• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Aquatimer Ref 3290

Twatch

Breitling
Är lite sugen på den nyare iwc aquatimer 42mm versionen. Någon som har den eller erfarenhet av den, någon som har klämt på den i verkligheten? Gillar den med gummibandet och svart tavla och 42mm känns nog som en bättre storlek än dom större versionerna. Tankar och åsikter om den?
IWC1.jpg
iwc2.jpg
iwc3.jpg
iwc4.jpg
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Har testat den 2 gånger i butik, och var imponerad. Vridningen är helt fantastisk och en fröjd att leka med ^^
Har provat den både på gummi och länk och quickreleasen eller vad dem kallar den på länken är grym. Som vanligt med iwcs länkar är kvalitén top. Gummit kändes skönt och gav klockan en lite sportigare look!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har bara provat den i butik. Tycker den gav ett stabilt intryck. Ganska bred, men inte så hög. Blev dock besviken på länken då den saknade både mikrojustering och dykförlängning. Kunde inte se om den hade halvlänkar, men för en dykarklocka är det ändå under all kritik. Ingen OWG-klocka, men kul som komplementklocka.
 

JayJay

Rolex
Tycker den är en designmässig fullträff. Däremot är det, som sagt, under all kritik att den saknar microjustering. Dessutom ska länken på en dykarklocka ha möjlighet till förlängning alldeles oavsett om sannolikheten för användning är försvinnande liten eller inte (eller är jag konservativt trångsynt nu?).

Med det sagt så kan jag själv mkt väl tänka mig att spendera pengar på den där även om en 3239 är mer sannolikt.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Så jäkla snygg!
Aquatimern är världens coolaste toolwatch.
3536 och 3548 är deras mest lyckade modeller men denna är inte långt borta.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Skulle jag köpa en ny klocka så skulle det bli en Aquatimer!

Utseendet och funktionen är mumma! En riktig arbetarklocka i lyxutförande!
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Hade haft siktet inställt på precis den här modellen ända sen den presenterades, men sen råkade det komma en Sea-Dweller emellan ... ;)

Provat den på länk. Mycket trevlig bekantskap, med en välbalanserad tyngd och smart lösning på vridringen (den vanliga vridringen roterar den inre dykarskalan via en växellåda). Som alltid från IWC, rejäl länk som saknar mikrojustering men har två halvlänkar. Dessutom kan jag konstatera att den är mycket snyggare i verkligheten än på bild!

Skulle inte förvåna mig om jag plockar upp en i alla fall någon gång framöver, trots SD ... :)

IWC Aquatimer.jpg
 

RKT

Omega
Har inte provat den själv. Men det är en väldigt snygg klocka och jag tycker att den gör sig väldigt bra på det svarta gummibandet. Gillar att urtavlan ger ett rent, tydligt och en uns futuristiskt uttryck!
 

TouchingEvil

Cartier
Jävligt snygg!

Kära tomten

Jag har varit snäll i 24 dagar på det nya året nu och tänkte fråga om ett förskott på julklappen snälla.
 

lejake

Omega
2-Faktor
Provat den två gånger i butik (på gummi) och jag tycker nog tvärtom, att den är snyggare på bild än verkligheten.
På mina smala handleder satt den något något otympligt.

Ingen på forumet som äger den nu?

Futuristisk absolut. Kommer man tycka den är lika häftig om tre-fyra år?
 

Rearden

Cartier
Bland det snyggaste IWC har att erbjuda just nu, i 42mm blir den inte så stor som 44an heller.

Provade den förra generationen i galapagos edition variant för några månader sen och tyckte den var lite för stor.
 

The lord

Audemars
Har haft klockan i ca 2 veckor och är helnöjd, det är den ända klockan jag har så jag använder den dagligen. Armbandet har mjuknat lite och format sig mer efter mina smala handleder, tycker den känns större än 42. Det går att få ett kortare band om man vill , tanken är att man ska ha klockan utanför våtdräkten ,därför är det stort enligt säljaren. På Jarlsandin kostar den 53 men dom gick ner till 48500 direkt med försäkring. Men jag köpte den från Italien betydligt billigare.
20160215_120755.jpg
 

Burgundy

Omega
2-Faktor
Aquatimern är en grym klocka på alla sätt. Har haft både denna och föregångaren, som dock såldes för någon vecka sedan. Inte för att det var något fel, utan till förmån för annan med liknande namn :) Tycker den gör sig bäst med gummi (länken passade mig inte alls) som sitter väldigt behagligt med sina 42mm. Som fler noterat är dykarringen helt brilliant och smidig att använda. Den ända egentliga nackdelen är att IWC envisas med sina egna fästen för att fästa band/länk (även om denna är bättre än föregångaren. Skulle inte ha den som OWG, men kompletterat med en dressare är den bra kombo. Här var min förra:
image.jpeg

Kommer sakna denna och tycker den snarare är snyggare live än på bild. Är du sugen så helt klart en dykare att rekommendera!
 

The lord

Audemars
Jag försöker övertala hon här hemma att man måste ha en klocka till, går sådär!
Aquatimern är en grym klocka på alla sätt. Har haft både denna och föregångaren, som dock såldes för någon vecka sedan. Inte för att det var något fel, utan till förmån för annan med liknande namn :) Tycker den gör sig bäst med gummi (länken passade mig inte alls) som sitter väldigt behagligt med sina 42mm. Som fler noterat är dykarringen helt brilliant och smidig att använda. Den ända egentliga nackdelen är att IWC envisas med sina egna fästen för att fästa band/länk (även om denna är bättre än föregångaren. Skulle inte ha den som OWG, men kompletterat med en dressare är den bra kombo. Här var min förra:
image.jpeg

Kommer sakna denna och tycker den snarare är snyggare live än på bild. Är du sugen så helt klart en dykare att rekommendera!
 

Floffen

Panerai
Aquatimern är en grym klocka på alla sätt. Har haft både denna och föregångaren, som dock såldes för någon vecka sedan. Inte för att det var något fel, utan till förmån för annan med liknande namn :) Tycker den gör sig bäst med gummi (länken passade mig inte alls) som sitter väldigt behagligt med sina 42mm. Som fler noterat är dykarringen helt brilliant och smidig att använda. Den ända egentliga nackdelen är att IWC envisas med sina egna fästen för att fästa band/länk (även om denna är bättre än föregångaren. Skulle inte ha den som OWG, men kompletterat med en dressare är den bra kombo. Här var min förra:
image.jpeg

Kommer sakna denna och tycker den snarare är snyggare live än på bild. Är du sugen så helt klart en dykare att rekommendera!

Sjukt jävla snygg med svart tavla och gummi!
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Brorsan har en och jag tycker den är grym! Snygg och lagom toolig utan att bli too much. Favoriten är dock versionen med blåa tavlan.
 

egbert

Panerai
Var inne i IWC-butiken vid Spanska trappan idag, prövade den blå Cousteau edition.
Våldsamt habegär. Satt mycket bra på handleden, bandhornens lutning och det sköna gummit gör sitt till.
Prislappen låg på 5.550€.

Ber om ursäkt för tumavtrycken...
image.jpeg
 

Riley

Panerai
Superfin, grattis! Dela gärna med dig av dina intryck!
Tackar!
Första intrycket är att den jäkligt läcker helt enkelt.
Sugen att komplettera med stållänk.
Litet minus är snålheten på antalet hål i armbandet om man handleder under ~17cm.
Är det endast storleken som skiljer det mindre gummit eller är det överlag annan design? @John Mayer
 
Topp