• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

ScubaKing

Audemars
Ett av mina största klock-"problem" senaste åren har varit att jag inte kan bestämma mig om den svarta, 5001-09, eller vita Portuguesen 5001-07 (med den gamla referensbeteckningarna eftersom jag funderar på att köpa en begagnad) är snyggast. Därför har det blivit massa andra klockor istället. Min övriga klocksmak - mkt militärklockor, en pilot och en dykare är svarta... Så mer av samma eller omväxling förnöjer. Vad säger juryn? Hur tänkte ni? En fråga till - tycker ni 42mm är för stort för mina smala handleder?

U0W4rLF.jpg


JdbzYcv.jpg

Vit färg. Ja den är på tok för stor för dina handleder.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ett av mina största klock-"problem" senaste åren har varit att jag inte kan bestämma mig om den svarta, 5001-09, eller vita Portuguesen 5001-07 (med den gamla referensbeteckningarna eftersom jag funderar på att köpa en begagnad) är snyggast. Därför har det blivit massa andra klockor istället. Min övriga klocksmak - mkt militärklockor, en pilot och en dykare är svarta... Så mer av samma eller omväxling förnöjer. Vad säger juryn? Hur tänkte ni? En fråga till - tycker ni 42mm är för stort för mina smala handleder?

U0W4rLF.jpg


JdbzYcv.jpg
Vit tavla är mycket somrigare och ser bättre ut på Portuguesen. Och ja, klockan ser för stor ut på dig tycker jag.
 

Wboy

Panerai
Ett av mina största klock-"problem" senaste åren har varit att jag inte kan bestämma mig om den svarta, 5001-09, eller vita Portuguesen 5001-07 (med den gamla referensbeteckningarna eftersom jag funderar på att köpa en begagnad) är snyggast. Därför har det blivit massa andra klockor istället. Min övriga klocksmak - mkt militärklockor, en pilot och en dykare är svarta... Så mer av samma eller omväxling förnöjer. Vad säger juryn? Hur tänkte ni? En fråga till - tycker ni 42mm är för stort för mina smala handleder?

U0W4rLF.jpg


JdbzYcv.jpg
Båda är väldigt fina. Skulle välja efter vilka färgskalor jag klär mig mest i. Har du mycket mörkblått och/eller brunt skulle jag gå på vit tavla. Klär du dig mycket i svart skulle jag gå på svart tavla.

Klockor ser alltid större ut på wrist shots än i verkligheten på handleden. Känns det trevligt så funkar det. Känns det tveksamt så skippa det.
 

MrPlow

Rolex
Ett av mina största klock-"problem" senaste åren har varit att jag inte kan bestämma mig om den svarta, 5001-09, eller vita Portuguesen 5001-07 (med den gamla referensbeteckningarna eftersom jag funderar på att köpa en begagnad) är snyggast. Därför har det blivit massa andra klockor istället. Min övriga klocksmak - mkt militärklockor, en pilot och en dykare är svarta... Så mer av samma eller omväxling förnöjer. Vad säger juryn? Hur tänkte ni? En fråga till - tycker ni 42mm är för stort för mina smala handleder?

U0W4rLF.jpg


JdbzYcv.jpg
Vit. Alltid svårt att säga om den är för stor på bild.
 

fsdfsdf

Omega
Tack för alla svar om huruvida Portuguesen är för stor för mig eller ej. Först var det ord men inga visor.... en del argument åt andra hållet. Förstår att den ÄR stor, slutligen handlar det om vad jag själv accepterar antar jag. Hmm... återkommer i tråden om jag köper! :)
 

Riley

Panerai
Tack för alla svar om huruvida Portuguesen är för stor för mig eller ej. Först var det ord men inga visor.... en del argument åt andra hållet. Förstår att den ÄR stor, slutligen handlar det om vad jag själv accepterar antar jag. Hmm... återkommer i tråden om jag köper! :)
Som redan nämnt är det svårt att få en rättvis bild storleksmässigt på ett foto.
Plöj några sidor "dagens klocktråd" så märker du.
Har själv lagt upp bilder som jag i efterhand undrar om det verkligen är samma klocka på armen som på bilden.
 

Lee

Omega
Som @laketwig sa till mig när jag väl bestämt mig att köpa en Mark XVI; länken är ett måste! och jag håller med, efter ett halvår med klockan och länken är jag fortfarande nöjd med den! Men sommaren närmar sig och då får man testa lite nytt. Jag bytte därför länken till ett band. här är resultatet. obs: såg att klockan var rätt skitig på bilderna!
IMG_2763.jpg
IMG_2762.jpg


Hmmm.. vad tycks?
ska jag vara ärlig saknar jag redan länken...
 

sir alex

Panerai
Nästan! Skrev upp mig hos en AD i Sthlm men var inte snabb nog innan den försvann...

Testade denna i brist på annat och den kändes väldigt matt och rätt tråkig. Tror prinsen kan rocka rejält faktiskt...

