• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avslutad IWC cal 89 (vintage) - SISTA PRISBUMP 23/6

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Nu när jag har lite annat spännande på ingång får min IWC vandra vidare (klockan från denna tråd - där ser ni också fler foton).

Det är frågan om en vintagedressare med IWC:s legendariska kaliber 89, ansedd av många vara världens absolut bästa manuella urverk. Detta urverk har diskuterats bland annat av Hodinkee och hyllas främst för sin gedigna byggkvalitet (delar slits inte ut lika lätt och service krävs inte lika ofta som hos andra urverk). Klockan har en diameter på ~35 mm. Skicket är fint (klockan har fått någon polering i och med tidigare service) och klockan servades av urmakaren som jag köpte den av i slutet av förra sommaren någon vecka innan jag köpte den. Har dock inget kvitto på detta, men jag står för det då jag har handlat hos denna urmakare många gånger tidigare och vet vem jag dealar med.

Klockan sitter på ett random genuine leather-band (ni ser två olika band på bilderna - jag kan skicka med båda). Har inte hunnit tillverka/leta reda på och köpa ett bättre band. Men som den goda samarit jag är så kan jag inkludera ett "presentkort" där köparen kan få ett gratis band av mig (som jag då tillverkar för hand). Bandet kan vara precis enligt köparens önskemål, men haken är att jag kan göra bandet först mot slutet av sommaren då jag ej har tid nu pga arbete + kommande semester. Om köparen är snäll kan jag tillverka två band till hen.

Baklocket är graverat på baksidan, med texten "Dr H Z", men urmakaren sa att graveringen inte satt för djupt så den skulle kunna gå att polera bort (och baklocket är blankt i övrigt så det skulle inte vara några problem med det).

Boettens serienummer daterar klockan till ca 1946-1950, vilket i så fall innebär att det är en väldigt tidig cal 89 (eftersom cal 89 inte introducerades förrän 1946).


DSC00802.JPG
DSC00358.JPG
DSC00569.JPG
iwc1.jpg
iwc2.jpg
x1.jpg
x5.JPG
DSC00620.JPG
DSC00624.JPG



Pris: 10k 9100 8600 KR
Sista prisbump innan den går upp på Blocket


Ev byte kan också vara av intresse, så jag är öppen för spännande förslag (är förövrigt ute efter Nikon D3200/D5100 och även en iphone 6 så detta kan också komma på tal som bytesobjekt).

Klockan skickas med rek brev i ett gult, vadderat kuvert och betalning görs med fördel via swish, men andra former (paypal/banköverföring) funkar också.

Retur inom 2 dagar oavsett anledning. Referenser finnes här.
 
Senast ändrad:
Topp