• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Isofrane vs. Obris Morgan

Safor

Omega
Fick hem min sommarkostym idag. Oväntat bra kvalitét sett till kaffepengarna som bandet kostade (har förvisso inget Iso att jämföra med). Enda som är att klaga på är som tidigare nämnts, lite för långt band och snudd på för stort. Mina handleder kändes plötsligt som medeltjocka gitarrsträngar när bandet fick sättas ställas in på minsta hålet.

Utöver det, KÖP!

Tack för en trevlig recension M.L.
DSC_0299.JPG


DSC_0302.JPG


DSC_0305.JPG
Snyggt och fräscht. [emoji41]
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag vängar på ett mörkblått som jag lyckades roffa åt mig här på köp och sälj igår. Tanken är att köra det på SubC till sommaren. :)
 

_jonte

Patek
Fick också hem ett i veckan. Helt ok kvalité för pengen, men som sagt lite för långt. Tycker även det är för tjockt för att vara bekvämt och särskilt användbart.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
image.jpg


Fick mitt Morgan härom dagen, känner mig supernöjd! Har kört på band av rocka , läder med synlig grov söm och nu denna, vilken absolut känns bäst.

Tack för tipset
 

john b

Rolex
Man får vad man betalar för.

Ok band men inte mer.
En stor fördel med Iso är att de blir tunnare i godset gradvis ned mot spännet. Det gör att de känns mjukare och mer följsamma vid av-och påtagning samt sitter bekvämare.
Iso är lite snyggare med.

Men obris har bra bang for the buck.
 

Safor

Omega
Beställde ett svart OM. Ser fram emot när paketet kommer! hoppas det inte dröjer allt för länge bara.
 

Safor

Omega
60500362744e82a437a7dbd25517a39b.jpg


Väldigt nöjd med mitt nya OM. Luktar inte mycket, sitter bra på min handled. Använder näst sista hålet. Bättre än vad jag hade förväntat mig! För lite mindre än 200 kr!
 

rogart-63

Patek
Fick hem mitt igår .Jag hämta det på posten då . Helt okey men känns lite plastigt . Luktar lite plastigt .Ingen valiljdoft precis . Är inte isofrane bättre än så här så funkar det med Obris morgan .Dessutom kan man ta bort en keeper och spara om den andra går sönder.
 

Safor

Omega
Fick hem mitt igår .Jag hämta det på posten då . Helt okey men känns lite plastigt . Luktar lite plastigt .Ingen valiljdoft precis . Är inte isofrane bättre än så här så funkar det med Obris morgan .Dessutom kan man ta bort en keeper och spara om den andra går sönder.
Bild, vill se en bild.... [emoji12]
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Fick hem mitt igår .Jag hämta det på posten då . Helt okey men känns lite plastigt . Luktar lite plastigt .Ingen valiljdoft precis . Är inte isofrane bättre än så här så funkar det med Obris morgan .Dessutom kan man ta bort en keeper och spara om den andra går sönder.
Plastigt vet jag inte om jag håller med om (gällande känslan, däremot är du spot on vad gäller lukten). Jag upplever OM som lite mjukare än Isofrane.
 

john b

Rolex
Plastigt vet jag inte om jag håller med om (gällande känslan, däremot är du spot on vad gäller lukten). Jag upplever OM som lite mjukare än Isofrane.

Jag tycker hundra procent tvärtom.
Tycker Iso är betydligt mjukare och skönare än OM, bl a för att att iso blir mindre tjockt vid spännet.
OM är lite plastigt vid jämförelse. Men fortfarande tycker jag det är schysst bang for the buck.
 

john b

Rolex
Fick hem mitt igår .Jag hämta det på posten då . Helt okey men känns lite plastigt . Luktar lite plastigt .Ingen valiljdoft precis . Är inte isofrane bättre än så här så funkar det med Obris morgan .Dessutom kan man ta bort en keeper och spara om den andra går sönder.

Iso är mycket bättre tycker jag. Har flera av bägge.
Men best value for money är svårare...
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker hundra procent tvärtom.
Tycker Iso är betydligt mjukare och skönare än OM, bl a för att att iso blir mindre tjockt vid spännet.
OM är lite plastigt vid jämförelse. Men fortfarande tycker jag det är schysst bang for the buck.
Tycker också att Isofrane är skönare av samma anledning (plus att det är lite kortare). Men jag tycker fortfarande att OM är lite mjukare.
 

john b

Rolex
Tycker också att Isofrane är skönare av samma anledning (plus att det är lite kortare). Men jag tycker fortfarande att OM är lite mjukare.

Konstigt. Kanske är olika gummibatchar hos OM vid olika tillverkningstillfällen som ger lite olika egenskaper? För mina är distinkt stela jmf med mina ison (och jag gissar (baserat på priset) att iso är noggrannare med qc och konsekvens än OM).
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Konstigt. Kanske är olika gummibatchar hos OM vid olika tillverkningstillfällen som ger lite olika egenskaper? För mina är distinkt stela jmf med mina ison (och jag gissar (baserat på priset) att iso är noggrannare med qc och konsekvens än OM).
Jag var tvungen att gå och känna och jämföra mellan mina band, och jag tycker fortfarande att OM är lite mjukare (partierna närmast bandstiften). Men din förklaring med olika batchar låter rimlig.
 

john b

Rolex
Jag var tvungen att gå och känna och jämföra mellan mina band, och jag tycker fortfarande att OM är lite mjukare (partierna närmast bandstiften). Men din förklaring med olika batchar låter rimlig.

Klämt.
Svårt. Tror de större hålen i OM gör dem lite lättare att komprimera (eg göra 20 mm till 18) men jag tyckte Iso var lättare att böja motsvarande handledens kurvatur.
Fast isona är lite äldre och kanske förböjda av användande.

Längre ut närmre spännet är isona tunnare och mer lättanvända. Detta och den kortare längden gör dem totalt sett mer lätthanterliga tycker jag. Hundraprocentigt mjukaste är svårbedömt.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Klämt.
Svårt. Tror de större hålen i OM gör dem lite lättare att komprimera (eg göra 20 mm till 18) men jag tyckte Iso var lättare att böja motsvarande handledens kurvatur.
Fast isona är lite äldre och kanske förböjda av användande.

Längre ut närmre spännet är isona tunnare och mer lättanvända. Detta och den kortare längden gör dem totalt sett mer lätthanterliga tycker jag. Hundraprocentigt mjukaste är svårbedömt.
När ska Råd & Rön ta tag i denna viktiga fråga, och göra ett komplett test? :)

När jag menar mjukare har jag bara tänkt mig böjningen efter handleden.
Inte helt omöjligt att banden blir mjukare efter användning.
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Hur gör man med bandstiften?
Tänker då på att Seikos (SKX) är ganska tjocka.
Funkar original eller får man skaffa nya tunnare?
 
Topp