• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_7030.JPG
IMG_7031.JPG

Denna var ju riktigt jäkla nice! Så borde standardmodellen se ut. 40mmx10,9mm så bör ju vara standardboetten. Tyvärr är den LE och säljs bara på Harrods de första 3 månaderna.
http://www.ablogtowatch.com/iwc-pilots-watch-mark-xviii-edition-tribute-mark-xi/
 

norrsken

Omega
Tja! Aldrig testat IWC men gillar verkligen uren. Provat ett få tal i butik. Vilken klocka tycker ni i tråden är mest "Bang for the buck" ? Jag hör er :)
 

evki

Audemars
2-Faktor
IMG_7030.JPG
IMG_7031.JPG

Denna var ju riktigt jäkla nice! Så borde standardmodellen se ut. 40mmx10,9mm så bör ju vara standardboetten. Tyvärr är den LE och säljs bara på Harrods de första 3 månaderna.
http://www.ablogtowatch.com/iwc-pilots-watch-mark-xviii-edition-tribute-mark-xi/

Fattar inte hur den kan heta Tribute to Mark XI när den är en kopia av Mark XII... Fast Mark XII hade ett JLC urverk!

Tja! Aldrig testat IWC men gillar verkligen uren. Provat ett få tal i butik. Vilken klocka tycker ni i tråden är mest "Bang for the buck" ? Jag hör er :)

Mest Bang-for-the-buck är en beggad Big Pilot. Så tycker jag i alla fall :)
 

DeejaySthlm

Breitling
Visste att en Ingy var givet. Velade ett tag på vilken tavla och index jag skulle ha. Var inne på 323909, den limiterade (1500 ex) med blå tavla och röd sekundvisare. Tillslut föll valet på en ny 323906 som packades upp förra veckan. Supernöjd, sitter som gjuten på handleden.
IMG_4495.JPG
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Visste att en Ingy var givet. Velade ett tag på vilken tavla och index jag skulle ha. Var inne på 323909, den limiterade (1500 ex) med blå tavla och röd sekundvisare. Tillslut föll valet på en ny 323906 som packades upp förra veckan. Supernöjd, sitter som gjuten på handleden.
IMG_4495.JPG
Helt klart den tavelvarianten som tilltalade mig direkt också när jag provade alla. Har inte köpt någon än dock.
 

DeejaySthlm

Breitling
Helt klart den tavelvarianten som tilltalade mig direkt också när jag provade alla. Har inte köpt någon än dock.

För mig hade jag valt bort den från början. Var inställd på en mörk (02) tavla och då blev även den blåa (09) aktuell, nackdelen var att det var svårt att få till en titt då den är i begränsad upplaga. Efter ett spontanbesök på Krons så blev jag kär på nytt och denna gång i ljusa tavlan med guldindex (06). Ångrar mig inte en sekund!
 

Whale

Cartier
2-Faktor
Tja! Aldrig testat IWC men gillar verkligen uren. Provat ett få tal i butik. Vilken klocka tycker ni i tråden är mest "Bang for the buck" ? Jag hör er :)
Jag har länge varit fan av IWC Pilot's Chronograph:

Finns även med en läcker blå urtavla.

Känner även starkt för Portofino;)
 

Bilagor

  • IMG_1657.JPG
    IMG_1657.JPG
    214.1 KB · Visningar: 78

evki

Audemars
2-Faktor
Jag hade mejlat IWC om detta och då fick jag svaret att "the movements have to achieve a precision of 0/+7 per day, ensuring that the watches do not run behind and only run ahead by a maximum of 7 seconds per day".
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade mejlat IWC om detta och då fick jag svaret att "the movements have to achieve a precision of 0/+7 per day, ensuring that the watches do not run behind and only run ahead by a maximum of 7 seconds per day".
Så sämre än på 70-talet, surt. :)
0/+7 är nice ändå! Dock hellre -2/+5 för min del.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De hade inte urverk med 7-dagars gångreserv då. Kan ha nåt med det att göra...
Jag tar helst +7 än -2. Vet ej varför men jag stör mig på en klocka som saktar sig.
Klockor som går - är ju en dödssynd för vissa urmakare men om klockan varierar mellan -2 och +5 så jämnar det ju ut sig, +7 blir man ju galen på.
 

SPW

Cartier
Tänkte höra om nån vet vad ett vettigt pris för en begagnad klassisk Portuguese är? Har hittat en IW371401 från 2015 på Chrono24 för 44000:-. De verkar rätt svåra att få tag på beggade här hemma i Svedala vad jag förstår. Vill inte ha en svindyr och gör självklart helst en bra affär, viklås är ett måste. Jag kan inte mycket om varken märket eller modellen så all hjälp välkomnas. Tankar och idéer? Just shoot!
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Tänkte höra om nån vet vad ett vettigt pris för en begagnad klassisk Portuguese är? Har hittat en IW371401 från 2015 på Chrono24 för 44000:-. De verkar rätt svåra att få tag på beggade här hemma i Svedala vad jag förstår. Vill inte ha en svindyr och gör självklart helst en bra affär, viklås är ett måste. Jag kan inte mycket om varken märket eller modellen så all hjälp välkomnas. Tankar och idéer? Just shoot!

Känns halvdyrt ändå... IWCs viklås tycker jag är rätt kassa, var tvungen att köpa ett vanligt lås. Svårt att få klockan sitta ok om du inte har väldigt grov handled.
 
  • Like
Reactions: SPW

Whale

Cartier
2-Faktor
Känns halvdyrt ändå... IWCs viklås tycker jag är rätt kassa, var tvungen att köpa ett vanligt lås. Svårt att få klockan sitta ok om du inte har väldigt grov handled.
Håller med om att priset låter ngt högt. Har även ett viklås som jag tycker är väldigt fint, dock har även jag ngt för tunna handleder för viklåset.
 
  • Like
Reactions: SPW

SPW

Cartier
Känns halvdyrt ändå... IWCs viklås tycker jag är rätt kassa, var tvungen att köpa ett vanligt lås. Svårt att få klockan sitta ok om du inte har väldigt grov handled.
Okej, bra input. Har också tunna handleder så det kanske får bli vanligt törnlås ändå:banghead:. Tycker man sliter så mycket på bandet bara...
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Den här tråden får alldeles för lite kärlek.


Är sugen på att komplettera med en Mark XIII Le Petit Prince men oroar mig för att man tröttnar snabbt.

Någon som äger en och kan komma med några peppande ord?

Dammar in en bild på Ingyn för att liva upp stämningen

IMG_20170403_135202.jpg
 
Tänkte höra om nån vet vad ett vettigt pris för en begagnad klassisk Portuguese är? Har hittat en IW371401 från 2015 på Chrono24 för 44000:-. De verkar rätt svåra att få tag på beggade här hemma i Svedala vad jag förstår. Vill inte ha en svindyr och gör självklart helst en bra affär, viklås är ett måste. Jag kan inte mycket om varken märket eller modellen så all hjälp välkomnas. Tankar och idéer? Just shoot!

Du kanske redan har koll på det men:

IW3714-01 = vanligt lås, äldre ref
IW3714-45 = viklås, aktuell ref

Vet inte exakt när övergången var, men runt 2010 tror jag. Just låset är den enda skillnaden mellan dem.
 
  • Like
Reactions: SPW
Topp