• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC Connect

hellbit

Cartier
Jag som är född sent 70 tal börjar bli gammal haha. Det verkar ändå som att klockföretagen är lite oroliga för Apple. Själv kan jag inte se att man står och väljer emellan en smartklocka och en mekanisk svindyr klocka. Det är helt olika syfte. Smartklockan är sjukt bra till sport osv men en IWC är så mycket mer än en tidvisare, den uttrycker en stil och en image som jag tror köparen vill åt.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Spontant tycker jag att elektronikföretagen får göra sina smartklockor och klocktillverkarna ska fortsätta göra det de gjort i 100+ år. Våga vara konservativa.

Vill jag ha ett mobiltillbehör så köper jag en smartklocka. Något mitt i mellan blir.. svårt..
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tag Heuer, IWC...jag är inte förvånad att just dessa ''klocktillverkare'' har börjat syssla med sådant.
 

hellbit

Cartier
Håller med och jag har inget emot att ha en smartklocka under träning osv. Men i övrigt klarar iPhone det mesta.
Jag kan verkligen inte se att det är konkurrens emellan tex Rolex och en Applewatch. Men jag har kanske fel.
En mekanisk klocka är något helt annat. Om vi bortser ifrån oss här som gillar historia urverk osv så tillför även en IWC, Rolex, Patek osv en annan sak. Den saken är säkert individuell, det kan vara status (många köper sådana klockor när de tjänat en del pengar) det kan vara stil, tror inte många som bär Tex Vacheron Constantin inte dessutom har koll på kläder osv. Jag menar detta är inte klockor man köper istället för en Apple klocka.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
I mina ögon känns det halvdesperat och att de bara letar ny kassako, vilket iofs är helt ok, men det är inget för mig. Det närmaste jag kommer, och någonsin tänker komma en smartwatch är en kronograf med dag+datum
 

sir alex

Panerai
Tycker det är ett smart sätt att göra klockan relevant och framtidssäkra den inför ett ev digitalt skifte. I IWC:s fall så sitter displayen på baksidan av bandet och man kan därför fortsätta använda sina mekaniska klockor precis som förut och låta 13-åringarna köra äppelklockor.
 

hellbit

Cartier
Precis så ser jag det, Apple watch må vara bra men fyfan för att köra samma klocka till sin outfit som 14 åringarna har i skolan haha
 

DrDre

Patek
Det första man tänker på är väl den där lilla extraklockan som Breitling hade på sina första (i modern tid) Chronomat. Om det blir någon liten modul som kan monteras brevid den vanliga klockan och i samma stil som övriga klockan (dvs ngt liknande Breitlings), så det nog ingen dum ide. Givet förståss att priset sätts utifrån elektronikprislista snarare än den vanliga lyxprislistan.

Lånad bild:

CWTexas.jpg
 

sir alex

Panerai
Det första man tänker på är väl den där lilla extraklockan som Breitling hade på sina första (i modern tid) Chronomat. Om det blir någon liten modul som kan monteras brevid den vanliga klockan och i samma stil som övriga klockan (dvs ngt liknande Breitlings), så det nog ingen dum ide. Givet förståss att priset sätts utifrån elektronikprislista snarare än den vanliga lyxprislistan.

Lånad bild:

CWTexas.jpg
IWC:s lösning ser ut som Breitlingbilden så tror att det funkar bra såvida priset är OK.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Helt åt helvete fel väg att gå IMHO.

Ska de tävla mot Apple, är det tanken? Lycka till.
Kan nog få plats på mina fingrar, de som kommer köpa den här modulen. Hoppas att de inte kört ner för mycket pengar i det där.

Premiummärken ska tillverka mekaniska premiumklockor, inget annat.
Låt Suunto, Garmin (och ja, även Tag Heuer) osv. få pyssla med att försöka tävla mot Apple i Smart Watch-racet.
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Hehe, exakt min reaktion, ett s.k. Maj-skämt!

Råkade av olika anledningar i morse se videon där Steve Jobs presenterar iPhone (2007?), och känslan där var närmre väckelsemöte snarare än produktpresentation. DET är vad IWC ger sig i kast med... [emoji54]
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Om de sabbar Big Piloten med detta smartphoneskräp kommer jag bli synnerligen bitter :shifty: Har det dessutom aldrig slagit något företag att jag INTE VILL BLI ÖVERVAKAD dygnet runt?
 

hellbit

Cartier
Om de sabbar Big Piloten med detta smartphoneskräp kommer jag bli synnerligen bitter :shifty: Har det dessutom aldrig slagit något företag att jag INTE VILL BLI ÖVERVAKAD dygnet runt?
Förmodligen kommer den ju säljas som ett frivilligt komplement men ändå, förstår inte varför. När jag ska träna tar jag på min garmin. Resten klarar telefonen
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Det första man tänker på är väl den där lilla extraklockan som Breitling hade på sina första (i modern tid) Chronomat. Om det blir någon liten modul som kan monteras brevid den vanliga klockan och i samma stil som övriga klockan (dvs ngt liknande Breitlings), så det nog ingen dum ide. Givet förståss att priset sätts utifrån elektronikprislista snarare än den vanliga lyxprislistan.

Lånad bild:

CWTexas.jpg


Precis vad jag tänkte när jag såg videon. UTC:n återvänder! Och likt UTC:n kommer den att vara daterad dagen efter att man köpt den...
 
