• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

iWatch från Apple. Vad tror ni? (rykte)

morrism

Audemars
http://www.netonnet.se/art/dator/la...-tum/toshiba-satellitep50t-b-10k/204348.3003/

Har inte kollat övrig spec så den skiljer sig säkert från e.g. en Macbook Pro (t.ex. billig 5400-varvare vs SSD), men visst finns retina-motsvarigheter tillgängliga och uppenbarligen från flera tillverkare.

Den här för 15k är nog lite mer jämförbar:
http://www.netonnet.se/art/dator/la...-tum/toshiba-satellitep50t-b-10w/207280.3003/


Värt att nämna är att TCO ofta blir lägre med Apple även om produkterna kostar mer. En 4+ år gammal Macbook håller sitt värde avsevärt bättre än en 4+ år gammal Windows laptop. Så i slutänden har det i min erfarenhet varit billigare att köra Apple. (Precis som det ofta är billigare att äga dyra klockor, proffsprylar för foto etc)

Som sagt toshiba får kompromissa för att hålla det priset, apple har tex. Ddr3l minnen medans toshiba kör äldre ddr3, den har sämre batteritid, skärmen är bara 1980x1080, ddn har 5400 Hd istället för Ssd och så vidare...
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Två saker bara.

Apple tillverkar ingenting.

Retina är ingen standard. Det är ett varumärke.

Personligen ser jag inget som skulle tyda på att Apple har högre kvalitet än jämförbar produkt (läs samma prisklass).
Min Macbook som numer inte tar laddning och vars chassi spruckit talar en annan historia.
OsX gör dessutom inget som inte Ubuntu klarar heller.

Men...era pengar ert val och tvärtom.
 

morrism

Audemars
Två saker bara.

Apple tillverkar ingenting.

Retina är ingen standard. Det är ett varumärke.

Personligen ser jag inget som skulle tyda på att Apple har högre kvalitet än jämförbar produkt (läs samma prisklass).
Min Macbook som numer inte tar laddning och vars chassi spruckit talar en annan historia.
OsX gör dessutom inget som inte Ubuntu klarar heller.

Men...era pengar ert val och tvärtom.

Vad menar du med "tillverkar ingenting"? Att tillverkningen ligger i Kina precis som de flesta företag? Vad har det med någonting att göra?

Om den spruckit låter det som att den är utav plast, de slutade tillverkas för 6 år sen, känner ingen som haft en bärbar PC så länge som fortfarande fungerar.
 

JEK

Cartier
Två saker bara.

Apple tillverkar ingenting.

Retina är ingen standard. Det är ett varumärke.

Personligen ser jag inget som skulle tyda på att Apple har högre kvalitet än jämförbar produkt (läs samma prisklass).
Min Macbook som numer inte tar laddning och vars chassi spruckit talar en annan historia.
OsX gör dessutom inget som inte Ubuntu klarar heller.

Men...era pengar ert val och tvärtom.


Att jämföra OS X och Ubunto om man skall rikta sig mot den generelle konsumenten är väl inte relevant öht? Utan att ha någon statistiskt säkerställd information tror jag också att livslängden på en jämförbar dator är avsevärt längre på Mac sidan, speciellt på bärbart.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Att jämföra OS X och Ubunto om man skall rikta sig mot den generelle konsumenten är väl inte relevant öht? Utan att ha någon statistiskt säkerställd information tror jag också att livslängden på en jämförbar dator är avsevärt längre på Mac sidan, speciellt på bärbart.


Sitter man bara och tankar porr utan vett på en PC så blir den snabbt dålig.
Det är helt upp till användaren om hur länge PCn ska vara i form. Det är inte så att Windows installationen på datorn blir sämre och sämre med tiden....
 

leicaphile

Panerai
Som sagt toshiba får kompromissa för att hålla det priset, apple har tex. Ddr3l minnen medans toshiba kör äldre ddr3, den har sämre batteritid, skärmen är bara 1980x1080, ddn har 5400 Hd istället för Ssd och så vidare...

Nu får du väl skärpa dig.

Skärmen på båda jag länkade är 3840x2160 upplösning. Sedan sade jag att den andra var nog mer jämförbar, och för 15k får du SSD, i7-4710HQ, ett bättre grafikkort (Raden M265X vs GeForce GT750M) jmf med Macbook Pro som ligger runt 23+ för liknande prestanda. Dessutom har den DDR3L minne.

