• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Istället för MM300

Moorflax

Patek
2-Faktor
Jag har varit sugen på Seikos MM300(sbdx001) en längre tid. Eftersom dessa klockor inte är helt gratis för en sketen lärare, som dessutom har en fru som hellre reser än stirrar på en klocka, så har jag bestämt mig för att leta efter en liknande klocka i en något lägre prisklass.
Snälla ge mig exempel på tjocka, feta och tunga dykare som dessutom är automatiska. Har tittat på Orients dykare för ca 7500:- men det måste ju finnas fler och ännu mer intressanta?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag har varit sugen på Seikos MM300(sbdx001) en längre tid. Eftersom dessa klockor inte är helt gratis för en sketen lärare, som dessutom har en fru som hellre reser än stirrar på en klocka, så har jag bestämt mig för att leta efter en liknande klocka i en något lägre prisklass.
Snälla ge mig exempel på tjocka, feta och tunga dykare som dessutom är automatiska. Har tittat på Orients dykare för ca 7500:- men det måste ju finnas fler och ännu mer intressanta?


Varför inte en Seiko Sumo?
 

DrDre

Patek
Jag har sett de som moddat en Sumo lite så att den ser ut mer som en MM300. Har inga bilder just nu men det blev faktiskt riktigt snyggt.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Vill ju helst ha en automat men en Tuna är ju rätt ball även om det råkar vara kvarts. Oris måste jag kolla in...
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Men sälj Sumon och lägg till de 7500 som Orienten kostar så har du ju en MM300 i stort sett.

Jag har både Sumo och MM. Sumon är fin men MM spelar ju i en annan division och är väl värd pengarna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Många kloka ord redan. Tror Orients SAT-dykare är kanon, men tror knappast den kommer upp i samma nivå på tavla/visare/urverk som SBDX001.

Jag hade ju både sumon och SBDX001 ett tag, men sumon blev då bara liggande. Hade i och för sig även en tuna då, men sumon och tunan skiljer ju sig mer än sumo/SBDX001. Följden blev i alla fall att sumon blev liggande och en klocka liggandes i klocklådan blir ingen glad av.

Därför säger jag: Sälj sumon och köp en SBDX001.

 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag langade iväg denna för några timmar sedan.
Lite roligt med numrerad upplaga och skönt retro-stuk.
Går väl loss på ca 6-7K beggad.
/j
Certina DS.jpg
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Jag har varit sugen på Seikos MM300(sbdx001) en längre tid. Eftersom dessa klockor inte är helt gratis för en sketen lärare, som dessutom har en fru som hellre reser än stirrar på en klocka, så har jag bestämt mig för att leta efter en liknande klocka i en något lägre prisklass.
Snälla ge mig exempel på tjocka, feta och tunga dykare som dessutom är automatiska. Har tittat på Orients dykare för ca 7500:- men det måste ju finnas fler och ännu mer intressanta?

Det här med att resa är både överskattat och miljöovänligt. Köp en MM300 och låt henne resa själv nästa gång.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag håller med yonsson, det känns dumt att ha två klockor som fyller samma funktion. Dumpa Sumon och köp dig en fin MM300, sen kan du börja kolla efter en annan klocka :)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Tror inte du hittar mer dykare än Orient Sat Diver söder om 10k faktiskt.
Inte haft nån själv men aldrig läst nåt speciellt dåligt om den heller.

Snoka reda på en Orient Poseidon om du vill ha ngt som du knappast ser i Sverige.
c8c2b4cfb7dc9b66b966f69c2bb6252b.jpg

Endast släppt på brasilianska marknaden så den är inte lättfunnen utanför Sydamerika.

Annars håller jag med övriga som tycker du ska sälja sumon och köpa mm300 om det är den du vill ha.

Edit:stavfel
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Om du kan tänka dig mindre känt märke:

Armida gör rejäla klossar till dykare i sin 44mm A1 och A4. Bra grejer tycker jag för sitt pris (ägt två A1, kommer köpa en i stål när de kommer i 42mm).

