Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

IWC Fliegeruhr Mark XVI (ref IW325504)

Diskussion i 'Recensioner & Köpguider' startad av laketwig, 30 december 2015.

1. laketwig
    Trådstartare

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Jag får börja med att be om ursäkt för sen leverans av denna recension. Flera av er har sedan länge efterfrågat den, men jag har inte fått tummen ur förrän nu. :sorry:

Bakgrund

Låt oss börja med lite bakgrund, då detta är en klocka med en gedigen historia. Redan 1936 kom IWC’s första klocka speciellt designad för flygare. Officiellt kallades den för ” Spezialuhr für Flieger”, men i folkmun har den senare kallats Mark IX, lite felaktigt kanske då den må vara ursprunget till Mark-serien men aldrig en del av den. Klockan producerades speciellt för brittiska flygvapnet fram till 1946.

IWC Mark IX.jpg
    Givetvis handjagad med ett caliber 83-verk tickandes innombords. Notera att den har en vridring med en självlysande pil som gör det möjligt att mäta förfluten tid upp till en timma, vilket givetvis var en viktig funktion vid navigationsberäkningar.

I början på 1940-talet utfärdade brittiska försvarsmakten specifikationer till en ny klocka som skulle kunna användas av alla försvarsgrenar. Den kallades för Mark X av brittiska försvarsministeriet, vilket sedan har gett namn till hela Mark-serien (och även Mark IX ... ;) ). Tolv olika tillverkare (ibland kallade ”The Dirty Dozen”) fick i uppdrag att producera klockan, nämligen Buren, Cyma, Eterna, Grana, Jaeger LeCoultre, Lemania, Longines, IWC, Omega, Record, Timor och Vertex.

IWC Mark X.jpg

IWC’s version började produceras 1944 och användes främst av piloter och navigatörer i RAF, men även av andra vapengrenar. Fortfarande handjagad med samma caliber 83-verk som i föregångaren.

Den ersattes av Mark XI runt 1949, återigen framtagen efter en specifikation från brittiska flygvapnet avseende en klocka huvudsakligen för flygnavigatörer.

IWC Mark XI.jpg

Mark XI kan väl anses vara den första riktiga Mark-klockan, då den har klara likheter med dagens Mark-klockor. Vi känner igen saker som skydd mot magnetism (soft iron inner cage), vattentät, glaset säkrat mot tryckförlust mm. Man ställde också mycket höga krav på gångprecision. Varje klocka testades under 44 dagar vid Royal Greenwich Observatory innan den levererades till flygförbanden. Efter ett år i tjänst upprepades testerna. I början var det bara två leverantörer av klockan, IWC och Jaeger LeCoultre, men efter en första batch om 2000 klockor från JLC bestämde man sig för att bara ta klockorna från IWC. Denna modell var i produktion ända fram till 1984, vilket måste vara någon form av rekord. Den såldes huvudsakligen till olika flygvapen och civila flygbolag, men inte till privatpersoner.

Efter ett uppehåll i produktionen introducerades Mark XII 1993, som en hyllning till de tidigare modellerna. Den behöll den nätta storleken om 36,5mm men nu infördes också datumvisning. Urverket var ett automatiskt caliber 884 (JLC Cal.889/2). Dessutom dök ”Mark” upp för första gången på urtavlan. En annan skillnad är att den här modellen även såldes till privatpersoner.

IWC Mark XII.jpg

Den ersattes av Mark XV runt 1999. Boettstorleken ökades nu från 36,5 mm till 38. Urverket var nu ett caliber 30110 (modifierat ETA 2892-A2).

IWC Mark XV.JPG

Men vänta nu, vad hände med Mark XIII och Mark XIV? Elementärt Watson ;)! 13 är inget höjdarnummer i Europa och allt med en fyra i går inte hem i Asien, då det representerar död. Lite OT: Företaget jag jobbar på (IFS) sålde tidigare sina IT-system under namnet System 4, där fyran representerade att det var baserat på fjärde generationes utvecklingsverktyg. Gick inget bra när vi etablerade oss i Asien, så ett namnbyte till IFS Applications genomfördes (det fanns flera skäl till detta).