Som sagt, kör Apple själv och har gjort ett bra tag, men lever inte under någon illusion att du får mycket mer för pengarna hårdvarumässigt. Snarare ser jag det som att man betalar lite överpris för att få något trevligt och snyggt som stöder OS X utan strul (har ett s.k. Hackintosh men fy fan, inget för mig). När det gäller hållbarhet så stendog min iMacs skärm efter 38 månader, efter att ha kört PC i 20 år utan strul. Kolla sedan bara på saker som wifi problemen på Macbook Air (mid-2013) som Apple vägrade erkänna fanns och jag vet inte om de ens löst det än... de är fan inte felfria (precis som Windows maskiner). Det är mest att användarna vägrar erkänna att deras dyrgripar kan ha problem.
 

JEK

Cartier
Exakt hur är en mac's livslängd längre än en PC?


Som sagt tidigare så är det svårt att få exakta data på detta men min och har även hört många andra att en Macdator (igen främst bärbara) tenderar att användas under längre tid.

Du själv indikerade på att tankande av porr gör att en PC "snabbt dålig". Vad händer med PC´n vid porr-tankning? Har aldrig hört en mac bli "snabbt dålig" så antingen tankar man mer porr med en PC eller så klarar Macen det bättre.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Vad menar du med "tillverkar ingenting"? Att tillverkningen ligger i Kina precis som de flesta företag? Vad har det med någonting att göra?

Om den spruckit låter det som att den är utav plast, de slutade tillverkas för 6 år sen, känner ingen som haft en bärbar PC så länge som fortfarande fungerar.
Att all tillverkning är lagd på andra företag exempelvis foxconn och samsung.

Ja datorn är gammal men tro mig det lät likadant på den tiden.
Varit trasig ett tag för övrigt.

Har däremot en gammal g4 som leker Amiga som funkar utmärkt.

Poängen är att kvaliteten är varierande precis som hos de flesta andra företagare.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Att jämföra OS X och Ubunto om man skall rikta sig mot den generelle konsumenten är väl inte relevant öht? Utan att ha någon statistiskt säkerställd information tror jag också att livslängden på en jämförbar dator är avsevärt längre på Mac sidan, speciellt på bärbart.
Går givetvis att göra då den generella konsumenten inte skulle ha några stora problem med det bytet. Ungefär samma som byte windows - osX.Fruktansvärt enkelt - prova vet ja.

En Mac är en pc med en annan bios och operativsystem.

Vad gäller om chassina håller bättre så är det möjligt numer.

Var själv Apple-fan ett tag tills jag insåg att jag hade fel och att fanboyism är så jäkla tråkigt gällande allt utom fotboll.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Som sagt tidigare så är det svårt att få exakta data på detta men min och har även hört många andra att en Macdator (igen främst bärbara) tenderar att användas under längre tid.

Du själv indikerade på att tankande av porr gör att en PC "snabbt dålig". Vad händer med PC´n vid porr-tankning? Har aldrig hört en mac bli "snabbt dålig" så antingen tankar man mer porr med en PC eller så klarar Macen det bättre.


Det var en halv-sarkastiskt svar på ett dumt uttalande om att en mac håller en längre tid.
Det går inte att få någon data på det eftersom det är tagit ur rymden. Det du snackar om är antagligen det påstående att det finns färre trojaner/virus till mac och så är det. Och dit jag ville komma med mitt halvsarkastiska inlägg var att vet man vad man gör, så är det total osanning.
Hur kommer det sig att mina PC fungerar länge? Är det slumpen? Att min mjukvara jag varje gång tagit ifrån TPB faktiskt varit "bra kvalité" eller vad?
Eller är det så simpelt att jag tänker två gånger innan jag laddar ner något? Och ja, jag brukade (kan inte längre) sitta med torrents igång 24/7 utan några virus.
Är man försiktig, och vet vad man gör, så kvittar det. Så mitt svar på det påståendet, skitsnack.

Men, nu vill jag inte göra detta till mer utav en "Apple vs All" tråd som det faktiskt redan har blivit.
Men jag ville bara påpeka att det där påståendet var väldigt långsökt.
 

morrism

Audemars
Att all tillverkning är lagd på andra företag exempelvis foxconn och samsung.

