• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC ingenieur 3239 eller Rolex Milgauss (grönt glas)? Tips och tankar välkomnas!

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Röstar på Milgauss och då tycker jag Z-Blue är snyggast om du vill ha den med grönt glas. Den blå tavlan har en otrolig lyster och känns väldigt fräsch och somrig.
Jag gillar också att alla index är vita i motsats till GV med svart tavla som har orange 3, 6 och 9.

f567fbfe-392c-42ac-8c8a-1fa70a96fca0_zps7bdf6340.jpg

5e3cff17-d801-406e-a391-f960664901ee_zpscbbec7c0.jpg
 
Senast ändrad:

mega

Rolex
Lägger min röst på IWC, fullt medveten om att det sitter ett enklare verk i den. Gillar Milgaussen starkt, men tyvärr inte polerade mittlänkar. Jag vill ha lite mera tool och lite mindre smycke. Alltså, Ingy med svart tavla eller Gauss med vit. Enkelt.
 
Absolut, men om du läser om första punkten på min motivering så förklarar det huvudanledningen till att jag inte väljer IWC! :)
 

UNO

Panerai
Rolex håller bäst över tid, svårt att komma runt.
IWC är fina klockor men det är inte Rolex kort sagt.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag röstar på Ingyn. Elegantare med perfekta proportioner.

Det där är en limiterad variant som bara gjorts i 1500 ex. Har lite svårt för limiterat då det känns mer svårsålt/svårflippat när det är dags för det, eller hur ser du/ni på det?

...
IWC:n kommer vara svårare att sälja, framförallt om den är limiterad....
Lite sidospår:
Jag kan inget om flippar-marknaden... Är det så att limiterade upplagor är mer svårflippade? Varför är det så i så fall? Inom andra samlarområden så är begränsade upplagor något eftertraktat.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Båda klockorna är trevliga, men du skall köpa dig en Rolex Milgauss med grönt glas och svarta tavlan då den regerar tycker jag, iaf av dom två nämnda klockorna! Milgaussen med grönt glas blir en udda fågel som man inte ser på var mans/kvinnas/hens handled så den blir trevlig att äga skulle jag säga.

DSC_9465.JPG
 
Lite sidospår:
Jag kan inget om flippar-marknaden... Är det så att limiterade upplagor är mer svårflippade? Varför är det så i så fall? Inom andra samlarområden så är begränsade upplagor något eftertraktat.

I vissa fall, ja.
När det gäller Rolex, Patek, Vacheron m.fl. så går priserna i taket, men med vissas märken är "limiteringen" inte längre speciellt exklusiv. Vanligast inom denna kategori är Hublot, följt av Omega och någonstans därever IWC. Med dessa så blir limiterade upplagor inget nytt, då man kan lugnt räkna med att inom väldigt snar framtid kommer att komma fler sådana, men av en annan variant antagligen.

Skulle Rolex släppa en Submariner eller Daytona t ex. med en annan färgkombo som limiterad upplaga i låt säga 100st.
Den skulle vara slutsåld DIREKT. Samma gäller för Patek.
Anledningen är att det är så otroligt sällan att någon av dessa två gör något specifikt limiterat. Några av Pateks mest kända är den nya Grandmaster Chime (12st om jag inte minns fel) 5711P räknas väl med där, trots att de inte gått ut och sagt att de endast ska göra ett visst antal men det finns bara 7 kända exemplar hittills. Även PP 5250/ 5350/ 5550 Annual Calender Advanced Reasearch.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
I vissa fall, ja.
När det gäller Rolex, Patek, Vacheron m.fl. så går priserna i taket, men med vissas märken är "limiteringen" inte längre speciellt exklusiv. Vanligast inom denna kategori är Hublot, följt av Omega och någonstans därever IWC. Med dessa så blir limiterade upplagor inget nytt, då man kan lugnt räkna med att inom väldigt snar framtid kommer att komma fler sådana, men av en annan variant antagligen.

Skulle Rolex släppa en Submariner eller Daytona t ex. med en annan färgkombo som limiterad upplaga i låt säga 100st.
Den skulle vara slutsåld DIREKT. Samma gäller för Patek.
Anledningen är att det är så otroligt sällan att någon av dessa två gör något specifikt limiterat. Några av Pateks mest kända är den nya Grandmaster Chime (12st om jag inte minns fel) 5711P räknas väl med där, trots att de inte gått ut och sagt att de endast ska göra ett visst antal men det finns bara 7 kända exemplar hittills. Även PP 5250/ 5350/ 5550 Annual Calender Advanced Reasearch.
Jo, jag kan ju förstå att känslan av exklusivitet vattnas ur när det hela tiden släpps begränsade upplagor av samma modell (eller när det är typ "limited edition of 20000"). Men i IWC Ingy-exemplet så hade jag trott att det ändå finns ett tillräckligt stort antal som uppskattar att tavlan skiljer sig nämnvärt från standardmodellerna att den ändå sälja som "normalt" - förutsatt att man gillar blått. Eller är det så att marknadsundersökningsavdelningen prickade helt rätt från början när de valde svart och gräddvitt + stål/guld? (I och för sig relativt säkra färger...) Om inget annat så är det ju bara bra för mig som uppskattar snygga saker som skiljer sig från mängden.
 
  • Like
Reactions: Kim

MLP

Omega
I vissa fall, ja.
När det gäller Rolex, Patek, Vacheron m.fl. så går priserna i taket, men med vissas märken är "limiteringen" inte längre speciellt exklusiv. Vanligast inom denna kategori är Hublot, följt av Omega och någonstans därever IWC. Med dessa så blir limiterade upplagor inget nytt, då man kan lugnt räkna med att inom väldigt snar framtid kommer att komma fler sådana, men av en annan variant antagligen.

Skulle Rolex släppa en Submariner eller Daytona t ex. med en annan färgkombo som limiterad upplaga i låt säga 100st.
Den skulle vara slutsåld DIREKT. Samma gäller för Patek.
Anledningen är att det är så otroligt sällan att någon av dessa två gör något specifikt limiterat. Några av Pateks mest kända är den nya Grandmaster Chime (12st om jag inte minns fel) 5711P räknas väl med där, trots att de inte gått ut och sagt att de endast ska göra ett visst antal men det finns bara 7 kända exemplar hittills. Även PP 5250/ 5350/ 5550 Annual Calender Advanced Reasearch.
OT men känns onödigt att starta ny tråd, någon som känner till mer om dessa annat än att de var näen specialutgåva för en AD i Palma?
image.jpg
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Edit. Min bild ville inte bifogas..

Stod i samma val som du, dock med vittavlas milgauss och EXP2 i vit tavla.
Valet landade på 3239 och kan inte vara mer nöjd!
 
Senast ändrad:

hellbit

Cartier
Ingyn är ju lätt snyggast det kan ju knappast argumenteras kring den saken sen om värdet håller sig bättre på Rolexen låter jag vara osagt. Har själv tre Rolexar, Batman, Kermit och en vitgulds DJ. Har också en Portuguese 7 Day. Den senare har en finish och känsla som de andra inte kommer i närheten av. Men det är ju bara min åsikt. Jag tror att om Ingyn hade varit en Rolex och Milgausen en IWC så hade ingen tvekat om vilken du skulle välja
 

M021

Rolex
2-Faktor
Ingy, trevlig form på boetten. AR glas. Personligen står den vita med guld index högt upp på listan. Ska ju tydligen ha en riktigt skön länk nör man väl fått till den.
 
Topp