Hur som helst, Mark XV blev Mark XVI 2006, bl a med nya visare och boettstorlek på 39 mm. Datumfönstrets färg skiftades så det nu blev vita datum mot svart bakgrund. Bild och mera info strax. Samtidigt introducerades den första Spitfire-modellen med silver/vit urtavla, både som vanlig klocka och som kronograf (som jag också råkar ha).

IWC Mark XVI Spitfire.JPG

I början på 2012 introducerades Mark XVII, som i storlekshetsen hoppade upp till 41 mm i boettstorlek och fick ett altimeterfönster för datumet.

IWC Mark XVII (standardtid).jpg

Alla bilder såhär långt ärligt stulna från webbet. ;)

IWC Fliegeruhr Mark XVI (ref IW325504)

Mitt exemplar är uttaget i Tyskland i slutet av 2006. Min äldsta son köpte den av en tysk handlare i början på 2013, lämnade in den för service hos Krons (ingen polering!) för att sedan komma på att den nog var lite för stor för honom (föredrar 36mm). Jag hade just fått min årsbonus på jobbet så efter lite tvekan (hade ju redan en klocka ... :banghead: ) köpte jag den av honom. Det var början på den klockresa jag nu är inne på.

Efter snart tre år i min ägo kan jag sammanfatta mina intryck som följer:

Pros:
    • Perfekt storlek med sina 39mm och ca 10mm i höjd
    • Extremt tydlig och lättavläst, dels på grund av vita index/visare mot mattsvart urtavla, dels på grund av grym dubbelsidig antireflexbehandling. Lite ovanlig men mycket tydlig applicering av lume också
    • Har gått stadigt runt +2 spd sen service (något fortare i winder).
    • IWC anger 6 ATM som vattenskydd, men min är tryckt till 100m utan problem. Klart badbar med andra ord.
    • Länken!!! Inte nog med att den är skitsnygg, den är otroligt bekväm och följsam med världen enklaste/smartaste system för justering. (se nedan för separat recension)
    Cons:
    Ingen klocka är perfekt i alla avseenden, så inte den här heller ...
    • Den dubbelsidig antireflexbehandling i kombination med ett lätt kupat glas kan ge en del lustiga effekter. Man märker inte så mycket av det vid daglig användning, men den kan vara rätt lurig att fota. Dessutom kan den yttre AR’en repas då glaset är kupat.
    • Har du otur kan länken med sina bitar om 6mm vara svår att få till passformen på, då den saknar microjustering. Jag hade tur ... :cigar:
    • Den har dragit iväg i pris rätt bra på sista tiden (minst 30k) och kan vara svår att hitta på länk (köpa länk separat kostar multum ...).
    Fördelarna överväger helt klart. För mig är detta den optimala sportdressaren, som dessutom har en intressant historia. Man ska inte snacka om ”keeper” i den här branchen, men närmare än såhär kommer jag nog inte ... :happyhappy:

Nog med prat, nu lite bilder på mitt exemplar:
    IWC M 2014-07-18 mörk.jpg
    IWC M 2014-10-15 (2).jpg

Som sagt, AR'en kan spela lite spratt så den svarta urtavlan ser blå ut:
    IWC M 2015-01-19 (ljus).jpg

Visst funkar den som dressare ...?
    IWC M 2015-03-16.jpg

Inget fel på antireflexbehandlingen:
    IWC M 2015-04-21 (mera sol).jpg

IWC M 2015-06-18.jpg

Som sagt, lite ovanlig lume:
    IWC M lume.jpg

Till slut med sin Spitfire-kompis:
    IWC x 2 2014-11-22.jpg

Sådär ja. Tack för att du läste min andra recension. Om du är intresserad, se gärna min separata recension av länken (som är ett måste om du frågar mig) som du hittar här:

http://klocksnack.se/threads/recension-av-länk-till-iwc-mark-xvi-m-fl.10306/

Senast ändrad: 30 december 2015
    kvarre, BarbaBaba, Anatta&Watashi och 35 andra gillar detta.
  2. LS

LS Stadsbo

Från:
    Linköping
    Tack för en bra recension!