Ja datorn är gammal men tro mig det lät likadant på den tiden.
Varit trasig ett tag för övrigt.

Har däremot en gammal g4 som leker Amiga som funkar utmärkt.

Poängen är att kvaliteten är varierande precis som hos de flesta andra företagare.

Jag fattar inte vad det har att göra med saken alls att Apple har underleverantörer, nämn ett elektronikföretag som inte har en underleverantör på någon av sina delar. Apple har kanske den dyraste utvecklingsavdelningen i världen men den fungerar bara som en dyr inköpsavdelning menar du? De har utvecklat sin egen processor (A(x)) som sitter i alla iphones och ipads till exempel, sen att den tillverkas i fabriker ägda av samsung spelar väl ingen roll, det är fortfarande Apples uppfinning. Sen är en hel del specialtillverkat för Apple i deras datorer, det är inte bara ett hopplock från webhallen. De har helt egna batterier, specialbyggda fläktar som är kraftigare och tystare än konkurrenterna, helt egendesignade tunna högtalare osv. osv. Det är inte bara en inköpt färdig plattform som de trycker ner i sina skal som t.ex. Acer m.fl.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag fattar inte vad det har att göra med saken alls att Apple har underleverantörer, nämn ett elektronikföretag som inte har en underleverantör på någon av sina delar. Apple har kanske den dyraste utvecklingsavdelningen i världen men den fungerar bara som en dyr inköpsavdelning menar du? De har utvecklat sin egen processor (A(x)) som sitter i alla iphones och ipads till exempel, sen att den tillverkas i fabriker ägda av samsung spelar väl ingen roll, det är fortfarande Apples uppfinning. Sen är en hel del specialtillverkat för Apple i deras datorer, det är inte bara ett hopplock från webhallen. De har helt egna batterier, specialbyggda fläktar som är kraftigare och tystare än konkurrenterna, helt egendesignade tunna högtalare osv. osv. Det är inte bara en inköpt färdig plattform som de trycker ner i sina skal som t.ex. Acer m.fl.
Aldrig påstått att Apple inte har utveckling. De har dock ingen tillverkning vilket har uttryckts i tråden.
Fläktar och annat är säkert egenutvecklade men tillverkade av andra.
Dock är det i grunden en pc med annan bios.

Som sagt. Testat de flesta plattformar. Kör idag Windows. Kör kanske Linux imorgon och OsX i övermorgon ifall jag får för mig att utveckla för iOS.
Det jag ville ha sagt är att plattformen är ganska ointressant för de flesta användare som idag behöver en browser och kanske ett Officepaket.

Apples designavdelning håller däremot världsklass.

Amiga ftw! [emoji41]

OnTopic
Tror faktiskt Apple kommer sälja massor av klockor. Inte för att jag kommer fatta varför...
 

Apansson

Torpare
Har iphone vs android-diskussionen kommit hit nu också? NICE, jag är på!
kör PC för att man kan spela videospel bättre på PC. kör iphone för att den inte är tillverkad i plast.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Att all tillverkning är lagd på andra företag exempelvis foxconn och samsung.

Nu är det ju så att vissa komponenter typ resistorer och kontakter är som skruvar och spik - det spelar mindre roll vem som gör dom. Det som räknas i telefoner och datorer är kretsarna (tänk CPU, GPU etc.), minne, skärmar och annat avancerat skrot. Det som Apple har gjort bra (förutom design och marknadsföring) är att de lyckas med batteritiden. Detta beror på att de designar många av de viktiga kretsarna själva, och de har lyckats bra med den designen. Att de sedan lägger ut tillverkningen på andra är ju inte konstigt. Det är bara i vår klockvärld där det strävas efter att ha all produktion in-house, kosta vad det kostar vill.

Apple har köpt upp ett antal företag som pysslar med hårdvara och hårdvarudesign. De håller också på att bygga en fabrik i USA. Huruvida de själva skall äga den eller inte vet jag ej.

Apples mjukvara har bra design och fungerar bra, bla eftersom de har en begränsad hårdvarupark att ta hänsyn till. Android, Windows etc. skall ju kunna köras på en miljard olika prylar...

