• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Aquatimer 3536 Bra eller?

Anders Svensson

Omega
2-Faktor
Min teori är att detta är det mest ultimata dykarur som tillverkats. Fulländat i sin enkla men ändå sofistikerade formgivning. Tydlig och lättavläst under alla förhållanden. Rubust och extremt tålig konstruktion. Gillar detta ur bättre än något av IWCs senare dykmodeller formmässigt. Jag hade själv en Seadweller (såld och saknad) i många år som referens för eventuella jämförelser. Sneglar även på nyare Omega Seamasters men de biter inte...

Som sagt detta är min teori, har lustigt nog aldrig känt på en i r l ännu. Stål eller titan? Vad tycker forumet, en tuff 90-talare eller fly? Hellre köpa en Sub no date för pengarna kanske etc etc?

Tacksam för input.

Extremt lånad bild:

 

demondave

Rolex
Min teori är att detta är det mest ultimata dykarur som tillverkats. Fulländat i sin enkla men ändå sofistikerade formgivning. Tydlig och lättavläst under alla förhållanden. Rubust och extremt tålig konstruktion. Gillar detta ur bättre än något av IWCs senare dykmodeller formmässigt. Jag hade själv en Seadweller (såld och saknad) i många år som referens för eventuella jämförelser. Sneglar även på nyare Omega Seamasters men de biter inte...

Som sagt detta är min teori, har lustigt nog aldrig känt på en i r l ännu. Stål eller titan? Vad tycker forumet, en tuff 90-talare eller fly? Hellre köpa en Sub no date för pengarna kanske etc etc?

Tacksam för input.

Extremt lånad bild:


Nu är ju jag partisk så det står härliga till, men riktigt svag för Vintage Collection Aquatimern (3231)

Efter den, definitivt den där! Skulle absolut kunna tänka mig en sådan stål. Två IWC-dykare är absolut inte för många ;)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
För mig finns det ingen utmanare till en Sub som den ultimata dykaren. Men det är min subjektiva åsikt :)

Aquatimern är dock riktigt fin, jag skulle testa den i titan för maximal toolighet!
 

Patrik J

Rolex
Har haft både stålisen och titanen. Grym klocka på alla sätt. Kanske den moderna dykare som jag har gillat allra bäst.
h9UzXiw.jpg
 

poormans

Rolex
har haft några stycken av den iwc'n, när de var "förra modellen" och kostade 15-20 k men föredrar sea-dwellern, dels för kronskydden och dels bättre kvalitet

cheers
christian
 
  • Like
Reactions: CLT

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Mycket fin klocka men jag störde mig otroligt på det kupade glaset
som gav en epa-känsla. Så den såldes.
/j
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Aquatimern är i mina ögon världens bästa tool watch.
Jämfört med en sub så är det mindre bling och stundtals är inte kvalitetskänslan lika hög men det avspeglar ju sig också i priset.
82f4e30a9345640565fbd6d76014045e.jpg

619196a9614c79cfcb24d468fb296115.jpg



En 3536 är i mina ögon den perfekta dykaren. Avskalad, tidlös i sin design och funktionsduglig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Synd bara att IWC envisas med att köra sina konstiga bandhornslösningar. Provade den nya versionen och det var en riktig kloss.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jag älskar 3536 och är verkligen helt såld på den. Personligen gillar jag inte titan så det får bli stål. Har aldrig ägt en men skulle gärna göra det. För mig är vridringen den största anledningen till varför jag gillar den så mkt.
 

Ryttaren

Rolex
Snyggare dykare får man leta efter....länge! valde SD för att den är lite mindre och för att jag ville testa Rolex. Hade en Ingenjör och en Pilot IWC och var länge inställd på en 3536. Skulle gärna ha en sån också!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
3536 är en designklassiker som jag tänker behålla. Jag har den i stål (3536-02) och ser den som en perfekt alternativ till tex en Sea-Dweller, en klocka som trivs i alla element och till det mesta i stilväg. Stål blir mer elegant med PCL och vitguldsindex, så den går bra på kontoret och till kostym med. Jag gillar (tydligen till motsats mot andra här) det lätt kupade glaset.
De nackdelar jag kan komma på med 3536:an är avsaknaden av mikrojustering av länk (för mig passar dock längden fint, man får med en halvlänk dessutom), något topptung samt största grejen, ingen dykförlängning. Hade den haft dykförlängningen hande den fått dyka nu senast, men det går inte utanpå en 7mm dräkt.

image.jpg
image.jpg
 
Håller med TS om att den rent utseendemässigt är bland det hårdaste som gjorts, särskilt titanvarianten.
Gillar likt yonsson inte bandinfästningen, men man kan ju leva med den eftersom det ändå finns både länk, gummi och velcro att tillgå.
Mitt intryck är att många gillar den riktigt mycket (på bild), men att den inte blir "keeper" så ofta - har det att göra med asaknad av justeringsmöjligheter på länken månne?
 

carlanton

Audemars
Den är schysst, men varje gång jag tänker att jag ska börja jaga en inser jag att en sämre Sub kostar i princip samma...
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Hade en 02 i flera år. Det är den klocka jag ägt allra längst sen jag för snart 30 år sen blev biten av klockdjävulen. Mitt gamla ex såldes igen här på KS förra året. Var sugen på att köpa tillbaka men just då fanns inte pengarna. Sitter just du på en 3536-02 med en bortpolerad repa på nedre högra hornet och vill sälja kan du ju dra ett PM så ser vi var vi hamnar :)
 

Anders Svensson

Omega
2-Faktor
Tack igen alla ni! Finns ju en del för och emot här.

Hummar vidare och funderar ett tag. Måste nog testa en i alla fall.

//A
 

FredrikW

Omega
Stålmodellen var min första "riktiga" klocka jag köpte för något år sedan. Älskade den tills den behövde service och jag använde en nättare klocka under dom 6 veckor när den var borta. När jag fick tillbaka IWCn kändes den alldeles för stor tyvärr. Diametern är inget problem, men höjden gör att den bråkar med skjortan om att vara längst ner på armen :)
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
En av IWC:s totempålar och en modern klassiker. Hade en i stål för några år sedan. En trevlig kombination av verktyg och polerade länkar. Det som fällde i slutändan var den bångstyriga länken som antingen var precis för lång eller aningen för kort.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag har en sedan ett par år tillbaka. Jag tycker den lyfter ordentligt på gummibandet som kom till generationen efter 3536.



Hur är kvaliteten på bandet? Tycker du det är värt priset. För gummit är ganska dyrt va 3000 typ eller är jag ute och cyklar? Har en 3536a på G varav frågorna :)
 
Topp