Intressant att få läsa lite bakgrund om klockan också. När det är dags att skaffa en flygare är den här modellen helt klart intressant. :)

laketwig gillar detta.
  3. corbendallasx

corbendallasx Friends of KS

Från:
    Malmö
    Man tackar för en galant recension! Fast nån dressare är det ju inte. För lite polerat för det ;)

laketwig gillar detta.
  4. Guden

Guden Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Tack för en trevlig läsning!

En klocka som jag tack vare dig fick reda på från första början. Letade frenetiskt efter ett bra exemplar på Chrono, men 30k+ kändes lite för mycket i dagsläget då jag fortfarande är relativt okunnig inom ämnet (speciellt vad gäller begagnade köp). Fick bli en ny speedy istället. Ångrar inte mitt val en sekund, men hoppas på att ha en Mark XVI i lådan en dag. :)

laketwig gillar detta.
  5. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    Inte utan att man saknar den...

laketwig gillar detta.
  6. Phileas Fogg

Phileas Fogg Stadsbo

Från:
    Hong Kong
    Tycker Mark XVI är ett bra exempel på att vissa saker faktiskt var bättre förr. Känns som XVII var ett steg bakåt, framförallt pga av den större storleken. Trist att det är så svårt att hitta XVI på länk till ett vettigt pris som du skriver :/

laketwig gillar detta.
  7. Hipshot

Hipshot Bonde

Från:
    Höllviken
    Tack för en utmärkt recention! Kul med lite historia också.

laketwig gillar detta.
  8. sir alex

sir alex Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Bra skrivet och mycket kul fakta som jag inte kände till sedan tidigare. 2016 kommer IWC med nya pilotklockor så det ska bli spännande att se vad de gör med Mark-serien.

laketwig gillar detta.
  9. Vince

Vince Bonde

Kanske göra dem lite större. :smug::smug:

10. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Bra skrivet! Blir sugen på en XV och en XVI. :)

laketwig gillar detta.
  11. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Historielektion är alltid uppskattat. Lumen var intressant att se. Tack för bra rec.

laketwig gillar detta.
  12. Pilot

Pilot Stadsbo

Från:
    Västkusten
    Bra å lärorikt!
    Helt klart en klocka som jag skulle vilja äga!

laketwig gillar detta.
  13. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Tack för trevlig recension! Blivit mer och mer sugen på en IWC. Bara länken är ju något utöver det vanliga.

Pilot och laketwig gillar detta.
  14. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Tackar och bockar för trevlig läsning.
    Länken ser grymt skön ut.

laketwig gillar detta.
  15. Nic

Nic Präst

Från:
    Hälsingland
    Riktigt snygg och clean klocka, skulle gärna ha en sådan i samlingen. Tack för att du delar med dig.

laketwig gillar detta.
  16. nissehult

nissehult Friends of KS

Tack för historielektionen. Trevlig klocka den där.

laketwig gillar detta.
  17. laketwig
    Trådstartare

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Då IWC precis presenterat Mark XVIII är det dags för en liten uppdatering av den här tråden. Jag försökte klippa ihop Mark XVI, XVII och XVIII i en bild för en enkel jämförelse (bilder snodda från nätet). Gick sådär, så proportionerna är inte helt OK. Fyller sitt syfte i alla fall ... ;)