Halios är inte dumma heller. Har en 47mm "puck" som jag rekommenderar varmt, dock limiterade och slutsålda.

Annars sälj Sumon och köp en MM som några föreslagit.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror inte du hittar mer dykare än Orient Sat Diver söder om 10k faktiskt.
Inte haft nån själv men aldrig läst nåt speciellt dåligt om den heller.

Snoka reda på en Orient Poseidon om du vill ha ngt som du knappast ser i Sverige.
c8c2b4cfb7dc9b66b966f69c2bb6252b.jpg

Endast släppt på brasilianska marknaden så den är inte lättfunnen utanför Sydamerika.

Annars håller jag med övriga som tycker du ska sälja sumon och köpa mm300 om det är den du vill ha.

Edit:stavfel
Snygg! Aldrig sett den tidigare. Vet du vad den har för mått?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Snygg! Aldrig sett den tidigare. Vet du vad den har för mått?

46 * 51 mm så det är ingen liten pjäs.
Exakt det som TS efterfrågade. :D

Finns en kort recension på:
http://forums.watchuseek.com/f74/my...0-brazil-large-pictures-1920x1200-728524.html

Orients enda släpp som finns med cokebezel.
Lite sämre specar än sat divern med vanliga 469-verket och inte heliumsäker boett (då givetvis ventil istället) samt ett tjockt mineralglas.
Priset har jag för mig ligger på runt 3k i butik i Brasilien och ungefär samma på de jag sett begade på WUS.
Har sett de gå på Ebay i italien för runt 4k men det beror nog mest på att de inte dyker upp ofta på den här sidan atlanten.

Men snygg är den. Väldigt snygg!

De på bilderna var för övrigt en limiterad version släppt till ett brasilianskt klockforum "RELOGIOS MECANICOS" varför de har en RM2 märkning som vanligtvis inte finns på modellen.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Tack för alla kloka svar! :)
Någon skrev ganska tidigt att en Kvarts-Tuna vore bra. "Ett av kraven jag har/hade var att klockan skulle vara automatisk."
Hur som helst så började jag titta på olika Tunor. Några var ju riktigt balla OCH automatiska men hade en för hög prislapp. Andra var kvartsare, mycket billigare men såg å andra sidan lika bra ut!

Sbbn017 var ingen riktig höjdare utseendemässigt. Gillar inte den silvriga bezelen.
Kinetic-tuna Sun019 var för klumpig för min smak och har väl inte fått så bra mottagande. Länk
Emperor Tuna Sbdx011 är ju ball OCH automatare. Kostar från 16k och uppåt vilket är lite för mycket.
Darth Tuna sbbn013 är en kvartsare som börjar närma sig ett vettigt pris och som klarar 1000m.

Sbbn015 verkar dock vara helt rätt för mig! Den klarar 300 m men jag ska inte dyka djupt eller ens bada med klockan. Den kommer på länk vilket jag gillar. Den har även ett kanonbra pris på ca 6k från Rakuten vilket är mycket billigare än de flesta andra.
Det lutar åt att jag beställer en snart!
Å andra sidan kanske beggade MM300 blir billiga efter jul när den nya sbdx012 kommer ;)
Dessa val dessa val...
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Köp inget som inte är heliumtätt! (Inte för att du någonsin kommer behöva testa det men varför köpa B-klass med heliumventil när det finns heliumtätt)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köp inget som inte är heliumtätt! (Inte för att du någonsin kommer behöva testa det men varför köpa B-klass med heliumventil när det finns heliumtätt)
Va? Finns ingen anledning att ha en heliumtät klocka. Dessutom är SBDX001, 300m, 600m och 1000m - tunorna heliumtäta om han nu måste ha det.

SBBN015 är ett kanonval. Har varit nära att beställa en sådan mer än en gång. :)
 
Topp