Nej, se bild 4 (från sidan). OM lite tjockare vid spänne/hålen.

30. Legopod

Legopod Torpare

Från:
    Stockholm
    Fick hem min sommarkostym idag. Oväntat bra kvalitét sett till kaffepengarna som bandet kostade (har förvisso inget Iso att jämföra med). Enda som är att klaga på är som tidigare nämnts, lite för långt band och snudd på för stort. Mina handleder kändes plötsligt som medeltjocka gitarrsträngar när bandet fick sättas ställas in på minsta hålet.

Utöver det, KÖP!

Tack för en trevlig recension M.L.
    DSC_0299.JPG

DSC_0302.JPG

DSC_0305.JPG

theargonaut och M.L. gillar detta.