IWC Mark XVI-XVIII.jpg

Storlek: Mark XVI är 39mm, XVII är 41mm och XVIII är 40mm. Ett klart steg i rätt riktning i denna storlekshetsens tidevarv.
    Datum: Borta är altimeterdatumet och åter är ett singeldatum med en diskret ram runt.
    Urtavla: Jämfört med Mark XVI har både XVII och XVIII lite fetare siffror. XVIII har dessutom fått siffrorna 6 och 9, där dom tidigare versionerna bara haft stora indexsträck. Notera också att triangeln och dom två punkterna klockan 12 har flyttats ned en bit på Mark XVIII. Alla 5-minutersindex är nu lika stora. Däremot verkar det vara samma visare på alla tre versionerna.
    Länk: Redan i och med Mark XVII kom den nya flygarlänken, med en annan och tätare utformning av länkbitarna. Svårt att avgöra på bilderna om det är någon skillnad på Mark XVIII, men ändlänkarna tycks i alla fall vara annorlunda i bilderna ovan. Sena versioner av Mark XVII och den nya Mark XVIII har i alla fall IWC's version av "glidelock", dvs finjustering av länkens längd via en knapp på låsets ovansida. Du kan med andra ord finjustera länken utan att ta av dig klockan. :happyhappy:
    Urverk: Både Mark XVI och XVII innehöll ett modifierat ETA 2892-A2 med god precision. Mark XVIII drivs däremot av ett urverk från Sellita. Har inte lyckats hitta någon information om det är ett standardverk eller modifierat på något sätt.
    Vattentålighet: Alla tre är specade till 6ATM. Lite synd att dom inte gick upp till 12ATM på den nya, precis som på Ingenieuren, men å andra sidan är min Mark XVI tryckt till 100m utan problem. Bör vara klart badbart i alla fall.

Jag måste erkänna att jag blev riktigt glad när jag såg informationen om Mark XVIII. Jag har ju alltid hävdat att Mark XVI är den ultimata Mark-klockan och det verkar som om IWC är inne på min linje också. 39 eller 40mm är skit samma och vid en hastig blick är det inte svårt att se vad Mark XVIII inspirerats av ... ;)

cbjurling, Pilot, Dru och 5 andra gillar detta.
  18. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Snyggt presenterat och uppdaterat. Den nya är
    Jäkligt härlig men tror nog att din är coolare :D

Tackar för recensionen

laketwig gillar detta.
  19. Steffe79

Steffe79 Torpare

Snygga bilder

laketwig gillar detta.
  20. Dru

Dru Stadsbo

Riktigt schysst tråd!

Det där med siffran 4 i Asien är rätt intressant. Jag jobbade förut på en finsk tillverkare av mobiltelefoner, och av samma anledning så släppte de aldrig en 4-serie av sina modeller. De mest kända lurarna var givetvis 3210, 3310, 5110, 6110, 6230 och superpremiumlurarna i 88-serien :)

nissehult och laketwig gillar detta.
  21. tjoffe

tjoffe Torpare

Mycket trevlig läsning.
    Så enkelt,funkionellt,stilfullt,historiskt!

laketwig gillar detta.
  22. Gnocchi

Gnocchi Torpare

Från:
    Stockholm
    Tackar för trevlig läsning, uppdatering och bilder! Gillar IWC och Mark-serien i synnerhet. Så tack för lektionen!

laketwig gillar detta.
  23. Xalle

Xalle Friends of KS

Bra tråd! Vill poängtera att jag uppskattar dessa trådar. Moralisk och informativ info när man skall jaga efter ett fint komplett exemplar. Har haft ögonen öppna länge efter mark xvi, men det ser ut som väntan är över inom kort. Gläder mig till att lägga upp en wrist shot som tack för hjälpen :)
    Xalle

Dru och laketwig gillar detta.
  24. Xalle

Xalle Friends of KS

image.jpeg
    Lägger in en vänt bild på min klocka, men som även kanske kan vara informativt på vad ett full set skall vara anno 2009!

nissehult, Guden och laketwig gillar detta.