Det första man tänker på är väl den där lilla extraklockan som Breitling hade på sina första (i modern tid) Chronomat. Om det blir någon liten modul som kan monteras brevid den vanliga klockan och i samma stil som övriga klockan (dvs ngt liknande Breitlings), så det nog ingen dum ide. Givet förståss att priset sätts utifrån elektronikprislista snarare än den vanliga lyxprislistan.

Lånad bild:

CWTexas.jpg

En klocka som för övrigt, i mina ögon, är sjukt ful och byggde upp mitt tidigare Breitlingförakt.

Ett förakt som nu är bytt till förundran och beundran i och med Superocean Heritage.

I love it!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Man får se tiden an, helt enkelt.
Jag skulle bli väldigt förvånad om någon av ovanstående klocktillverkare skulle kunna sno några större marknadsandelar av Apple.

Undrar om Rolex köpt över någon datanisse från Apple ännu? ;-)
 

hellbit

Cartier
Rätt sjukt, hade lite tid över så jag skickade ett mail till IWC mest på skoj. Trodde aldrig jag skulle få svar:)
Först mitt mail

Hello!
I am a 38 year old owner of a IWC Portuguese 7 day reserve.
I love it and I am proud to wear your history on my wrist every day.
Just saw the new Connect gear and it makes me wonder.
I totally understand that some things have to change in order to survive, you guys have been doing a great work with new models limited editions and big watches. .(even though I personally prefer watches at max 42 mm), even the work with ambassadors is probably good (even tough I would hope that they wear your watches because they want to:)
Now to my question.
Why do you guys think that a buyer of mechanical watches for lets say 15 kkrUSD would even consider to care about if its connectable to internet?
Nobody would stand in the choice of an Apple watch or an IWC watch.
Its two totally differnet things.
The Apple watch is just a smart watch and I do understand that people buy it beacuse its pretty cool about what it can do.
But if you buy an IWC its beacuase of tradition, an image, maybe even about status, to show the world that you can buy it.
Its a jewelery for men. Lets face it you dont need it to tell time, a quartz watch that costs 400 usd will do this work even better.
Of course I know that you guys now the industri best but please dont loose your soul.
Let others do the smartwatches, and keep up with the things you do best.
Regards
 

hellbit

Cartier
Här kommer svaret.

Thank you for your email and question.

The simple answer is that many of our customers today are also wearing smart devices and trackers alongside their IWC Watches. We wanted to provide an elegant design solution that meant they did not have additional devices on their wrist. The IWC Connect achieves this and provides additional functionality in the form of a connection to other devices connected to the Internet of things. Empowering the IWC wearer to control such devices and more. This is a very different philosophy to many of the existing devices on the market and one that adds benefit to our customers.

We will be publishing more information in the coming months and it will become clearer as to how this device will function and the features that will be provided.

With very best regards,

Dominic.
Associate Director Media & Digital Marketing
-------------------------------------------------------
IWC Schaffhausen
Branch of Richemont International S.A.
Baumgartenstrasse 15
CH-8201 Schaffhausen
 

DrDre

Patek
Jag tycker inte att det är en så dum ide faktiskt. Visst, den skulle ju inte passa som ett tillbehör till en 7-dagars Portugis, vars design bygger till stor del på fickur, men däremot skulle det kanske inte vara så dumt till någon av deras modeller i modern high-tech design.

Det fina är ju att man kan separera den från klockan så om man inte gillar eller om teknologin blir gammal så är det lätt att göra sig av med den (eller uppdatera).

Vi får väl helt enkelt vänta och se. IWC är ju lite av ett wild card. De har gjort några av klockvärldens finaste klockor men har också en underlig vana av att vara rätt oförutsägbara, sakna kontinuitet, underliga Ltd Ed och konstigheter.
 

DrDre

Patek
Det mest intressanta med denna nyhet är att det verkar vara en ny urtavla på BP'n :)

Jag förmodar att man tar rygg på 7-dagars portugisen. Den uppdaterades ju nyligen med lite småändringar på utsidan men med ett helt nytt urverk (cal 52xxx). BP och Portuguese delade (nästan) samma urverk så BP'n får säkert också det nya ganska snart.
 

hellbit

Cartier
Mr Dominic.
Thank you for your kind answer.
I didn´t expect that and lots of respect for doing so!
I know that you are not doing this to hurt the brand, and again I'm just a devoted owner and a person who's very interested in luxury watches.
Im just so worried that this kind of things will hurt your legacy and image.
As I wrote nobody buys an Apple watch instead of a Patek Philippe or Breguet or IWC.
You really don't want to become like Tag Heuer I hope.
Well the future will show but I hope and think that this will not be a bestseller.
I hope that you will do what you are good at ,and that is selling high quality luxury mechanical watches.
Let Apple and Samsung do the other stuff, you can never compete with them anyway.
I am also 100% certain that nobody wants to pay tens of thousand USD for a watch if you don't stick to the legacy and image that you already built up.
I just wrote you because I really like what you do.
 

hellbit

Cartier
Dear Mr ,
Thank you, we very much appreciate your feedback.
The beauty of the IWC Connect design is that it is optional extra that attaches in the IWC Big Pilot strap. It is designed for people who are already wearing connected devices but also want to have a high quality mechanical timepiece.
Best wishes from Schaffhausen.
Dominic.
 
Topp