20160427_171136.jpg
Testade också den och tycker faktiskt att den utskällda förra modellen med trippeldatum är roligare. Tror iofs mycket på " den lille prinsen" men vill se och klämma på den först.
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Som @laketwig sa till mig när jag väl bestämt mig att köpa en Mark XVI; länken är ett måste! och jag håller med, efter ett halvår med klockan och länken är jag fortfarande nöjd med den! Men sommaren närmar sig och då får man testa lite nytt. Jag bytte därför länken till ett band. här är resultatet. obs: såg att klockan var rätt skitig på bilderna!
IMG_2763.jpg
IMG_2762.jpg


Hmmm.. vad tycks?
ska jag vara ärlig saknar jag redan länken...
Jag tycker det ser bra ut!
Däremot förstår jag att du saknar länk. Det är ju överlägset när det kommer till bekvämlighet.
 

demondave

Rolex
Känns lite som att en Pilot och en Navitimer fått ett kärleksbarn.. Och jag tror jag är kär. Ska iaf bildgoogla sönder internet. Har vi kån IW395001 på forumet? Cool sak på kåt vis!

image.png
 

tomva1

Omega
Som många andra uppenbarligen är så har också jag varit sugen på att testa IWC ett tag, men andra tillverkare och klockar har hamnat före i den kön. Fram tills igår!

Då kronorna för tillfället tillåter en schysstare klocka åt gången så fick min subC 114060 lämna och bana vägen för något annat, något nytt. Kändes lite vemodigt att byta bort vad som förmodligen är ett av dom säkraste valen av klocka i min mening. Men efter en helkväll med denna måste jag säga att oron var helt och hållet obefogad. Den här är bra, riktigt bra. Törs jag säga att den till och med sitter bättre, skönare än suben? Jag är såld!

IWC3239 -
image.jpeg
 

Mackan.

Omega
Hej IWC-fantaster! Jag står i begrepp att handla en Portofino, inte nu men till hösten/vintern, för att ha som vinter-dressklocka.

Alltid varit inne på den med svart urtavla men tycker även denna med vit urtavla är snygg.

Vad säger ni, vilken är snyggast?

Anledningen till att jag svävar på målet är att jag just nu väljer mellan en Speedmaster med svart urtavla och en med vit å gärna vill ha lite variation...Äger för tillfället en "Le Petit Prince" så tanken är att ha en blå, en svart å en vit klocka i samlingen. Decisions, decisions...
 

Bilagor

  • svart.jpg
    svart.jpg
    24.6 KB · Visningar: 78
  • vit.jpg
    vit.jpg
    28.8 KB · Visningar: 72

sir alex

Panerai
Hej IWC-fantaster! Jag står i begrepp att handla en Portofino, inte nu men till hösten/vintern, för att ha som vinter-dressklocka.

Alltid varit inne på den med svart urtavla men tycker även denna med vit urtavla är snygg.

Vad säger ni, vilken är snyggast?

Anledningen till att jag svävar på målet är att jag just nu väljer mellan en Speedmaster med svart urtavla och en med vit å gärna vill ha lite variation...Äger för tillfället en "Le Petit Prince" så tanken är att ha en blå, en svart å en vit klocka i samlingen. Decisions, decisions...
Tror precis som du är inne på att ha en bredd i samlingen med olika utseenden och funktioner. Så mitt svar är att köra på den vita tavlan. Har själv en Portofino Chrono med vit urtavla som jag är väldigt nöjd med.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hej IWC-fantaster! Jag står i begrepp att handla en Portofino, inte nu men till hösten/vintern, för att ha som vinter-dressklocka.

Alltid varit inne på den med svart urtavla men tycker även denna med vit urtavla är snygg.

Vad säger ni, vilken är snyggast?

Anledningen till att jag svävar på målet är att jag just nu väljer mellan en Speedmaster med svart urtavla och en med vit å gärna vill ha lite variation...Äger för tillfället en "Le Petit Prince" så tanken är att ha en blå, en svart å en vit klocka i samlingen. Decisions, decisions...
Vit såklart.
 

demondave

Rolex
Känns lite som att en Pilot och en Navitimer fått ett kärleksbarn.. Och jag tror jag är kär. Ska iaf bildgoogla sönder internet. Har vi kån IW395001 på forumet? Cool sak på kåt vis!

image.png

Citerar mig själv, för den som inte fattat hur jäkla cool klockan är. Tryck ner den fjädrande vridringen för att släppa spärren, vrid till rätt tidszon (S-markeringen vid sommartid på dom städer som använder det) och timmar och datum ställs automatiskt rätt i förhållande till vald tidszon. Tryck ner och vrid tillbaka, och allt ställs tillbaka. Minutvisaren ändras inte, för att minimera risken att ändra inställd grundtid vid flitigt användande. Dessutom flyback chrono och bra PR. Så jäääävla coolt, häftigaste GMT'n hittills. Snacka om användarvänlig. @Nymans Ur 1851 Något ni får in i butiken?

Och ja. Automatare, inte quartz. Cool komplikation!
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Hej IWC-fantaster! Jag står i begrepp att handla en Portofino, inte nu men till hösten/vintern, för att ha som vinter-dressklocka.

Alltid varit inne på den med svart urtavla men tycker även denna med vit urtavla är snygg.

Vad säger ni, vilken är snyggast?

Anledningen till att jag svävar på målet är att jag just nu väljer mellan en Speedmaster med svart urtavla och en med vit å gärna vill ha lite variation...Äger för tillfället en "Le Petit Prince" så tanken är att ha en blå, en svart å en vit klocka i samlingen. Decisions, decisions...
Släng gärna upp nån bild på lill-prinsen!
Saknar min gamla flygare och Le Petit Prince är helt klart intressant nästa gång en klocka ska inhandlas.
 

Hipshot

Omega
Sjukt dålig bild mellan datumbyte och reflex på röda sekundvisaren. Ta en bra bild så får du kanske hugg ;)
 
Topp