Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

IWC Aquatimer

Diskussion i 'Diskussion' startad av Anton, 27 april 2013.

1. Anton
    Trådstartare

Anton Bonde

Det här blir min första post och tråd! (hoppas jag inte gör alltför många fel..)

Nu är det såhär att jag länge varit på jakt efter den första "riktiga" klockan! Tidigare har jag mest sneglat mot Rolex sub och gmt.
    Men nu har jag fått 40% rabatt på NK i Stockholm det gäller klockmärkena IWC, Jaeger, Bulgari och Cartier vilket kanske kan ses som en bra affär?
    Har nu fastnat för IWC Aquatimer Galapagos så undrar lite om det finns någon på forumet som kan uttalas sig om klockan? Har även spanat lite på Pilots chronograph!
    Tvekar lite då jag innan mer tänkte gå på en klassisk klocka så som sub gmt eller kanske en speedmaster.

2. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Nu kan jag ingenting om IWC och aquatimern.

Men akta dig för att bränna för mycket pengar på en ny klocka, som sedan blir svårsåld när ditt intresse utvecklar sig och du kanske vill testa något annat.

Stressa inte, och gör alltid din läxa när det gäller andrahandsvärde etc.

Anton gillar detta.
  3. Anton
    Trådstartare

Anton Bonde

Ja det är lite det jag är rädd för och det som talat för dom mer klassiska klockorna. Men någon kanske vet lite om hur andrahandsvärdet allmänt är på IWC?
    Har fått lite köpabstinens senaste tiden och när nu tillfället dök upp började det rycka i plånboken, men man vill också att första steget ut i klockvärlden ska vara ett bra steg! ;)

4. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Äsch, varken IWC, Jaeger eller för den delen Cartier är några dåliga märken, och så länge du väljer en snygg och stilren modell ser jag inget problem med att sälja den när du tröttnat. du lär inte göra något större förlust heller om du redan från start kommer få 40% rabatt.

Aquatimer är en sjukt fin klocka!

MKRGG gillar detta.
  5. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Köp en Aquatimer men INTE en Galapagos. Den är helt inkapslad i gummi och gummit spricker. Köp en vanlig kronograf (dock bara vattentät till 120m) eller en utan krono. Jag har själv en 3568-11 på gummistrap och är toknöjd!

6. ZQT

ZQT The Banker

Om du har rabatt på JLC så skulle jag lätt kolla på Ultra thin 39 moon... Världens främsta dressklocka!

Kson gillar detta.
  7. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    h
    haha det var ett jävla tjat om Ulta thin 39 moon, när ska du skaffa den egentligen?!?!

mrMyagi och ZQT gillar detta.
  8. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken
    Grande reverso såklart. Och en plain jane aquatimer på gummi. Skön kombo! :cool:

9. ZQT

ZQT The Banker

Hahahah, den är ju fantastik! Finns inget utrymme för den just nu, får bli senare i livet!

10. Zed

Från:
    Göteborg
  11. Anton
    Trådstartare

Anton Bonde

Tack för alla svar! Pristaket ligger runt 50-60k så dom flesta JLC ryker ju direkt ;)

Fast den sista divern var otroligt fin Zed!

Zed gillar detta.
  12. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Ligger pristaket på 50-60 innan eller efter rabatten?[

13. Anton
    Trådstartare

Anton Bonde

Innan dessvärre haha!

14. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Med 40% rabatt på en ny klocka är det inte svårt att köpa :) Jag skulle gå in å testa klockorna, men Aquatimern är välbyggd, se bara till att köpa med länk och gummi direkt då du inte kan köra på andra armband sedan, för det är en speciell infästning på dom. Aquatimern utan kronograf går till 2000 meter, men den är inte testad enligt ISO 6425, men det spelar för de flesta som snorklar och så ingen fara. Den håller vattentätt ändå.

Rådet generellt är att pröva, pröva, pröva och tänk. Läs på forumet och fråga massa.

Anton gillar detta.
  15. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Då finns ju utrymme för t.ex JLC Reverso Grande taille eller Master Control.

Om du vill ha något sportigare så finns ju JLC dykaren som Zed visar, eller Aquatimer serien från IWC.

naggge och Anton gillar detta.
  16. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Köpte inte du en vit ?
    Eller har du flera kanske.

17. Zed

Från:
    Göteborg
    Inte mina bilder. Jag har en vit. :)

18. CaptainOats

tänkte väl :)

Zed gillar detta.
  19. Zed

Från:
    Göteborg
    Insinuerar du att IWC inte håller vad de lovar? o_O När man läser ditt inlägg så kan få för sig att den läcker vid 20 meters djup.

20. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Nej. Enligt IWC skulle den nog klara kraven, men den är inte testad enligt den proffsiga standarden. Den är nog vattentät till tillräckligt många metrar för alla dykare på detta forumet. Den håller bra kvalité klockan och länken så det räcker, vill själv köpa en.

21. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    ISO-certifiering i all ära, men vi kan nog lita på dessa tillverkares egna tester.

Av de två, så hade jag utan problem valt piloten. Jag skulle aldrig köpa en så dyr klocka i pvd eller gummibehandling. Man vill ju att klockan ska vara fin lääääääänge. PVD blir lätt fult och likaså gummi.

Som andra nämnt; läs på om de modeller du hittar och prova. Oftast är det information som historik, urverksutformning, tillverkning och ägarerfarenheter som gör att man fastnar för vissa klockmodeller, inte enbart utseendet. En dyr klocka ska inte bara vara snygg, utan även ha grym kvalitet och "själ".

Zed, Rber och Anton gillar detta.
  22. CaptainOats

Inte för att vara så men ISO är ett jäkla skämt ändå.
    Hittepå grejer.

Zed gillar detta.
  23. leben

leben El Patrón

Portuguese?

24. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Det stavas PÅRTÅGIS!

25. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Pilots Classic Chrono är en av de skönaste klockorna jag haft i min ägo! Helt ok andrahandsvärde, om du får 40% så är det ingen större värdeminskning att sen kränga på Blocket om du väljer populär modell.

26. leben

leben El Patrón

Roger Roger. 10-4, åver n ut

27. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm

huh? hur menar du då?

28. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Äh, gå på magkänslan o ta den som känns skön, du kommer ändå vilja köpa fler inom snar framtid.
    Det viktigaste är alltid magkänslan. När du kommer hem o sätter dig i soffan o kollar på klockan o kan konstatera att det va jävligt värt, då har du hittat rätt. Alltid då, Aldrig annars...

Anton gillar detta.
  29. Anton
    Trådstartare

Anton Bonde

Tack för alla svar och tips! Uppskattar det verkligen och den genuint trevliga stämningen på forumet!
    Återkommer med bilder om det blir ett köp! ;)

30. Rber

Rber Biskop

Mårtenssons ur Brookfield