Antingen så köper man in sig i Apples ekosystem och är nöjd med att ha sålt sig, eller så lever man lite skakigare och njuter av valfriheten... ;)

Själv har jag Linux-server, Windows-laptop, Android-telefon och en iPod - och är lyckligt för det. :cigar: (Vi skulle behöva en öl-drickar-smiley.)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Nu är det ju så att vissa komponenter typ resistorer och kontakter är som skruvar och spik - det spelar mindre roll vem som gör dom. Det som räknas i telefoner och datorer är kretsarna (tänk CPU, GPU etc.), minne, skärmar och annat avancerat skrot. Det som Apple har gjort bra (förutom design och marknadsföring) är att de lyckas med batteritiden. Detta beror på att de designar många av de viktiga kretsarna själva, och de har lyckats bra med den designen. Att de sedan lägger ut tillverkningen på andra är ju inte konstigt. Det är bara i vår klockvärld där det strävas efter att ha all produktion in-house, kosta vad det kostar vill.

Apple har köpt upp ett antal företag som pysslar med hårdvara och hårdvarudesign. De håller också på att bygga en fabrik i USA. Huruvida de själva skall äga den eller inte vet jag ej.

Apples mjukvara har bra design och fungerar bra, bla eftersom de har en begränsad hårdvarupark att ta hänsyn till. Android, Windows etc. skall ju kunna köras på en miljard olika prylar...

Antingen så köper man in sig i Apples ekosystem och är nöjd med att ha sålt sig, eller så lever man lite skakigare och njuter av valfriheten... ;)

Själv har jag Linux-server, Windows-laptop, Android-telefon och en iPod - och är lyckligt för det. :cigar: (Vi skulle behöva en öl-drickar-smiley.)

Dit jag ville komma.

Visste inte om fabriken dock.

Är fanboyism som stör mig (åt alla håll) inte Apple, Google, Microsoft, Rolex, breitling, Seiko etc eller dess kunder. Blir så mycket tråkiga klyschor och halvsanningar bara

Sen lever jag inte ett dugg som jag lär... [emoji15]
 

morrism

Audemars
Nu får du väl skärpa dig.

Skärmen på båda jag länkade är 3840x2160 upplösning. Sedan sade jag att den andra var nog mer jämförbar, och för 15k får du SSD, i7-4710HQ, ett bättre grafikkort (Raden M265X vs GeForce GT750M) jmf med Macbook Pro som ligger runt 23+ för liknande prestanda. Dessutom har den DDR3L minne.


Hörru Allan, för det första så funkade ingen av dina länkar. För det andra så:
Radeon R9 är ett mycket sämre kort än Nvidias GT750m, dessutom har Macbooken dubbla grafikkretsar med Intels Iris pro.
SSD 256 vs. Macbookens 512, och vi vet båda att det är en stor prisskillnad mellan mainstream-storleken 256 och 512.
Och skärmen är samma (3840x2160) men där apple valt att inte stödja den högsta upplösningen för att garantera bästa prestanda i alla lägen.

Jag tycker den billigare macbooken som ligger för 18000:- med 256Gb SSD är närmare den du listar, och drygt 3000:- skillnad är verkligen försvarbart när det kommer till de delar som håller högre kvalitet än toshiba, "chassi", trackpad, tangentbord, laddare fläktar batteri, värdebeständighet m.m. Du kan sälja macen efter ett halvår för 15k, toshiban får du inte ens 10 för.
 

leicaphile

Panerai
Och skärmen är samma (3840x2160) men där apple valt att inte stödja den högsta upplösningen för att garantera bästa prestanda i alla lägen.

Ditt andra svammel är inte värt att kommentera på (de som kan lite kan dra sina egna slutsatser) men just detta var lite extra roligt. Du påstår alltså att Macbooken kör en Ultra HD display fast inte i native upplösning, och detta för att "garantera bästa prestanda"?
 

morrism

Audemars

leicaphile

Panerai

Tack för underhållningen! Att ändra vilken upplösning grafikkortet jobbar med internt påverkar inte skärmens faktiska upplösning. Den är och förblir 2880x1800 vare sig du ställer upplösningen till 3840x2160 eller 640x480. Det är bara ett fult (och ganska meningslöst) hack för att komma åt inställningarna som normalt används till att driva externa skärmar (och du ser dessa val dyka upp när t.ex. du kopplar på en extern 4k skärm).
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
iwatch_concept_ifoyucouldsee-250x314.jpg
 
Topp